Justera bromsservon

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
ÅkeB
Nybörjare
Namn: Åke B.
Kör: Ford focus

Justera bromsservon

Inlägg av ÅkeB »

Hej alla.

Hur justerar men stången som går från bromsservon till huvudbromscylindern på en Ford focus II 1,8 flexifuel 125Hk 2007 ?

Lång historia kort.
Efter att verkstaden bytt huvudbromscylindern låser sig bromsarna om man trampar hårt på bromspedalen några gånger.
För att få bromsarna att släppa måste jag släppa på trycket i bromssystemet genom att öppna luftningsnipplarna på bromsoken.
Det visar sig nu att den nya huvudbromscylindern inte har samma mått in till kolven. (-3mm)

Ford i Karlshamn säger att det är stången som går ut från bromsservon som skall justeras.

Verkstaden säger att den stången inte går att justera.

Mina frågor är.
Går det att justera stången i bromsservon?
Och i så fall, hur gör man?

(det kanske skall nämnas att jag har själv köpt huvudbromscylindern från bildelaronline24 efter som bilfirman inte kunde få fram den i rimlig tid och kostnad)

H. Åke B.

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om det går, så brukar det vara att skruva på stången. Men det är inte alltid möjligt.

Den enklaste lösningen som är helt reversibel är att göra en spacer på 3 mm mellan servo och huvudcylinder. Se bara till att den är tät eftersom många servon är gjorda så att huvudcylinderns baksida ser vakuum, så att säga.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

ÅkeB
Nybörjare

Inlägg av ÅkeB »

Så här ser det ut när huvudbromscylindern är bortplockad och bromspedalen är nedtryckt i botten.
Stången som sticker ut kan man snurra på förhand. Utan att den justeras utåt eller inåt.

Bild

H. Åke B.

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Det bästa måste väll ändå vara att returnera/häva köp av felaktig reservdel och köpa en som passar. Så är problemet ur världen.
Det är ju inte första gången "dom där" firmorna levererar delar som inte passar. Något man får leva med när man inte vill betala fullpris för märken eller ja , Delar med märken

ÅkeB
Nybörjare

Inlägg av ÅkeB »

Hej igen.

För att lösa problemet lite kvickt med huvudbromscylindern som det var fel på. Tog jag hem den och plockade väck den delen som sticker in i bromsservon.
Slipade radie på ett borr och borrade ”hålet” 3mm djupare i svarven.
Monterade ihop huvudbromscylindern och lämnad den till verkstaden.
Efter att dom monterat huvudbromscylindern säger verkstaden nu att jag antagligen har förstört packningen för nu bromsa bilen bara på vänster fram och höger bak. SUCK.

Nu har jag tagit hem bilen och plockat sönder huvudbromscylindern igen.
Kan inte se något fel på packningarna, inte ens under mitt stora förstoringsglas.
Har nu montera cylindern igen och skall köpa bromsvätska (DOT 4) att hälla på för att sen lufta bromsarna.

Jag har läst här på forumet (länk) post 4 att man skall koppla dator till ABS/ESP för att den skall bli riktigt luftat.
Stämmer det ?
Eller är det bara när man byter själva ABS/ESP-delen ?

H. Åke B.

ÅkeB
Nybörjare

Inlägg av ÅkeB »

Hej ännu en gång.

Nu har jag fått ordning på bilen. :D
Efter att jag luftat bromsarna med hjälp av dottern som trampade på bromspedalen och jag öppnade och stängde nipplarna. Fungera bromsarna utmärkt.

Men frågan kvarstår.
Går det att justera stången som går ut från bromsservon på en Ford focus II 1,8 flexifuel 125Hk 2007 ?

Är det kanske någon som har en Haynes reparationshandbok för Ford focus och kan kolla om det står något i den om justering av bromsservon vid byte av huvudbromscylindern ?

Det skulle vara intressant att veta om det är min lokala verkstad som har rätt eller Ford i Karlshamn.

H. Åke B.

Skriv svar