Färddatorns noggrannhet för förbrukning?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
bjorndan
Erfaren
Namn: Björn Danielsson
Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.

Färddatorns noggrannhet för förbrukning?

Inlägg av bjorndan »

Haft bilen i drygt 2.5 år nu och senaste året så tycker jag att det skiljer allt mer mellan vad datorn visar för tankmedelförbrukning och vad min egen mätning visar. Även om jag nollar vid varje tankning är det nån som vet om den minns tidigare gånger och tar med det i beräkningen?

Från början skiljde det ca 1-3 tiondelar högre på min mätning från vad bilen visade. Nu är det mer 5-7 tiondelar högre på egen mätning. Så visar bilen som nu idag att medel var 6.1 l/100 km på tanken så var min egen mätning 6.75. Har loggat varenda tankning sedan jag köpte bilen så en klar trend finns. Är ju inget större bekymmer men det hade ju varit bra om bilen visade lite mer som när den var ny. Viss skillnad kommer det ju alltid vara.

(7.2 är totalt medel på mina mätningar under 2,5 år men det inkluderar ju körning av bränslevärmaren på vintern. Så jag är ju ändå nöjd med att den drar ungefär lika (avräknat värmaren) som min förra 1.4 80 hk fiesta :-D) Bilen är enl profil.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Har du tankat på samma mack, eller kedja hela tiden?
När jag körde loggning på våra tidigare Focusar, har det skilt en del mellan olika mackar, där lågpris mackarna verkade ha sämre soppa...
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

bjorndan
Erfaren
Namn: Björn Danielsson
Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.

Inlägg av bjorndan »

Ja jag har tankat på samma mack så gott som allt. Max en handfull gånger på andra mackar. Är qstar den jag brukar tanka på om det säger något. Är ju mest sådana mackar här, qstar, st1, din-x och cirkle k.

Skriv svar