Ford Focus slukar batteri med mystiska meddelanden

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Dalton Sleeper
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 23, 2019 7:13 pm
Namn: V R
Kör: Volvo
Ort: Linkeboda

Ford Focus slukar batteri med mystiska meddelanden

Inlägg av Dalton Sleeper »

Hallå,

Min far var ute i sin Focus (Ford Focus 2006) idag och plötsligt gav den felmeddelande om styrservo i panelen, styrservon dog, samt att bromslampan började lysa. Han svängde in till närmaste mack där bilen sedan inte ville starta efter ett par försök (tickar bara i motorrummet).

Vi lånade en booster från Volvo i närheten för att se om den fortfarande gick att starta, och det gjorde den, dock orkade den inte hålla igång speciellt länge.

Vi tog en sväng förbi Meknomen och inhandlade batteri och passande nycklar, efter ett par minuter så hade vi bytt batteri och bilen var igång igen.

Efter 3-4 mil, en paus, och en mil till så tänds batterilampan, 200 meter till så återkommer servomeddelandet och bromsmeddelandet, farsan stannar bilen.

Då det inte verkar finnas bergningsögla på denna modell så fick vi starthjälp, tillräckligt för att åka en mil, sedan dog den helt vid vägkanten, lite starthjälp igen och vi fick upp den på gården de sista 50 metrarna.

Något verkar sluka batteri, något som började idag, eller så börjar generatorn ge upp. Dock verkar halvljusen lysa hyfsat när man kommit till den punkt att man inte kan starta bilen. Bilen går riktigt bra och jämt med nya batteriet annars, bättre än med gamla.

Är det generatorn som är körd? Läste nått om en givare på rattstången att bilen kunde bete sig konstigt. I vilket fall så påverkar eländet batteriet. Ett nytt batteri lakades ut efter ca 4 mil.

Kan det vara kortis någonstans? Inga säkringar i motor rummet är körda, servo och bromsmeddelandet försvinner när det finns ström i batteriet.

Försökte kolla efter dåligt kablage, lite svårt när skyddsplasten sitter under, och uppifrån ser man inte mycket.

Om remmen gått borde ju inte servon hoppa på igen när det väl finns ström.

Kan man mäta generatorn, och isåfall vid vilka varv och med vilket instrument, duger vanlig multimeter?

Har ägt Volvo hela mitt liv och har ingen aning om vilka fel som brukar dyka upp på Ford, bilen har rullar 11-12 000 mil och är generellt i väldigt bra skick.

Farsan minns att han for över ett brunnslock strax innan, om det sedan har med något att göra är ju svårt att säga.

All slags hjälp som hjälper oss att pinpointa detta uppskattas!

Mvh
DS

Tags:

getsome
Legend
Inlägg: 1366
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Antingen fel på generatorn eller kortis i startmotorn

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6133
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Det finns en bärgningsögla. Man tar bort listen ovanför höger dimljus. Där finns det ett hål som man gängar i bogseröglan :)
Då det är elhydraulisk servo på focusen så får pumpen för lite ström och visar därför servofel.

Luktar som generatorfel tyvärr :/
Är generatorremmen kvar? :)

Dalton Sleeper
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 23, 2019 7:13 pm
Namn: V R
Kör: Volvo
Ort: Linkeboda

Inlägg av Dalton Sleeper »

Tackar för svar!

Om bärgningsfästet sitter där inne så är det väl gömt, fyra man missade det helt :) Får ta å skaffa en ögla nån gång, känns som det kan vara värt att ha i skuffen...

Bokad verkstadstid för byte av generator nästa vecka. Frågan är om man ska ta en liten risk å köra bilen med fullt batteri, ca 4 mil, än å bärga eländet hela vägen. Den klarade ungefär samma sträcka med nya batteriet, och vad jag förstår så är de sällan fulladdade?!

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5490
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Dalton Sleeper skrev:Tackar för svar!

Om bärgningsfästet sitter där inne så är det väl gömt, fyra man missade det helt :) Får ta å skaffa en ögla nån gång, känns som det kan vara värt att ha i skuffen...

Bokad verkstadstid för byte av generator nästa vecka. Frågan är om man ska ta en liten risk å köra bilen med fullt batteri, ca 4 mil, än å bärga eländet hela vägen. Den klarade ungefär samma sträcka med nya batteriet, och vad jag förstår så är de sällan fulladdade?!
Du har inte något extra batteri (eller det gamla) att ta med, tror det blir ganska tight.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar