Lackpropblem focus mk 3.5?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
bjorndan
Erfaren
Namn: Björn Danielsson
Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.

Lackpropblem focus mk 3.5?

Inlägg av bjorndan »

Är det fler som fått lackproblem med sina mk 3.5 eller har jag bara otur med min bil?

Har ju en focus 2016 som jag köpte i januari 2016. Efter 1.5 år fick jag ett galvsläpp mellan bakre dörren och hjulhus som gick på rostskyddsgarantin.
Nu har jag fått bubblor och färg flagnar på utsidan bakre hjulhuskanten där det övergår i bakre stötfångaren, detta på bägge sidor samtidigt. Min mor som köpte en likadan focus samtidigt har också fått åtgärdat samma fel på höger sida. Det gick på garantin, dock var hennes skada inte bubblor utan färgen sprack från hjulhuskanten och längs med plåtkanten inåt. Får hoppas mitt täcks av garantin med så de inte försöker med att det är stenskott.

Verkar vara en otursbil, lackfel och har redan innan bilen är tre år bytt ruta två gånger pga stenskott. :banghead:

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

Det där är ju ett riktigt jobbigt fel som hängt med sen mk2an kom.. Ser det tyvärr på ganska många relativt nya bilar.. Ford har ju bara två års lackgaranti, om jag inte missminner mig, och på rostskyddsgarantin är det nog svårt att få ut nåt då rosten måste komma inifrån samt att det måste vara genomrostat. Tror mycket handlar om att stötfångaren är monterad kloss mot skärmen, samt att den flexar extremt lätt med innerskärmen av filt som inte styvar upp nånting.. Försök att få det på så kallad goodwill då detta är riktigt uselt!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

mondeo skrev:Det där är ju ett riktigt jobbigt fel som hängt med sen mk2an kom.. Ser det tyvärr på ganska många relativt nya bilar.. Ford har ju bara två års lackgaranti, om jag inte missminner mig, och på rostskyddsgarantin är det nog svårt att få ut nåt då rosten måste komma inifrån samt att det måste vara genomrostat. Tror mycket handlar om att stötfångaren är monterad kloss mot skärmen, samt att den flexar extremt lätt med innerskärmen av filt som inte styvar upp nånting.. Försök att få det på så kallad goodwill då detta är riktigt uselt!
Stämmer bra, måste vara genomrostat för att det ska gå via garantin och stämmer också med stötfångaren.
Hade problemet på min mk2a (och nu även på min mk3a) att stötfångaren ligger och skaver.
På mk2an vägrade ford ta det då dom påstod att det var yttre påverkan. Dom ville ha 3000 kr per sida för att fixa det.
Tur man känner billackerare...
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Att lacksläpp och rost fortfarande kan vara ett problem år 2018 är ju helt otroligt dåligt, för att uttrycka det milt! Tycker Ford gör ju så mycket annat rätt, varför kan man inte få till lack och rostskydd.. Istället har man ju dragit in den extra rostskyddsbehandling som alla svensksålda bilar tidigare hade.. ja yttre åverkan kan man väl säga att det är, men det pga att konstruktionen ser ut som den gör, och då borde man väl ändå ta ansvar Kan jag tycka.

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

När drog man in på extra rostskyddsbehandling?
Har samma lackskav/släpp i bakre hjulhusen på min med, ganska lite så har fixat det med lackstift bara.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

fonzeka skrev:När drog man in på extra rostskyddsbehandling?
Har samma lackskav/släpp i bakre hjulhusen på min med, ganska lite så har fixat det med lackstift bara.
Från 2017 års modell togs behandlingen för Sverige bort, man slutade även montera stänkskydd som standard fram, vilket ingick i paketet.

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

Får se vad Ford säger om ett tag. Verkstan tog bilder idag och ska skickas till Ford, de har ju nog anat ev. kommande problem då de klistrat dit en skyddsplast mellan plåt och plast som skavskydd. Bedrövligt om de nu tagit bort den extra rostskyddsbehandlingen, som tur är så är ju min en 2016 så den ska ju ha den. Min borde ju vara ännu extra skyddad då jag lät dinitrolbehandla bilen strax efter köp. Hjälper ju inte mot sånthär dock.
Hoppas Ford gör samma bedömning som på morsans bil med samma fel, den behövde hon inte betala nåt för.

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

En uppdatering för nyfikna: Fått tid för lackering om en månad. Får lånebil och inget prat om någon kostnad så det gick på garantin eller nåt. Får hoppas man slipper nån mer barnsjukdom i fortsättningen.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Roligt att det löste sig, och att Ford tog sitt ansvar. Tyvärr är det inte frågan om någon barnsjukdom, utan det är ett problem som hängt med i två generationer..

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

Ok, då kan man ju undra vad som händer om ett par år igen då...

Skriv svar