focus 1,6 tcdi 2011 med intermittenta motorstörningar OBS! LÅNG tråd..
-
persalls
- Nybörjare
- Namn: Per Sällström
- Kör: Focus 1,6 diesel 2011, Mini Countryman 2013
focus 1,6 tcdi 2011 med intermittenta motorstörningar OBS! LÅNG tråd..
Hej!
Fick ta över en långmilare för ett tag sedan som bråkat en gång för mycket enligt tidigare ägare som är en kompis! Jag kunde inte bara se den gå förlorad och naturligtvis startade den direkt när jag hämtade den. Felet som uppstått har varit något år och verkstäderna hon använt har inte lyckats avhjälpa det utan bytt standardgrejor som egr och bränslepump för väldigt mycket pengar men utan resultat och bilen sätter inga felkoder. Nåväl, bilen gick en vecka ungefär och helt perfekt för att sedan en morgon hosta till och stanna. Den startade direkt och jag körde in den i garaget på jobb men sedan, på eftermiddagen ville den inte hålla sig vid liv utan startade, gick väldigt ojämt och dog, till slut startade den inte alls. Den satte fortsatt inga felkoder på mitt billiga instrument men lite "bond-mek" visade att när jag körde på starten var varvräknaren död och jag gissade på kamaxelgivaren. Bytte den och bilen gick igång, om än lite orent, för att sedan rätta till sig efter några minuter och sedan gå perfekt nu i en månad och den är nybesiktigad med blankt papper. Det som har hänt senast i går är att, som de flesta dieslar, så gillar den förmodligen inte korta sträckor och igår så var den lite orolig efter någon minuts körning, dock utan att stanna. Det har hänt något liknande när min dotter körde den för några veckor sedan men den verkar "självläka" varje gång. Jag har varit på en verkstad men "riktigt" felsökningsutrustning och där hittade vi bränsletrycks variationer i en djupare felsökning MEN detta var gamla koder med största sannolikhet och kommer förmodligen från tiden innan bränslepumpsbytet.
Jag inbillar mig att störningarna inträffat vid de två tanktillfällen jag hittills haft, den drar ju inget :-), men vet inte om det är relevant???
Använder ni tillsatser i dieseln, typ 2-taktsolja, eller hur är resonemanget?
Svårt att ge råd och bilen går och användes men tacksam för spekulationer och idéer!
Har svårt att se några allvarliga fel då den i princip kan gå 100 mil blandad körning helt perfekt... alla kontaktstycken är delade och rengjorda, jordningar fixade, batteriet testat och ganska nytt, ingen diesellukt, bränslefiltret "nytt"...
//Mvh Per
Fick ta över en långmilare för ett tag sedan som bråkat en gång för mycket enligt tidigare ägare som är en kompis! Jag kunde inte bara se den gå förlorad och naturligtvis startade den direkt när jag hämtade den. Felet som uppstått har varit något år och verkstäderna hon använt har inte lyckats avhjälpa det utan bytt standardgrejor som egr och bränslepump för väldigt mycket pengar men utan resultat och bilen sätter inga felkoder. Nåväl, bilen gick en vecka ungefär och helt perfekt för att sedan en morgon hosta till och stanna. Den startade direkt och jag körde in den i garaget på jobb men sedan, på eftermiddagen ville den inte hålla sig vid liv utan startade, gick väldigt ojämt och dog, till slut startade den inte alls. Den satte fortsatt inga felkoder på mitt billiga instrument men lite "bond-mek" visade att när jag körde på starten var varvräknaren död och jag gissade på kamaxelgivaren. Bytte den och bilen gick igång, om än lite orent, för att sedan rätta till sig efter några minuter och sedan gå perfekt nu i en månad och den är nybesiktigad med blankt papper. Det som har hänt senast i går är att, som de flesta dieslar, så gillar den förmodligen inte korta sträckor och igår så var den lite orolig efter någon minuts körning, dock utan att stanna. Det har hänt något liknande när min dotter körde den för några veckor sedan men den verkar "självläka" varje gång. Jag har varit på en verkstad men "riktigt" felsökningsutrustning och där hittade vi bränsletrycks variationer i en djupare felsökning MEN detta var gamla koder med största sannolikhet och kommer förmodligen från tiden innan bränslepumpsbytet.
Jag inbillar mig att störningarna inträffat vid de två tanktillfällen jag hittills haft, den drar ju inget :-), men vet inte om det är relevant???
Använder ni tillsatser i dieseln, typ 2-taktsolja, eller hur är resonemanget?
Svårt att ge råd och bilen går och användes men tacksam för spekulationer och idéer!
Har svårt att se några allvarliga fel då den i princip kan gå 100 mil blandad körning helt perfekt... alla kontaktstycken är delade och rengjorda, jordningar fixade, batteriet testat och ganska nytt, ingen diesellukt, bränslefiltret "nytt"...
//Mvh Per
Tags:
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Den ojämna gången är med 100%ig säkerhet en regenerering av partikelfilter , pågår ca 3-4 mil (15-20 min körning) , känns bilen typ hopping / orkeslös i 1 sec vid växlingar så är det 100 % regeneringen och inget att bry sig om. Det bästa är att koppla upp sig och kolla värde för tempgivare 1 & 2 för dpfen samt om den har räknare för sot % och dpf %. när en av dessa närmar sig 81-85% så triggas regenerering. skaffa forscan och en fordmoddad elm327 så kan du logga bilen under körning och på så vis få 100igt svar. Ska du bara logga PCM (motorstyrdon) så duger vilken elm327 som helst
-
persalls
- Nybörjare
- Namn: Per Sällström
- Kör: Focus 1,6 diesel 2011, Mini Countryman 2013
Hej på er! Idag gick bilen ojämt vid flera tillfällen utan att stanna men när den var hemma så dog den precis på parkeringen, dottern som kört hela dagen. Jag startar upp den och lyckas hålla den vid liv och kör upp på vår garageuppfart och låter den stå på tomgång. Den flämtar till flera gånger och varvräknaren rycker men den dör inte och jag varvar upp den till kanske 4000 för att sedan släppa ned den fortfarande igång. Stannar och öppnar motorhuven, tar bort plasten, och startar upp den igen. Då går den perfekt och så gör den på den efterföljande provkörningen ???? inget uppenbart fel och inga koder, ingen doft och framförallt ingen dieseldoft... blir inte klok på denna bil, verkar ju dessutom inte vara helt ovanligt om man läser i andra Fordforum, hittade en kille som hade gett upp och bara fortsatte köra.. det händer ibland men rättar till sig själv typ och det kan ju funka om jag själv kör men bilen var tänkt att gå tur och retur stallet med dottern bakom ratten och då skall den ju helst komma hem.. :-) ideér mottages tacksamt och för repetitions skull, rimligt nybytt är, bränslefilter, bränslepump,egr-ventil, kamgivare, batteri osv.. långmilare men välskött och går riktigt fint 9 gånger av 10, eller kanske till och med 99 gånger av 100.. 1,6 tcdi manuell 2011