Med focus på folkrace..

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Ëucharn
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis dec 04, 2012 1:49 pm
Namn: Rickard Isaksson
Ort: Arvidsjaur
Kör: Anglia

Med focus på folkrace..

Inläggav Ëucharn » lör jun 16, 2018 8:08 pm

Häpp!!

Ramlade över en rätt fräsch Focus 1.6i 100hk(2003, zetec?) för inga pengar alls eftersom det lös en massa roligare lampor i den (airbag, abs och lite annat).

Har numera rivit ur den och påbörjat resan mot en riktig räjserbil till min dotter som ska köra sin första säsong. Båge fick jag böja själv, och bakvagnen har fått påhälsning av ett par extra dämpare, grind sitter innanför plåtnosen och det mesta är väl klart för hennes debutrace - MEN den är lite trött, eller i alla fall låter det så...

Har mest meckat Volvo och SAAB tidigare, och standardförfarande på en våffla är att skava av ett par mm i toppen - tror att jag planat ner dryga 5mm som mest - och portmatcha insug/avgas samt avlägsna lite katalysatorer och annat trams som sitter i vägen för avgaserna. Brukar bli lite mera knuff i grejorna utan att man behöver spendera alltför mycket. Har skickat lite förfrågningar om chip till den också, men då är väl inte effektökningen så speciellt viktigt, utan mera att man höjer maxvarvet en del - det ska yyyyylaa!! För övrigt så kan jag meddela att en 530 topp (Volvo) kan man hyvla av nästan en cm på utan att det dyker upp håligheter, motorgången blir iofs lite "rå" :)

Vis av erfarenhet då en Mazda-topp planades lite väl hårt så att det började kika fram vattenkanaler i toppdecket så tänkte jag fråga lite kunnigt folk innan jag spänner upp den i fräsen. Tänkte i första läget ta ner den cirkus 3-4mm, mer törs jag inte utan att söka fram en kamrem som är en kugg kortare. Är det mycket eller ska jag våga? Surt att börja leta fram en ny topp såhär mitt i allt. Knacksensorn bor för övrigt numera på fjäderbenstornet och har inga åsikter om motorgången.

Rickard, Chrewchief of Kolvknäckers Folkrace ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör jun 16, 2018 11:47 pm

Häpp själv! :) Jag har försökt luska på vad som kan göras med dessa motorer på lågbudget (RWD-montering i Taunus P3 för gata/väg) och har inte funnit något alls om planing, som om ingen gjort det, men diverse andra åtgärder och alltså OT från planingen men kanske kan något vara värt att följa upp:

I något avsnitt av engelska TV-serien Banger Boys första säsong som gick på svenska Kanal 5 gjorde de ungefär vad du tänkt fast i en Mondeo (engelsk banger racing har i kraven att bilarna får inte ha insprutning så de får en del att göra om, fyra japanska MC-förgasare modell Keihin alt. Mikuni (något britt rekommenderade kring 36-38 mm halsringdiam på de förgasarna i fallet, inte större) syns föredras på Zetec över dubbel-Webers och motsvarande inte minst ur budgetsynpunkt därborta. Har inte hunnit se avsnittet men där borde finnas nåt att gå på. Finns ingen logga på ventilkåpan?:confused: Är det en Zetec S så finns en del mera exakt att läsa här på engelska: https://strikeengine.com/ford-zetec-tuning

Kortkort så utvecklades Zetec (ursprungligen Zeta) ur CVH-motorn, Zetec-E 1.8 och 2.0 ska vara i stort samma tycks det och 2005 var väl sista året innan Duratec ersatte.

Ett stort aber jag ser är att alla dessa idiotlampor och vad de relaterar till är inget man bara rycker ur och glömmer eftersom Zetec´s motorstyrning syns mycket integrerad i elsystemet efter -92 (iaf i Mondeo, efter det har de ett mer komplicerat system) och motorn har rykte bl a på nätets Locost/Super Seven-sajter att med lätthet utveckla nån 30+ hästar mer bara på ett bra eftermarknadsinsprut och ett vettigt avgasgrenrör innan ens kamaxlarna bytts. Å andra sidan är det viktigt att hålla motortemperaturen (de är högtempade) nära kokpunkten för att inte orsaka hårt slitage (borra om eller borra ut en sliten motor är knappt lönt, hårdheten gör det svårt och dyrt) så det verkar vara snävt med parametrarna. Men som allt kan det kluras ut lösningar. Avgaskam också på insugssidan syns vara en vanlig genväg i brittisk bakgårdstrim, åtminstone på de äldre s k Silvertop-motorerna (aluminiumkåpa) i Escort mfl.

Först tycktes det förvånande att Zetec inte förekommer mera i trim än de gör tills man inser att med originalelektroniken i behåll måste den ställas in med inkörning på rullande landsväg över typ en halv arbetsdag för att synka prylarna ordentligt när de byggts om och original grenrör är strypande på båda sidor. Är däremot motorn en Duratec så är det nån direkt variant på Mazda och enligt rykte en mer lätt-trimmad pjäs för de som vet hur. 7000 rpm sägs Zetec-E tåla innan det är tvunget att byta till bättre bultar från ARP i vevstaksöverfallen (ska kunna göras ganska enkelt på plats med bara oljetråget av), då tål de enligt en källa 7.400 rpm. Mina 2 cents bara eller egenligen många andras, hoppas det kan ge nåt att nysta vidare på :). Som vanligt bör man ju alltid kolla själv innan man går igång på allvar.

Annars så byggdes ju en del värre Focus (RS? ST?) med Volvo-femma, det syns nästan som en enklare och billigare väg till mera pulver allt sammantaget. Tack för tipset på Volvo´s 530-topp förresten, jag funderar kring att genväga och sänka en Volvo B230F "röd-motor" jag har fått över i Taunusen i stället för att strula mycket med att RWD-anpassa Zetec-E:n så varje pusselbit dammsugs upp.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Ëucharn
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis dec 04, 2012 1:49 pm
Namn: Rickard Isaksson
Ort: Arvidsjaur
Kör: Anglia

Inläggav Ëucharn » sön jun 17, 2018 2:36 pm

Har lyckats snika till mig en blockpackning som sponsring, så ska väl av med toppen och kika lite, ska nog eventuellt även lägga pengar på en ny kamrem också - lite snopet om den går av, det blir så lite att åka med då av någon anledning.

Ska riktplana den i alla fall då den är av och kanske man råkar vrida ner frässtålet ett par mm. Kör på 98 och det är väl lite bättre mat än vad de är konstruerade för, så en liten höjning av kompressionen torde väl original motorsystem klara av, lite öppnare kanaler och mindre motstånd i avgassystemet mår den nog också bra av.

Alla lampor som lyser får sitta kvar, lärt mig den hårda vägen att man ska vara lite försiktig med att klippa och klistra i moderna bilars elsystem.

Låter nog bli att röra mer än så, hon är trots allt förstaårs-junior och det är bättre att lägga pengarna på väghållning och däck, har man otur ryker bilen första tävlingen ändå - den får inte bli FÖR bra. Trixet är att jag har en ganska snäv budget, så det blir riktigt bonna-trimmande, svårt ändå att hålla sig under 8000 riksdaler då man bygger nytt, även om bilen var i det närmaste gratis (en flaska brunaktig, alkoholhaltig dryck från Skottland). Vet inte vad den väger rensad, men det var en bra hög med skrot som vi kastade ur, gissar på 8-900 kilo, så effektförhållandet blir inte så illa fastän den bara har hundra pållar. Har kört Volvo 240 med standard E-motor (130 hk) och den blysläden är då bra mycket tyngre i FR-utförande, hamnade nära 1200kg strecket.

Kul grej med gasare dessutom, men ligger lite utanför min budget just nu, men stora trattar råmar fint när man varvar lite. Har hört att en budget-variant för att få fart på 1.8;an är att lägga i kammar från 2.0, men nu var det en 1.6;a som satt i vår bil, så vi får väl se vad det blir

Och angående Taunusen - Varför inte en SAAB 16v 2.3 ihopparad med en Opel Omega-låda, passar bolt on med lamellen från SAAB och tryckplatta från Omegan. Betydligt roligare konstruktion än Volvo rödblockare, dessutom kan man sätta en snigel på grenröret och höja effekten mycket mer utan större ingrepp :) Tål mycket effekt utan att röra något i motorn, och donatorbilar finns det gott om - Försök hitta en dyr SAAB 9000 på blocket....

Återkommer efter att jag fräst av toppen lite med rapport.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6050
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » sön jun 17, 2018 10:48 pm

Det är en Zetec-SE som sitter i Focusarna. Escorten var den sista med 1,6 Zetec-E
Zetec-SE har inte en skruv gemensamt med Zetec-E eller Duratech. Motorn är utvecklad ihop med Yamaha.

Alltså, alla lampor som lyser kan likväl vara instrumenhuset som fått ergade banor på kretskortet.
Skulle inte bry mig nå speciellt i dom och det ska mycket till innan dessa går ner i limpmode.
Håll bara koll på oljenivån, då de kan ha en tendens att dricka lite. Så länge kylningen funkar som den ska så är de svåra att ta död på, även med med ständiga höga varv :)

Finns inte så mycket info om om dom tyvärr :/
Här säger de att en planing till 11,5:1 från 10:1 kan göra nytta :) http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-zetec-se-tuning-guide.html

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » sön jun 17, 2018 11:50 pm

Lite sent på klockan för att svara på allt ni skrivit nu, men jag gillar det :). Bra idéer och info.

Måste kapa tråden en minut för att svara på Eucharns kommentar om Saab-motor som ett alternativ (och folk har ju satt dom i Sierra med bra resultat): Saab 16v 2.3 har jag bara bra intryck av dom (det är förstås just 2.3, för de som läser och inte känner till så hade den föregående 16v 2.0 problem med att ventilsätena sprack ofta mellan ventilerna (jag fick alltid kolla och sortera ut de hela på skroten under två inhopp, bottendelarna är däremot ganska sprängsäkra även på dessa så de sparades sällan). Emot sig i sammanhanget har den främst bredden (Taunus 17m P3 har ungefär samma mått i motorrummet som Escort mk I och II) och jag misstänker att vikten är lägre för Volvo-motorn, iofs har jag inte vägt dom men åbäkat med att flytta omkring bägge motortyperna och Saabs bojsänke till bottendel påminner på alla vis om att den konstruerades för att kunna dubbleras till en V8 (för Triumph Stag http://driving.ca/triumph/auto-news/entertainment/triumphs-v8-the-worst-engine-ever-made) på ritbordet hos ingenjörsbyrån Ricambi med ena cylinderbanken igenlagd :D. En intressant detalj är att åtminstone vanlig Saab 2.0 av den här gamla sorten har samma mått som standard Chev SB 350" ca 1978 på vevstakarna utom en avvikelse på några mm i tjocklek vid storänden, egen iakttagelse.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Ëucharn
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis dec 04, 2012 1:49 pm
Namn: Rickard Isaksson
Ort: Arvidsjaur
Kör: Anglia

Inläggav Ëucharn » mån jun 18, 2018 8:23 am

Tanken om en 170-hästars volvofemma har funnits i tankarna, men då kunde jag lika gärna operera in en 24v 3.0 sexa med låda som jag har liggandes (från en Citroen XM). Nackdelen då är väl det nära släktskapet med PRV-sexorna och det våldsamma eksem jag får av att bara tänka på tanken att skruva i sådana igen :) (Ja, jag ägde en 264 för en halv livstid sedan). Är väl 200hk i dessa pjäser, borde bli åka av, men den är egentligen tänkt till en annan bil som står på tillväxt.

Ska försöka få tid under midsommarhelgen att rycka av toppen, eventuellt är det tävling på g så vi får se vad som hinns med. Måste åka och fixa vagnsbok på räjsern också, och så ska den målas, nya plastrutor ska skäras till och sedan ska vi finurla på hur vi ska bära oss åt för att svetsdiffa lådan.

Det i sig kan bli en följdfråga - var sågar man bäst upp ett hål i lådan så man kommer åt att svetsa? Eller är det lika illa som på tex Toyota där man måste skruva isär för att komma åt? Antar att det inte är den vanligaste operationen på en Focus så kunskapsbasen är väl tämligen grund :cool: ESAB-diff är nästan ett måste, är ett rent helsike att köra enhjulsdrivet i böjarna.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6050
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » mån jun 18, 2018 9:03 am

Ëucharn skrev:Tanken om en 170-hästars volvofemma har funnits i tankarna, men då kunde jag lika gärna operera in en 24v 3.0 sexa med låda som jag har liggandes (från en Citroen XM). Nackdelen då är väl det nära släktskapet med PRV-sexorna och det våldsamma eksem jag får av att bara tänka på tanken att skruva i sådana igen :) (Ja, jag ägde en 264 för en halv livstid sedan). Är väl 200hk i dessa pjäser, borde bli åka av, men den är egentligen tänkt till en annan bil som står på tillväxt.

Ska försöka få tid under midsommarhelgen att rycka av toppen, eventuellt är det tävling på g så vi får se vad som hinns med. Måste åka och fixa vagnsbok på räjsern också, och så ska den målas, nya plastrutor ska skäras till och sedan ska vi finurla på hur vi ska bära oss åt för att svetsdiffa lådan.

Det i sig kan bli en följdfråga - var sågar man bäst upp ett hål i lådan så man kommer åt att svetsa? Eller är det lika illa som på tex Toyota där man måste skruva isär för att komma åt? Antar att det inte är den vanligaste operationen på en Focus så kunskapsbasen är väl tämligen grund :cool: ESAB-diff är nästan ett måste, är ett rent helsike att köra enhjulsdrivet i böjarna.


Du kommer åt diffen utan problem om du tar upp ett hål :)

Sök på IB5 gearbox så får du en massa bra bilder på hur den ser ut :)

Ëucharn
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis dec 04, 2012 1:49 pm
Namn: Rickard Isaksson
Ort: Arvidsjaur
Kör: Anglia

Inläggav Ëucharn » fre jun 22, 2018 1:27 pm

Har funderat ett par dagar nu och har väl i princip bestämt mig för att det räcker med svetsdiff, plana toppen så man får cirka 12 i komp, portmatcha insuget, riva bort katalysatorn och kanske bygga lite grövre system från kat och bakåt. Har vägt skapelsen, och stämmer mina uppgifter så blev slutresultatet 830 kg, med bur men utan stol och bälte. Det mesta är urkapat (motorhuv, bakdörrar, bagagelucka) och instrumenteringen inskränker sig till en varvräknare från biltema, så det är lite spartanskt på insidan. Motorn är stummad så det finns inte mycket kvar av original komfort i alla fall. Verkar bli premiärrace i augusti i alla fall. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder på skapelsen någon gång.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6050
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » sön jun 24, 2018 4:50 pm

Ëucharn skrev:Har funderat ett par dagar nu och har väl i princip bestämt mig för att det räcker med svetsdiff, plana toppen så man får cirka 12 i komp, portmatcha insuget, riva bort katalysatorn och kanske bygga lite grövre system från kat och bakåt. Har vägt skapelsen, och stämmer mina uppgifter så blev slutresultatet 830 kg, med bur men utan stol och bälte. Det mesta är urkapat (motorhuv, bakdörrar, bagagelucka) och instrumenteringen inskränker sig till en varvräknare från biltema, så det är lite spartanskt på insidan. Motorn är stummad så det finns inte mycket kvar av original komfort i alla fall. Verkar bli premiärrace i augusti i alla fall. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder på skapelsen någon gång.


Vi behöver se bilder och sen film på denna :D