Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Ny Kuga 2020

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tis apr 02, 2019 5:58 am

...men...NÄR? ;-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tis apr 02, 2019 8:44 am

...jo, här:
http://www.gofurtherlive.com/

Start kl 16.15 idag 2 april.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 318
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Ort: Stockholm
Kör: Ford Focus Active

Inläggav Vispen74 » tis apr 02, 2019 10:04 am

YouTube-länk till presentationen av nya Kugan:
https://youtu.be/1k029XOYjwc

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tis apr 02, 2019 5:25 pm

Såja.

Laddhybrid med "över 50 km" räckvidd på el och 225 hk systemeffekt, det känns ju inte hopplöst fast kanske inte klassledande heller. Upp till 2250 kg dragvikt med "vissa drivlinor" - det blir intressant att se hur man lagt sig där.

Explorer laddhybrid var ju också lite kul men kortare räckvidd på el, förstås.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 318
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Ort: Stockholm
Kör: Ford Focus Active

Inläggav Vispen74 » tis apr 02, 2019 8:40 pm

Rätt nice. Väldigt mycket personbil och inte så mycket SUV över den på gott och ont. Ska bli kul att se den i verkligheten och vad den kostar med de olika drivlinorna. Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons apr 03, 2019 6:56 am

Jag får lite vibbar av både Mazda CX(3/5) och Porsche, och så kan jag kanske tycka att "underbettet" speciellt bak är lite dominerande. Men helheten känns väl rätt bra tycker jag.

För min del är elvärmt baksäte (vakna, Ford, och erbjud det i "alla" modeller) ett plus och sammantaget känns ju specifikationerna äntligen som att det motiverar ett byte från Kuga generation 1. Förutsatt då att man inte tappar bort dragvikterna på vägen, eller gör andra konstiga prioriteringar.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » ons apr 03, 2019 12:34 pm

2,5 liters duratec?
En 6:a eller har de strokat 4:an ännu mer?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons apr 03, 2019 7:13 pm

Det är en fyra med Atkinson-cykel. Fusion Hybrid har haft en sådan förut, jag vet inte om den är baserad på Duratec (som finns som 2.5 I4 i Ranger) eller något annat...

Atkinson betyder i praktiken att man håller insugsventilen öppen längre så det går tillbaka lite luft in i insuget.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån nov 11, 2019 12:19 am

Är det någon som vet när bilarna börjar dyka upp i Sverige/Europa?

Det fanns 3 st Escape på SEMA nu, så jag kunde titta litegrann på dem. Men det var ju stylade bilar från lite olika firmor så det kanske inte är helt relevant. Spontant känns designen okej även om fronten är lite annorlunda. Att den sedan känns väldigt liten bredvid Explorer, F150 och Expedition är en annan sak :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons nov 27, 2019 10:33 am

Om jag tolkar Fords konfigurator (som ju inte är så lättarbetad längre) innebär laddhybrid på Kuga endast framhjulsdrift. Dragvikten anges på Fords sida till 1200 kg men min handlare annonserar om "1200-1500 kg".

Bara framhjulsdrift gör ju att den blir väldigt mycket kallare för min del. En fyrhjulsdriven dragare är närmast ett krav för mig...och då helst med "riktig" fyrhjulsdrift dvs inte bara en elmotor som ibland försöker sprätta med bakhjulen (passning till Outlander och Lexus...).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4721
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » mån jan 13, 2020 7:48 am

Full pott hos Euro NCAP. :)

Nya Ford Kuga får högsta säkerhetsbetyget av Euro NCAP
Bild
Nya Ford Kuga har fått det högsta säkerhetsbetyget av Euro NCAP.

Nu tilldelas nya Ford Kuga det högsta säkerhetsbetyget av Euro NCAP. Modellen uppnådde 92 procent gällande skydd av vuxna och fick full pott i sidokrockstesterna och de kritiska stolpkrockstesterna. Även barnskydd fick höga betyg med 86 procent. Stora delar av stommen är byggd av höghållfast stål som tillsammans med en smart design skapar ett starkt skydd.

Nya Ford Kuga har fått det högsta säkerhetsbetyget av Euro NCAP. Kugan är byggd av höghållfast stål som tillsammans med smarta designlösningar förbättrar säkerheten och skyddet för passagerarna. Modellen fick bland annat höga siffror gällande skydd av vuxna med 92 procent, och skydd av barn med 86 procent. Förra månaden fick även helt nya Ford Explorer Plug-In Hybrid fem av fem stjärnor i samma kategori. Bilen var Fords första elektrifierade fordon som fått högsta betyg av Euro NCAP under de nya, hårdare, reglerna som infördes under förra året.

Ny bromsningsteknik minskar effekterna av en potentiell sekundär kollision
Nya Ford Kuga är försedd med en rad olika teknologier som ökar bilens säkerhet. Om en olycka inträffar hjälper en ny bromsningsteknik efter kollision att minska effekterna av en potentiell sekundär kollision genom att automatiskt tillämpa måttligt bromstryck när en första kollisions upptäcks. Genom att bromsa fordonet kan personskador och ytterligare skador på fordonet minskas. Nedan följer exempel på fler teknologier som ökar bilens säkerhet:
  • Krockavvärjning (Pre-Collision Assist) med fotgängaravkänning använder kamerateknik för att skanna av vägen framför dig. Om en kollisionsrisk med ett fordon eller en fotgängare upptäcks blir du varnad.
  • Filövervakningssystem med vägkantsavkänning, leder fordonet tillbaka till rätt körfält genom att försiktigt vrida på ratten.
  • Döda vinkelnövervakning som hjälper föraren att byta fil säkrare. Radarsensorer skannar av dina döda vinklar på båda sidor av bilen och om fordon upptäcks tänds en orange lampa i motsvarande sidobackspegel.
  • Cross traffic alert är en del av döda vinkelnövervakningen. När du backar ut ur ett parkeringsutrymme och har begränsad uppsikt över trafiken kan funktionen upptäcka och varna för korsade fordon genom att ge en varningssignal.
  • Evasive Steering Assist hjälper föraren att styra bort bilen från stillastående eller långsamt körande bilar via en radar och en kamera.
  • Strålkastare som hjälper att se bortom kurvorna. Det anpassningsbara ljussystemet med Ford Dynamics LED-strålkastare lyser upp vägen med exakta och intensiva som regleras automatiskt efter olika väg- och körförhållanden.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4721
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: Ny Kuga 2020

Inläggav RickardEM » tor mar 19, 2020 10:00 pm

Många bäckar små... :)

Ford presenterar nu ”Whisper Strategy”, en satsning som ska göra fordon ännu tystare
whisper.jpg
I framtagningen av nya Ford Kuga har Ford undersökt flera brusgenererade element, exempelvis fjädring och dörrtätningar, och hittat möjligheter till en rad olika små ljudförbättringar, som tillsammans gör stor skillnad.

En gång i tiden var förare och passagerare tvungna att skrika för att göra sig hörda under körning över vissa hastigheter, men det är en tid som sedan länge är förbi. I dagens bilar är det inget problem att föra konversationer eller lyssna på musik, även på låg volym. Nu presenterar Ford en rad ljudförbättringar som ska lyfta körupplevelsen ytterligare för förare och passagerare, under namnet ”Whisper Strategy”.

I framtagningen av nya Ford Kuga har Ford undersökt flera brusgenererade element, exempelvis fjädring och dörrtätningar, och hittat möjligheter till en rad olika små ljudförbättringar, som tillsammans gör stor skillnad. Ett exempel är perforeringar i lädersätena för att minska plana ytor inuti bilen, vilket resulterar i att ljud och buller absorberas istället för att reflekteras vidare. Under karossen monteras aerodynamiskt stämda ljudsköldar som förhindrar väg- och vindbrus från utsidan. Dessutom har Fords ingenjörer lagt mer än tre år på att testa 45 olika däck på olika ytor och i olika väderförhållanden för att hitta den bästa specifikationen för att minska buller och brus, men som samtidigt levererar höga nivåer av komfort och grepp.

– Vår ”Whisper Strategy” är utformad för att göra resor så tysta som möjligt – allt från att absorbera ljud genom perforerade säten till tester som innebär att lyssna noggrant till de olika ljudmönster som uppkommer beroende på däcktyp, säger Glen Goold, programingenjörschef för Ford Kuga.

Kuga Plug-In Hybrid blir tystare med helt elektrisk körning
Kuga Plug-In Hybrid kombinerar en förbränningsmotor, en elektrisk motor och generator med 14,4 kWh litiumjonbatteri för helt elektrisk körning. Genom att använda körläget EV-Now, stängs bensinmotorn av och fordonet kör med enbart batteri och den elektriska motorn, vilket ger en inre ljudnivå på bara 52 decibel, vilket motsvarar ljudet av milt regn. Kuga Plug-In Hybrid Vignale har också en teknik för aktiv brusreducering. Systemet fungerar likt tekniken i populära headset med aktiv brusreducering, med strategiskt placerade mikrofoner som detekterar oönskade lågfrekventa ljud och tar bort dem med en motsatt ljudvåg genom högtalarna i ljudsystemet, från B&O.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4721
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: Ny Kuga 2020

Inläggav RickardEM » fre mar 20, 2020 12:00 pm

Lite mer information om alla drivlinevariationerna. :)

Nya Ford Kuga levererar bränsleeffektivitet i toppklass
kugaplugin.jpg
Kuga Plug-In Hybrid som kommer i april är den första elektrifierade drivlinan för modellen.

Ford avslöjar nu att den nya versionen av Ford Kuga kan stoltsera med bränsleeffektivitet i absoluta toppklass, från så lite som 0,14 liter per mil som laddhybrid. Den nya Kugan är Fords mest elektrifierade modell hittills, och den första att erbjudas som mildhybrid, elhybrid och laddhybrid.

Nu är det klart att nya Ford Kuga med hjälp av bland annat kraftigt utvecklad aerodynamik jämfört med sin föregångare presterar klassledande bränsleförbrukning, med en deklarerad förbrukning på 0,14 liter per mil för laddhybridmodellen. Laddhybriden klarar upp till 56 kilometer helt utsläppsfritt på el. Kuga är Fords tredje mest populära modell i Europa efter Focus och Fiesta, som sålts i över en miljon exemplar sedan lanseringen 2018.

Kuga Plug-In Hybrid som kommer i april är den första elektrifierade drivlinan för modellen, och en 48-volts mildhybrid och en självladdande elhybrid kommer senare i år.

Inbyggd effektivitet
Nya Kuga är den första SUV:en att byggas på Fords nya framhjulsdrivna arkitektur, som möjliggör en förbättrad aerodynamik för bättre bränsleeffektivitet. Bilen väger cirka 80 kilo mindre än tidigare modeller med jämförbara drivlinjevarianter.

Användningen av aluminium har sparat modellen mycket vikt, med exempelvis aluminiumlänkarmar som minskar vikten med 6,8 kilo, en stötfångare av komposit-aluminium som sparar 6,1 kilo och ett lättare bromssystem som innebär 0,8 kilo mindre vikt.

Modellen har också en förbättrad aerodynamik jämfört med tidigare modeller, trots att bilens dimensioner är något större. En bättre inkapsling av underredet, nedsänkta takskenor och dörrtätningar har minskat luftmotståndet med nästan fyra procent.

En rad olika drivlinjeteknologier att välja på
Kuga Plug-in Hybrid:
  • Kombinerar en 2,5-liters förbränningsmotor, en elektrisk motor och generator med ett 14,4 kWh litiumjonbatteri.
  • Batteriet laddas automatiskt under resans gång med en regenerativ laddningsteknik som fångar in rörelseenergi som annars går förlorad vid inbromsning.
  • Föraren kan själv bestämma hur och när batteriet ska användas med hjälp av fyra valbara körlägen: EV Auto, EV Now, EV Later och EV Charge. När batteriet är slut återgår Kuga automatiskt till EV Auto-läget, som hjälper bensinmotorn med elmotorassistans, gjord på återanvänd energi för att optimera bränsleeffektiviteten.

Kuga EcoBlue Hybrid:
  • Förbättrar Fords tvåliters EcoBlue-dieselmotor på 150 hästkrafter med 48-volts mildhybridteknik.
  • En remdriven integrerad generator ersätter standardgeneratorn, vilket möjliggör återvinning av energi vid inbromsning som laddar litiumjonbatteriet på 48 volt.
  • Generatorn agerar också som en hjälpmotor, som använder lagrad energi som vridmomentassistans till motorn under normal körning och acceleration, och även driver bilens elektriska hjälputrustning. 48-voltssystemet gör att bilens automatiska Start-Stopp-teknologi kan fungera i fler situationer för att spara ännu mer energi.

Kuga EcoBoost:
  • Finns tillgänglig med en150 hästkrafter stark 1,5-liters EcoBoost-bensinmotor som har branschens första cylinderavaktiveringssystem för en trecylindrig motor, vilket gör att en cylinder kan avaktiveras när motors inte belastas fullt.

Kuga EcoBlue:
  • 2,0-liters EcoBlue-dieselmotorn med 190 optimerar bränsleeffektiviteten och koldioxidutsläppen, med hjälp av teknologier som högtrycksbränsleinsprutning och ett integrerat insugsgrenrör.

Kuga Hybrid:
  • Kuga Hybrid börjar levereras senare i år och har en självladdande drivlina som kan köras på enbart el som kombinerar en 2,5-liters Atkinson-motor, elmotor, generator, ett litiumjodbatteri och en Ford-utvecklad automatisk växellåda.

Elektrifierade fordon kommer stå för hälften av försäljningen 2021
Ford har tidigare meddelat att alla nya personbilsmodeller kommer att innehålla ett elektrifierat alternativ. I slutet av 2021 kommer Fords europiska kunder kunna välja mellan 18 elektrifierade modeller, varav 14 kommer att finnas tillgängliga redan i slutet av 2020. Ford räknar med att sälja närmare en miljon elektrifierade personbilar fram till slutet av 2022.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Re: Ny Kuga 2020

Inläggav nextuz » mån mar 23, 2020 3:18 pm

Nada 4wd?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10015
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ny Kuga 2020

Inläggav therealpinto » mån mar 23, 2020 8:06 pm

Som jag förstår det av katalog/konfigurator så är det bara dieseln som finns med awd och då bara med automat. Ren diesel dvs ingen mildhybridlösning.

Tyvärr gör ju det som sagt att en riktig "bruks-Kuga" som ska kunna dra och ta sig fram fortfarande blir helfossil.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost