er bil behöver kontrolleras/åtgärdas kopplingsslir

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Knarre
Nybörjare
Namn: Jensa
Kör: Focus -13

er bil behöver kontrolleras/åtgärdas kopplingsslir

Inlägg av Knarre »

Några fler än jag som fått hem brev om att programvara för detektering av onormalt kopplingsslir behöver kontrolleras snarast?
Fick hem ett brev i förra veckan angående min Focus 2013 1,0 ecoboost, har inte ännu hunnit kontakta verkstaden dock.

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Fick hem det brevet för ett tag sen men hade redan sett återkallelsen på ETIS innan det.
Tydligen så är lamellerna av lite sämre kvalité på våra bilar och om man slirar väldigt mycket väldigt länge så kan de bli överhettat och gå sönder.
De kan då gå sönder så pass mycket att saker spricker och flyger iväg vilket kan spräcka block eller liknande och göra att det läcker ut olja och börjar brinna.
Känns lite som nåt amerikanskt extremfall som är grunden till detta.
För normala människor som kan köra en manuell bil och hantera en koppling så är det nog inte direkt nån större risk.
Uppdateringen ska tydligen bara vara nån mjukvarugrej som övervakar varvtal och hastighet.
Upptäcks det att man slirar på kopplingen för mycket ska motorlampan tändas, antagligen med reducerad motoreffekt.
Om nån är mer insatt i detta får ni gärna rätta mig om jag skrivit nåt tokigt :)

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inlägg av Vispen74 »

Vilka årsmodeller och varianter av Focus omfattas?

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Verkar gälla 1.0 och 1.6l ecoboostarna med 6vxl manuel låda, lite oklart vilka årsmodeller.
18S07 - CLUTCH SLIP DETECTION SOFTWARE kallas kampanjen i etis för den som vill forska vidare.

bjorndan
Erfaren
Namn: Björn Danielsson
Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.

Inlägg av bjorndan »

Gäller 1.5l motorn också. Ska få det fixat på servicen på tisdag.

Användarvisningsbild
Tagg3N
Nybörjare
Namn: Kim Koukkari
Kör: Mondeo Ghia -08 Sedan
Medlemsnummer: 363

Inlägg av Tagg3N »

Lite sen på bollen här. Mjukvaran skriver över en eventuell optimering och i dagsläget har inte alla leverantörer av mjukvara lyckats knäcka nöten för att lösa ny optimering.
I mitt fall står jag över kampanjen och låter den istället genomföras när bilen ska säljas just p.g.a det.
1.6 ecoboost 180hk med individuell mappning.
Mondeo ST200 -99
Mondeo 2.0 Flexifuel Sedan -08
facebook.com/KimKPhotography
instagram.com/kimkoukkariphoto
garaget.org/Tagg3N

Skriv svar