Byta spindelled - Ford Focus 1,6 -03
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Byta spindelled - Ford Focus 1,6 -03
Jag tänkte ge mig på att försöka byta spindelleden på Forden. När jag kollar på spindelleden så har den ingen mutter som håller fast den vid fjäderbenets fäste. Den ser ut som på bilderna nedan. Delen som ska gå in i fjäderbenets fäste ser mest ut som en tapp, och det finns inga gängor.
Min fråga nu är hur ska den fästas vid fjäderbensfästet? När jag kollar på fästet verkar "tappen" vara inskjuten i en skåra där en bult för torx går igenom fästet. Är det den som håller fast spindelleden?
Min fråga nu är hur ska den fästas vid fjäderbensfästet? När jag kollar på fästet verkar "tappen" vara inskjuten i en skåra där en bult för torx går igenom fästet. Är det den som håller fast spindelleden?
- Bilagor
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Tack för snabbt svar. Jag har några följdfrågor.nextuz skrev:Yes, den håller i spindelleden i skåran
Plus att den sitter nypt i spindeln.
För att ta bort fjäderbenet, räcker det med att skruva loss krängningshämmarens länkstag och klämbulten som håller fast fjäderbenet? Som han gör på den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=AeSxQYbErno
Jag har hittat en manual på Internet som heter 2000 - 2004 Ford Service Manual. Där tar de bort bromsok och hjulnav och styrled. Men det är väl rätt onödigt? Jag antar att de gör så för att få utrymme att arbeta på.
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
- Catling
- Veteran
- Inlägg: 979
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313

En fräsch 6 kantshylsa är att rekommendera. Om bilen inte är väldigt fräsch så brukar skruven ha rosta fast. Drar man får hårt utan att kolla så andra sidan rör sig så går den av. Värma med gas eller induktion brukar vara melodin. Sen har jag fått köra fram och tillbaka med muttermaskin. Blir skruven rund så kan man svetsa på en mutter och försöka igen. Bryter man av skallen så är man körd.
Tyvärr en väldigt dålig konstruktion av fjäderbensmontering som Ford och franska bilar har använt sig av. Varje gång man gör det så är det en chansning. Smör den väl om den kommer ut. Jag sparade alltid dom bra skruvarna eller hade nya till hands när jag jobbade för vissa var lövtunna eller på gränsen till att gå av.
Tyvärr en väldigt dålig konstruktion av fjäderbensmontering som Ford och franska bilar har använt sig av. Varje gång man gör det så är det en chansning. Smör den väl om den kommer ut. Jag sparade alltid dom bra skruvarna eller hade nya till hands när jag jobbade för vissa var lövtunna eller på gränsen till att gå av.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
- Catling
- Veteran
- Inlägg: 979
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313

Ja, smörj på. Det behöver ju inte vara bosse bildoktorns favvo pasta utan det går bra med vilket fett som helst.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge