Focus med märkligt beteende

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
challe
Nybörjare
Namn: Johan Andersson
Kör: Ford Focus

Focus med märkligt beteende

Inlägg av challe »

Hej!

Det gäller en Ford Focus flexifuel -08

Konstiga saker har börjat hända när jag kör.
Helt plötsligt går mätarna i botten och motorlampa och oljelampa mm börjar att lysa plus att det tutar. Ibland är den också svår att starta, den nöter bara på startmotorn.
Allt detta händer bara ibland. Annars går bilen kanonbra.

Verkstad har läst felkoder:
P0231 -Bränslepump sekundärkrets, låg signal, permanent
P0571 -Farthållar-/bromskopplarkrets A, Fel, permanent
P1260 -Stöld avkänd, bilen spärrad med startspärr, permanent
P2121 -spjäll/pedallägesgivare krets D, områdes/prestanda problem, permanent
P2122 -spjäll/pedallägesgivare krets D, låg signal , permanent

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Jag tar mig "risken" att besvara en fråga om en bil som jag aldrig har ägt eller prövat. Men jag har haft en Volvo V70 2.0 F -08. Alltså den med Fordmotorn, FFV.
När det gäller Volvo som får konstiga fel med instrumentpanelen och mätarna beror det mycket ofta på ett dåligt batteri. Jag hade själv så några gånger, bränslemätaren visade tomt trots att jag hade tankat fullt minuterna innan, radion stängdes av ganska omgående om motorn inte var igång. Och någon gång var den inte så snabbstartad. Allt detta försvann med ett nytt batteri. Batteriet var förövrigt originalbatteriet och det blev 10 år och 2 veckor gammalt.
Den säkraste metoden att kolla batteriet är att använda en batteritestare. Det finns numera elektroniska modeller. Biltema har en "hobbymodell" för hemmamekaniker. Kostar runt 500 kr. Sedan har dom en proffsmodell för ett par hundralappar till.
Instrumentet ger svar på batteriets kondition och värderar troligen hur det kommer att fungera i vinter, CCA-värde. Dessutom ger det ett flertal andra upplysningar utöver detta om batteriet.

challe
Nybörjare

Inlägg av challe »

Jag glömde tillägga att batteri är kontrollerat av verkstad när dom bytte generatorn för den var kaputt. Jag har läst en del ang kombi instrumentet på focus, att det kan vara felet.
Men det är ju ett moment innan man skruvat bort det. Så ska man ju hitta någon som kan löda det också. Och så vet man ju inte om det verkligen ÄR felet.

Focus06
Nybörjare
Namn: Mats Roos Johansson
Kör: Ford focus 06

Inlägg av Focus06 »

challe skrev:Jag glömde tillägga att batteri är kontrollerat av verkstad när dom bytte generatorn för den var kaputt. Jag har läst en del ang kombi instrumentet på focus, att det kan vara felet.
Men det är ju ett moment innan man skruvat bort det. Så ska man ju hitta någon som kan löda det också. Och så vet man ju inte om det verkligen ÄR felet.

Det är enkelt att löda kontakten på instrumentet. Jag är ovan att löda men med ett youtubeklipp och lite tålamod senare så var problemet löst. Men jag tror inte det är det som är felet här. När min focus fick frispel pga kombiinstrumentet så fick jag bara en felkod ibland. Det var CANBUS0001. Så jag lutar åt ett jordfel eller dåligt batteri här.

wissel
Veteran
Namn: Freddie Wisselgren
Kör: XC 90 2,5 T

Inlägg av wissel »

Har precis åtgärdat dessa "konstigheter" Upplands motor satte dit ett begagnat iNSTRUMENTHUS till en kostnad av ca 3000:- Sedan dess funkar precis allt igen. Inga felkoder osv. :-) Så min gissning är 100% instrumenthuset.
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
18800 mil. 1,8. Bensin/Etanol
Manuell Låda.

challe
Nybörjare

Inlägg av challe »

Hej! Okej var det liknande bekymmer alltså?
Har ännu inte hittat felet... Bilen går, men ibland varnar den och ibland går den.. Ska prova med ett annat batteri i morgon och se om det blir någon skillnad..

noggerblack
Erfaren
Namn: dennis
Kör: c-max

Inlägg av noggerblack »

Va tomgången dålig med ?

challe
Nybörjare

Inlägg av challe »

Nej inte så illa som det är nu

Fordfocus1.8
Nybörjare
Namn: Muaz D
Kör: Ford focus och Kia ceed
Medlemsnummer: 1

Re: Focus med märkligt beteende

Inlägg av Fordfocus1.8 »

Hej Calle, jag fick precis samma felkoder på min Ford för 2 dagar sen, exakt samma koder som du nämner i första inlägget, hittade du felet & vad var det för något?
Känns ju trist att lägga ner massa pengar på bytte av diverse grejer om det är någon glapp eller elfel, känns ju verkligen som elfel eller något, för på min bil så åker alla mätare till 0 under en kort stund och sen går de upp igen, hastighetsmätare, varvmätaren, temperaturen osv. Finns nog snälla själar här som kan hjälpa en nybörjare. Köpte bilen precis för nån vecka sen, och han sa att han hade bytt batteri nyligen, dock är den från biltema med den funkar som den ska. Försökte med att dra bort minus polen i ca 15 min och sedan koppla på igen, då blev de bra ca 1 mils körning sen hände samma saker igen.

Fordfocus1.8
Nybörjare
Namn: Muaz D
Kör: Ford focus och Kia ceed
Medlemsnummer: 1

Inlägg av Fordfocus1.8 »

Någon som känner igen felen eller har haft snälla hjälp mig! / David

Hasse Sjö
Nybörjare
Namn: Hans S

Inlägg av Hasse Sjö »

Jag ser att det är ett gammalt meddelande med några månader. Min Ford Focus -04 Hade ingen hastighetsmätare och ABS. Jag köpte en hastighetssensor/hastighetsgivare och bytte den så blev det bra.
Det var inte lätt att få bort den. Sprinten som låser den var svårt att få upp, satt hårt fast så det krävdes värme, gassvets på verkstad. Bäst att göra det underifrån.
Jag har en bild men det går inte lägga in här direkt. Vet inte hur man gör annars.
Bilagor
150:- engelska krävs
150:- engelska krävs
DSC_0097~3.JPG

elektrikern
Nybörjare
Namn: Ted T
Medlemsnummer: 21

Inlägg av elektrikern »

Fått samma märkliga beteende på en ford focus, kan ej årsmodell.

Info meddelanden:

Svänger på ratten, Servostyrning fel. Service krävs
Kör på landsväg, Fil hjälp fel. Service krävs
Trycker ned koppling för att växla, Active City Stop fel. Service krävs
Frontkamera fel. Service krävs OBS! Bytt till en ny, då serviceverkstad koppla alla dessa Info-medd. till frontkameran
Gasar, Motor Service nu OK?
med mera..

Efter kanske 2-3st felmeddelanden går Varvmätare, Tempgivare och Hastighetsmätare i botten.
Samt de flesta varningslampor lyser, parkeringsbroms, oljelampa, ABS, Motorlampa ect.

Bilen går fortfarande jätte bra efter dessa varnings-signaler och felmeddelande på felmeddelande tills "programvaran" hänger sig och bilen inte går att starta, efter man har stängt av. Startknapp Spärr fel. Service krävs

Enda som hjälpte var att koppla i och ur batteriet. Även att vänta tills bilen fått felmeddela klart..

Tomas_vartofta
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Jag tycker att alla dessa fel luktar dåligt batteri. Om batteriet inte är dåligt, ladda det. Om det är dåligt byt det, så hysteriskt dyrt är det inte att köpa ett nytt bra batteri.
Det är ju naturligtvis bra att låta någon (med T.Ex. forscan) läsa ut felkoderna.
Lite OT men, jag läser även en del på citroenakuten. Där talar man om vilka som har modellspecifika datorprogram.
Kanske något att införa här, kan man hjälpa någon likasinnad så måste det bli Win-Win och en trevlig pratstund.

Sierra_Granada
Erfaren
Namn: Anders K
Kör: Ford Focus FFV Mk2

Inlägg av Sierra_Granada »

challe skrev:
fre aug 02, 2019 11:06 am
Hej!

Det gäller en Ford Focus flexifuel -08

Konstiga saker har börjat hända när jag kör.
Helt plötsligt går mätarna i botten och motorlampa och oljelampa mm börjar att lysa plus att det tutar. Ibland är den också svår att starta, den nöter bara på startmotorn.
Allt detta händer bara ibland. Annars går bilen kanonbra.

Verkstad har läst felkoder:
P0231 -Bränslepump sekundärkrets, låg signal, permanent
P0571 -Farthållar-/bromskopplarkrets A, Fel, permanent

P1260 -Stöld avkänd, bilen spärrad med startspärr, permanent
P2121 -spjäll/pedallägesgivare krets D, områdes/prestanda problem, permanent
P2122 -spjäll/pedallägesgivare krets D, låg signal , permanent
Fick du ordning på problemen? Jag har sedan någon vecka nästan identiska problem med tivoli på instrumentpanelen och får i stort sett samma felkoder.

Skriv svar