Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Fel på kopplingen - Ford focus 2014

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
andreassofus
Nybörjare
Namn: andreas
Kör: golf

Fel på kopplingen - Ford focus 2014

Inläggav andreassofus » lör jul 27, 2019 7:34 am

tjenare. jag har en ford focus 2014 som har gått ca 7800 mil
alltid servad enligt plan.

När jag var i Norge på bilsemester nu i somras (blev 410 mil med långa sträckor utan att växla) så började jag få problem med kopplingen. Problemet kommer när jag inte har växlat på och använt kopplingen på en stund.
Det som händer är att kopplingen tappar trycket och motståndet och att pedalen tar längre ner än vanligt.

Ju längre jag väntade med att koppla och växla, desto värre blev problemet. till slut fanns typ inget motstånd alls i pedalen och den fungerade bara allra längst ner. när den var som allra värst så var det också trögt att få i växlarna.

För att få det att funka så fick jag pumpa upp och ner med pedalen för att få upp trycket igen.
Kör jag inne i stan där jag växlar hela tiden så känns kopplingen mycket bättre.

Nu när jag är hemma igen och använder bilen så känns den annorlunda, problemet har förändrats. Nu känns det inte som att pedalen blir sämre och sämre utan pedalen håller sig bra ungefär halvvägs ner och är där hela tiden utan att sjunka mer och mer.
Kör jag bara här i samhället och växlar då och då (och ofta) så känner jag inget problem alls.

Verkstaden säger att det borde vara ett inre läckage i hydrauliken någonstans som i huvudcylindern eller urtrampningslagret. och av dessa två gissade han på det sistnämnda.

Jag har kollat bromsoljenivån och behållaren är full så det är ju inget yttre läckage i alla fall.

Jag är inte duktig på bilar och visste inte att kopplingen använde samma olja som bromssystemet.

När han berättade det för mig så började jag fundera lite, det är nämligen så att strax innan jag började min resa så bytte jag bromsbelägg själv på bilen. Finns det någon chans att det blev nåt fel då så att det kom in luft i systemet och att det kan påverka kopplingen eftersom det är samma oljebehållare?

En sak till som är lite konstig är att efter jag bytte beläggen är att handbromsen tar väldigt mycket högre upp nu. men bara ibland. Ibland börjar den ta efter bara några knäpp , men ibland måste jag dra långt över hälften innan den tar.
Det är nog bara inbillning men jag tycker att handbromsen tar högre upp när kopplingen är sämre och tar längre ner.

Men som sagt, jag är dålig på bilar och troligtvis har bromsarna och kopplingen inget med varann att göra :)

Så vad tror ni? är det urtrampningslagret som läcker efter redan 7800 mil eller vad kan det vara?

runt 7000kr kostar det att byta det på autoexperten. vore ju skönt att slippa.
Har heller ingen nybilsgaranti kvar på bilen.

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inläggav fonzeka » lör jul 27, 2019 10:35 am

Bytte du bromsvätska (det är ingen olja) i samband med att du satte dit nya belägg?
Det låter som du fått in luft i kopplingshydrauliken, men det borde inte kunna ha nåt samband med ditt bromsjobb så länge inte behållaren för bromsvätskan var tom eller väldigt låg nivå.
Kolla om du ser några spår av läckage runt huvudcylindern annars, det är den som själva kopplingspedalen trycker på.
Innan du lämnar iväg på nåt större jobb så borde du försöka lufta system i alla fall, lite osäker på hur det ser ut på din bil men här är en video som kanske kan hjälpa lite.
Den börjar precis där han pekar ut var luftningsnippeln verkar sitta.
https://youtu.be/UJBAaWYwtO0?t=537

För att lufta så ser du till att behållaren för bromsvätska är full, be någon trycka ner kopplingspedalen samtidigt som du öppnar luftnippeln.
Innan pedalen släpps upp så ser du till att stänga nippeln, gör så några gånger och se om du får ut nån luft.
Är en fördel att ha en bit transparant slang ansluten så syns det bättre om det kommer luft.
Var försiktig vid hantering av bromsvätskan och se till att du inte får på några lackerade ytor då den löser upp färgen väldigt snabbt.

andreassofus
Nybörjare

Inläggav andreassofus » lör jul 27, 2019 12:05 pm

fonzeka skrev:Bytte du bromsvätska (det är ingen olja) i samband med att du satte dit nya belägg?
Det låter som du fått in luft i kopplingshydrauliken, men det borde inte kunna ha nåt samband med ditt bromsjobb så länge inte behållaren för bromsvätskan var tom eller väldigt låg nivå.
Kolla om du ser några spår av läckage runt huvudcylindern annars, det är den som själva kopplingspedalen trycker på.
Innan du lämnar iväg på nåt större jobb så borde du försöka lufta system i alla fall, lite osäker på hur det ser ut på din bil men här är en video som kanske kan hjälpa lite.
Den börjar precis där han pekar ut var luftningsnippeln verkar sitta.
https://youtu.be/UJBAaWYwtO0?t=537

För att lufta så ser du till att behållaren för bromsvätska är full, be någon trycka ner kopplingspedalen samtidigt som du öppnar luftnippeln.
Innan pedalen släpps upp så ser du till att stänga nippeln, gör så några gånger och se om du får ut nån luft.
Är en fördel att ha en bit transparant slang ansluten så syns det bättre om det kommer luft.
Var försiktig vid hantering av bromsvätskan och se till att du inte får på några lackerade ytor då den löser upp färgen väldigt snabbt.

hej, och tack för ditt svar.
Nej jag bytte ingen vätska när jag bytte beläggen.
Har kollat lite överallt efter läckage men inte hittat något blött eller kladdigt.
har dock inte riktigt vetat vart jag ska kolla efter det.

att lufta systemet kanske inte är svårt, men jag har verkligen noll koll så jag vet inte om jag vågar göra det, även om jag läser instruktioner.

Har en tid för felsökning på fordverkstad 8 augusti. Men dom lär ju inte se om det är ett inre läckage utan att plocka isär. om det nu är urtrampningslagret så måste ju växellådan ner, och det gör dom säkert inte på felsökningen.
Så jag vet inte hur jag ska göra riktigt. men som sagt, så är ju kopplingen bra just nu när jag bara kör i samhället.
Ska ut och köra på en lite längre tur snart 5 mil totalt. får se hur den beter sig då.

Om det nu "bara" är luft i systemet, är det då farligt att köra med det?

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inläggav fonzeka » lör jul 27, 2019 2:26 pm

andreassofus skrev:Om det nu "bara" är luft i systemet, är det då farligt att köra med det?

Farligt är det väl inte direkt, det som händer är ju att kopplingen inte funkar och/eller att du får pumpa på flera gånger för att den ska ta precis som du beskrivit.
Du kan väl be verkstan kolla så gott det går utan att riva ner lådan, de borde även kunna lufta systemet samtidigt också.

andreassofus
Nybörjare

Inläggav andreassofus » sön jul 28, 2019 8:40 am

fonzeka skrev:Farligt är det väl inte direkt, det som händer är ju att kopplingen inte funkar och/eller att du får pumpa på flera gånger för att den ska ta precis som du beskrivit.
Du kan väl be verkstan kolla så gott det går utan att riva ner lådan, de borde även kunna lufta systemet samtidigt också.

japp, ska höra med dom vad dom säger.

egget
Nybörjare
Namn: Henrik Rådberg
Kör: Ford Focus 1.0T 2015

Inläggav egget » tis feb 04, 2020 12:00 pm

Hej Andreas!

Hur gick det för dig med kopplingsproblemen, hittade du någon lösning?

Jag har exakt samma problem, nu för andra gången, på min Ford Focus 1.0T 2015 5-vxl. Första gången gick det på nybilsgarantin, mars 2018, då bytte verkstaden hela kopplingen (enligt papprena iaf), och nu tror jag inte på den lösningen längre eftersom problemet återkommit i januari 2020, mindre än två år senare.

Mvh Henrik