Ny Kuga 2020

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6468
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av MalZon »

therealpinto skrev:Som jag förstår det av katalog/konfigurator så är det bara dieseln som finns med awd och då bara med automat. Ren diesel dvs ingen mildhybridlösning.

Tyvärr gör ju det som sagt att en riktig "bruks-Kuga" som ska kunna dra och ta sig fram fortfarande blir helfossil.

Gustaf
Det är ju just där Ford totalt har misslyckats. 750kg dragvikt på Mondeo hybrid och 1200kg på Kuga hybrid. Det är ju ett skämt... Att de inte kan göra ett riktig all-round-brukis, som du är inne på..? Volvo och VW tex har ju sjuka dragvikter på sina hybrider?
Hade lätt kunnat tänka mig en Kuga hybrid om den hade haft liknande dragvikt som gamla Kugorna.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av therealpinto »

MalZon skrev: Det är ju just där Ford totalt har misslyckats. 750kg dragvikt på Mondeo hybrid och 1200kg på Kuga hybrid. Det är ju ett skämt... Att de inte kan göra ett riktig all-round-brukis, som du är inne på..? Volvo och VW tex har ju sjuka dragvikter på sina hybrider?
Hade lätt kunnat tänka mig en Kuga hybrid om den hade haft liknande dragvikt som gamla Kugorna.

Mvh Jonas
Jag instämmer till 100%

Undrar om det är Fords US-avdelning som fått jobba med hybriderna? I USA så drar ju "ingen" släp med personbil, där tycker man att vi i Europa är helt galna som drar två ton bakom en vanlig bil. Ska man dra ska man ha pickup eller möjligen en full-size SUV som Ford Expedition.

Jag skulle kunna tänka mig - tror jag - att behålla en äldre fossil-Kuga som dragbil och istället ha mer elektrifierad vardagsbil men då ska den antingen vara en bra laddhybrid med hyfsad dragvikt (1200 kg är i underkant) eller så ska det vara en ren elbil, liten och smart som Zoe eller lite mer vuxen som Leaf/eNiro/Ioniq/VW ID3... Det finns ju inte riktigt heller nu.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av RickardEM »

Nya framgångar. :)
Ford Kuga placerar sig i toppen i Euro NCAP:s nya förassistans-tester
Tack vare Fords förarassistansteknik Co-Pilot360, som är utformad för att göra körningen intuitiv och mindre stressad, har Ford Kuga tagit en topplacering i Euro NCAPs nya tester inom assisterad körning.
Tack vare Fords förarassistansteknik Co-Pilot360, som är utformad för att göra körningen intuitiv och mindre stressad, har Ford Kuga tagit en topplacering i Euro NCAPs nya tester inom assisterad körning.
Tack vare Fords förarassistansteknik Co-Pilot360, som är utformad för att göra körningen intuitiv och mindre stressad, har Ford Kuga tagit en topplacering i Euro NCAPs nya tester inom assisterad körning. och slår därmed flera populära modeller på marknaden. I det nya testet utvärderas funktioner som kan hjälpa till att delvis köra bilen, under förarens ansvar.

Euro NCAP har inför 2020 års utvärdering av Highway Assist-system utvecklat särskilda test- och bedömningsprotokoll med fokus på vad de kallar stödkompetens (Assistance Competence), förarengagemang (Driver Engagement) och säkerhetsbackup (Safety Backup). I testerna fick Kuga dubbelt så många poäng som Tesla Model 3 i kategorin förarengagemang och slog både Volvo V60 och Volkswagen Passat i kategorin säkerhetsbackup.

– Med den täta trafik vi nu har på många vägar kan det vara krävande och stressande att köra. Därför tog vi fram teknologier för att underlätta för förare och hjälpa dem att fokusera på vägen. Vi har jobbat intensivt för att göra upplevelsen av assisterad körning i Kuga så intuitiv, naturlig och engagerande som möjligt, så att förarna kan dra full nytta av tekniken, säger Stuart Southgate, chef för teknisk säkerhet på Ford Europa.

Förarassistanstekniker som underlättar för föraren
I Euro NCAPs senaste tester var de bästa systemen de som kunde hitta en balans mellan att underlätta körningen och se till att föraren höll sig uppmärksam på det som skedde, och inte helt och hållet förlitade sig på assistansteknologierna. Kugas adaptiva farthållare, med stopp och start, hastighetsskyltigenkänning och filcentrering, använder en kombination av sensorer och kameror för att övervaka vägen och trafiken framåt och kan automatiskt hålla jämn takt med trafiken och hastighetsbegränsningar.

– Ford Kuga visar att en familje-SUV med stora volymer också kan få bra ranking. Ford imponerade i vårt test av teknik för assisterad körning, presterade bra på alla områden och hade en bra balans mellan förarens engagemang och bilens assistans, med en robust säkerhetsbackup, säger Richard Schram, teknisk chef för Euro NCAP.

Kuga har också en rad olika teknologier som förebygger eller mildrar kollisioner, som krockavvärjning, kollisionsavvärjning med aktiv bromsning, dödavinkelövervakning med varning för korsande trafik samt den nya tekniken vägkorsningsassistans. Förra året tilldelades nya Ford Kuga högsta säkerhetsbetyg av Euro NCAP.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av RickardEM »

Lite barnsjukdomar, artikel från Teknikens Värld: LÄNK
Ford byter ut batterierna i laddhybriden Kuga
Bild

”Använd gärna bilen, men ladda den inte!” har varit Fords allvarliga uppmaning till Kuga-ägare efter ett antal bränder orsakade av överhettade batteripaket. Nu väljer Ford att byta ut samtliga batterier hos den drabbade laddhybridsmodellen.

Redan i somras meddelade Ford sina kunder av Kuga Plug-in Hybrid att inte ladda bilen via eluttag eller köra bilen i enbart el-läge eftersom det fanns risk att bilen kunde börja brinna. Nu kommer ytterligare åtgärder som innebär att Ford kommer att byta ut samtliga batteripaket hos berörd modell.

”Orsaken till felet är problem hos battericellerna från vår underleverantör”, berättar Ford i en presskommuniké och fortsätter: ”Vi har beslutat att det bästa för säkerheten hos våra kunder är att byta ut det aktuella batteripacket”.

Batterierna till Ford Kuga Plug-in Hybrid kommer från Samsung och tillverkas i Ungern.

Ford kommer att kontakta samtliga Kuga-kunder runtom i Europa och påbörja åtgärden med batteribytet nu i december och man beräknar vara klara med de totalt 33 000 bilarna i slutet av mars 2021. I Sverige har Ford sålt 1 800 exemplar av Kuga Plug-in Hybrid.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av RickardEM »

En fullhybridsversion är på G. :)
New Kuga Hybrid SUV Powers into Production Offering Even More Choice to Customers Joining Ford’s Electric Revolution
kuga_fhev.jpg
•New, self-charging, full hybrid Kuga Hybrid SUV seamlessly switches automatically between petrol-electric and pure-electric power to deliver effortless driving and 1,000 km range
•Sophisticated 190 PS full hybrid powertrain delivers ultimate convenience with cable-free charging. Simulated gear-shifts and optional Intelligent All-Wheel Drive enhance fun-to-drive
•Kuga Hybrid produced in Valencia, Spain, joins Plug-In Hybrid and EcoBlue Hybrid to make Kuga the most electrified Ford ever; three of 17 electrified Fords coming by the end of 2021

COLOGNE, Germany, Nov. 17, 2020 – Ford has further expanded its unprecedented line-up of electrified all-new Kuga SUVs with the new Ford Kuga Hybrid – able to deliver 1,000 km 1 of petrol-electric and pure-electric driving between fill-ups and without ever having to plug in to recharge.

Effortless to own, the self-charging Kuga Hybrid’s 1.1 kWh battery is automatically replenished both by the 2.5-litre Atkinson cycle petrol engine and using regenerative charging when coasting or braking. Stored energy powers an electric motor to enhance performance, support petrol engine fuel efficiency, or deliver pure-electric driving. Kuga Hybrid automatically switches seamlessly between power configurations according to the driving scenario.

The new model’s sophisticated full hybrid powertrain is unique in the Ford Kuga line-up – delivering the ultimate efficiency and refinement of pure-electric power with no need to charge from an external power source, alongside the diesel-rivalling convenience of 1,000 km total driving range.

Kuga Hybrid is also the first Kuga to combine an electrified powertrain with the option of Ford’s sophisticated Intelligent All-Wheel Drive 2 technology depending on market, for an optimised driving experience. Both front-wheel drive and Intelligent All-Wheel Drive variants enhance the fun-to-drive, 190 PS character using a simulated gear-shift function for the power-split transmission. The technology is designed to emulate the familiar gear-changes of a conventional automatic transmission for greater driver engagement.

“Each of our electrified Kuga models brings a unique set of benefits. For our new Kuga Hybrid that includes fuel efficiency and driving range to rival diesel, the extra confidence offered by Intelligent All-Wheel Drive, and the effortless refinement of charging cable-free, pure-electric driving,” said Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. “Ford is committed to offering a choice of electrified vehicles so that every customer can find the perfect solution to fit seamlessly into their life. No model demonstrates that better than Kuga”.

One of 17 Ford electrified vehicles to be introduced for customers in Europe before the end next year, production of the new Kuga Hybrid is now underway at the company’s manufacturing plant in Valencia, Spain. Kuga Hybrid’s advanced lithium-ion battery packs are also assembled at the Valencia plant following a €24 million investment in a new state-of-the-art battery assembly facility to support Ford’s electrification strategy in Europe.

Kuga Hybrid completes the most electrified line-up for a single nameplate ever offered by Ford, and joins Kuga Plug-In Hybrid and EcoBlue Hybrid 48-volt mild hybrid variants, alongside traditional petrol and diesel engines for a comprehensive range of powertrain options.

Kuga practicality, Hybrid flexibility
The new Ford Kuga was developed from the ground up to incorporate a petrol-electric full hybrid powertrain, using efficient packaging to maximise SUV spaciousness and practicality, and support driving refinement.

Silent key start capability enables the Kuga Hybrid to pull away from a standstill using electric power alone for a truly relaxing driving experience, particularly in city and stop-start driving scenarios. The full-hybrid powertrain supports pure-electric driving for short periods while eliminating range anxiety.

The ability to travel 1,000 km on a single tank of fuel makes Kuga Hybrid a compelling alternative to diesel powertrains. Delivering fuel efficiency from 5.4 l/100 km and CO2 emissions from 125 g/km WLTP (5.1 l/100 km and 118 g/km CO2 NEDC) alongside a 54-litre fuel tank, Kuga Hybrid total driving range is also more than 30 per cent greater than that of the Kuga Plug-In Hybrid, which offers a greater pure-electric driving range of up to 56 kilometres WLTP (72 km NEDC).

With no need for customers to use an external power source to charge the battery, Kuga Hybrid offers an attractive choice for customers desiring an electrified powertrain, but who have limited access to external charging solutions at home or places of work – as well as drivers desiring both electrification and Intelligent All-Wheel Drive.

The 60-cell, 1.1 kWh battery pack uses a liquid cooling system that eliminates the need for a cooling fan, helping reduce noise levels for greater cabin refinement. Optimised cooling also allows battery cells to be packaged closely together – helping retain spacious interior dimensions including more than 1 metre of headroom for front row occupants and up to 1,481 litres of cargo space behind the front seats.

In addition, an exhaust gas heat exchanger system helps bring the engine more quickly to its most efficient operating temperature, enabling Kuga Hybrid to engage pure-electric driving sooner following a cold start and helping quickly warm the cabin for passenger comfort. Enhanced battery performance also contributes to towing capacity of up to 1,600 kg for the front-wheel drive variant.

The Kuga Hybrid powertrain delivers a smooth, linear response to acceleration demand while automatically switching between pure-electric, hybrid and petrol power, supported by a redesigned motor-generator controller. The latest generation of Ford’s power-split transmission is designed specifically to work with the 2.5-litre petrol engine – seamlessly adjusting ratios for optimum performance and fuel efficiency across a range of driving conditions. Zero-100 km/h (0-62 mph) acceleration takes 9.1 seconds for the front-wheel drive variant.

The simulated gear-shift function – activated in Normal or Sport drive modes – automatically adjusts engine rpm as the vehicle’s speed changes to reduce the “rubber band” effect often associated with continuously-variable transmissions.

“We’ve listened hard to customers to make sure the Kuga Hybrid really delivers when it comes to driving appeal,” said Glen Goold, Kuga chief programme engineer. “The simulated gear-shift function makes the SUV more engaging to drive with the familiarity of traditional ‘cog swaps’, plus the added benefit of limiting engine noise.”

Kuga Hybrid is also available with Ford Intelligent All-Wheel Drive depending on market, which measures how the car’s wheels are gripping the road surface and can adjust torque delivery between the front and rear for a more secure footing on the road. The technology has minimal impact on fuel efficiency, and an all-wheel drive disconnect feature further supports optimised fuel efficiency by automatically reverting to front-wheel drive in favourable driving conditions.

More relaxing journeys
Kuga Hybrid is available to order in a comprehensive line-up of variants including Trend, Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X and Vignale, offering a wide range of driver assistance, comfort and convenience technologies.

A standard FordPass Connect modem 6 allows drivers to plan faster, less stressful journeys with Live Traffic updates for the navigation system and enables a range of features for a more convenient ownership experience via the FordPass mobile app, including Door Lock Unlock, Remote Start and Vehicle Locator.

A wireless charging pad is also standard, and further sophisticated optional features include Ford’s SYNC 3 infotainment system 8 supported by an 8‑inch central touchscreen, and a premium B&O sound system.

Available driver assistance technologies designed to deliver greater confidence, make driving less demanding and enhance safety include Adaptive Cruise Control with Stop & Go, Speed Sign Recognition and Lane Centring for effortlessly negotiating stop-start and highway traffic. Active Park Assist 2 enables fully automated parking manoeuvres at the push of a button.

New Lane-Keeping System with Blind Spot Assist makes its global debut on Kuga. The optional technology monitors the driver’s blind spot for vehicles approaching from behind and can apply counter-steering to warn the driver and discourage a lane change manoeuvre if a potential collision is detected.

Also making its global debut on the new Ford Kuga, optional Intersection Assist 2 technology monitors for potential collisions with oncoming vehicles in parallel lanes and can automatically apply the brakes to help prevent or mitigate the effects of accidents in scenarios where a driver is turning across traffic.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av therealpinto »

Jag är ju inte övertygad om att hybdrider som inte går att ladda med sladd är så smart...men... 1600 kg dragvikt på fwd, undrar vad awd-varianten landar på?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av RickardEM »

Bor man i stan kanske behovet/möjligheten inte finns av att kunna ladda den över natten, inte än iallafall. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av nextuz »

Lustigt att det kallas fullhybrid när den inte kan laddas? :O

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av therealpinto »

RickardEM skrev:
tis nov 17, 2020 12:47 pm
Bor man i stan kanske behovet/möjligheten inte finns av att kunna ladda den över natten, inte än iallafall. :)

\Rickard
Så kan det absolut vara och speciellt i större städer utanför Sverige. Men jag kan känna att det inte skulle vara så bökigt att ha laddkontakten ändå, oavsett om den används eller inte. Även en plug-in-hybrid är ju "självladdande" till viss del?

Som sagt Ford, bygg Kuga PHEV AWD med typ 7-8 mil på el och 2000 kg dragvikt :-) Mitt Kinderägg...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

nyford
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: sön jul 14, 2019 9:25 am
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85
Ort: Alstermo

Re: Ny Kuga 2020

Inlägg av nyford »

Jag lägger mig i lite här. Jag har en Kuga Ecoboost E85 -20. Har haft den ungefär 13 månader nu.
Eftersom det är en FFV har den ju motorvärmare från leveransen, men det är en komplett DEFA-anläggning med motorvärmare, kupévärmefläkt max 1400 Watt, batteriladdare (5 Amp) och en Hub för att fjärrstyra alltihop via mobiltelefonen om man vill det. Motorvärmaren är dessvärre bara en anliggningsvärmare på 300 Watt, men det är ju bättre än iskallt i alla fall.
Eftersom detta ingick i leveranspriset på bilen så vet jag inte vad just detta kostade, men det går nog att kolla på någon DEFA-sida. I alla fall får man en fingervisning.

Skriv svar