Tanka HVO100?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
ansim
Erfaren
Inlägg: 76
Blev medlem: ons apr 27, 2011 12:22 pm
Namn: Anders Simonsson
Kör: Focus 2010 1.6 TDCi
Kuga Vignale 2017
Ort: Ljungsbro

Tanka HVO100?

Inlägg av ansim »

Känner någon till om Ford med diesel motor är ok att tanka med HVO100?

Tags:

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »


getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

det lustiga är att PSA har godkänt det i alla Euro5 och framåt och sist jag kollade så har vi just PSA motorer i våra TDCi så det bör gå men Ford är väl lite avvaktande för att inte få en massa trubbel OM nåt skulle hända

nyford
Veteran
Inlägg: 243
Blev medlem: sön jul 14, 2019 9:25 am
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85
Ort: Alstermo

Inlägg av nyford »

Det är väl lite som med etanol? Många tror inte att det går förrän dom har prövat. Även alkylatbensin har en liknande "slöja av mystik, obekant, mystiskt främmande" förrän man har blivit övertygad. För ca 10 år sedan köpte jag en trädgårdstraktor/gräsklippare. Eftersom man sitter mitt i avgasmolnet ungefär, ville jag få det lite hälsosammare. Så jag frågade tillverkaren ombud (Husqvarna) om motorn gick att köra på alkylatbensin. Jag fick egentligen inget svar, men har aldrig tankat något annat i den traktorn/gräsklipparen.
Något år senare köpte jag en snöslunga. Samma där, man går en meter ifrån avgasröret. Så jag frågade igen. Det var en annan importör eller ombud. Där fick jag ett bättre svar: Ja, det går utmärkt! Vi har just avslutat en test med alkylatbensin till just den motorn och det gick hur bra som helst, sa dom.
Så det handlar nog i många fall om "Viljan att våga" när det kommer "nyheter" eller alternativ.
Jag har kört min Volvo V 70 2.0 F -08 (med Fordmotorn) i ca 10 år nu och aldrig tankat något annat än E85 i den. I nästa vecka (v42) skall jag hämta ut en splitter ny Ford Kuga Ecboost E85. Den kommer också att enbart tankas med E85 så länge jag har kontroll över den.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

hmm gillade ej kommentaren att hans mb tog MER bränsle med hvo,, :(

FordPutte
Erfaren
Inlägg: 41
Blev medlem: mån jan 06, 2020 1:02 pm
Namn: Patrik Olsson
Kör: Kuga
Ort: Uppsala

Inlägg av FordPutte »

Ingen som har mer info om att tanka HVO100 i ford förutom dom som redan är godkända av Ford. Vad kan hända? Kan slangar eller komponenter skadas..Läst någonstans att det bla blir mindre sot av det. och det borde väl vara bra för partikelfiltret att inte bli igensatt av sot när man kör mkt i stan/korta sträckor.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kanske inte Ford-spec men senaste jag läste nånstans var att lastbilsåkarna vågar sig alltmer på att köra med HVO100 och ser det som ett framtidsbränsle tack vare att driftstörningarna minskat när producenterna lärt sig mer om vilken kemi som funkar bäst. Skulle tro det finns en del läsnyttigt om saken i deras branschtidningar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

FordPutte skrev:Ingen som har mer info om att tanka HVO100 i ford förutom dom som redan är godkända av Ford. Vad kan hända? Kan slangar eller komponenter skadas..Läst någonstans att det bla blir mindre sot av det. och det borde väl vara bra för partikelfiltret att inte bli igensatt av sot när man kör mkt i stan/korta sträckor.
När vi var på studiebesök hos Ford i höstas dök frågan upp och svaret var nej. Tyvärr inte på redan levererade bilar. Följdfrågor ställdes inte.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

FordPutte
Erfaren
Inlägg: 41
Blev medlem: mån jan 06, 2020 1:02 pm
Namn: Patrik Olsson
Kör: Kuga
Ort: Uppsala

Inlägg av FordPutte »

davve d skrev:När vi var på studiebesök hos Ford i höstas dök frågan upp och svaret var nej. Tyvärr inte på redan levererade bilar. Följdfrågor ställdes inte.
Spännande fortsättning. Undrar varför,lär väl inte lösa upp slangar mm! Måste ju vara ultimata att tanka vid stadskörning om det är så att det blir mindre sot i partikelfilter. Ingen som kör på det bränslet ändå??

nyford
Veteran
Inlägg: 243
Blev medlem: sön jul 14, 2019 9:25 am
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85
Ort: Alstermo

Inlägg av nyford »

På YouTube finns numera den gamle miljökämpen Björn Gillberg i ett antal filmer. Visserligen talar han i egen sak, han vill bygga en metanolfabrik och köra alla bilar på det. Men han berättar också lite om hur läget är med alla dom här alternativbränslena med fördelar och nackdelar. Men han är lite hörvärd i alla fall. Dock har han inte, vad jag minns något direktsvar som kunde passa i den här tråden.
Sök på Björn Gillberg eller Värmlandsmetanol.

FordPutte
Erfaren
Inlägg: 41
Blev medlem: mån jan 06, 2020 1:02 pm
Namn: Patrik Olsson
Kör: Kuga
Ort: Uppsala

Inlägg av FordPutte »

Har pratat med Ford idag. Och enligt den jag pratade med så ska dom godkänna fler bilar nu i vår. Bla Kuga att köra på hvo. Flera Ford taxi kör på det redan tydligen. Men fick även inget medhåll med mitt körsätt i stadstrafik att jag skulle satsa på en diesel pga korta sträckor och utan dieselvärmare den skulle inte komma upp i arbetstemp. Så kanske får leta efter en bensinare då. Men någon annan kanske det hjälper att det kommer gå att tanka hvo100

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

FordPutte skrev:Har pratat med Ford idag. Och enligt den jag pratade med så ska dom godkänna fler bilar nu i vår. Bla Kuga att köra på hvo. Flera Ford taxi kör på det redan tydligen. Men fick även inget medhåll med mitt körsätt i stadstrafik att jag skulle satsa på en diesel pga korta sträckor och utan dieselvärmare den skulle inte komma upp i arbetstemp. Så kanske får leta efter en bensinare då. Men någon annan kanske det hjälper att det kommer gå att tanka hvo100
Kul om så är fallet att de hittat en lösning att godkänna HVO100 i äldre Fordar. Jag tankar gladeligen det i min Mondeo. Av vem på Ford fick du den infon?
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

FordPutte
Erfaren
Inlägg: 41
Blev medlem: mån jan 06, 2020 1:02 pm
Namn: Patrik Olsson
Kör: Kuga
Ort: Uppsala

Inlägg av FordPutte »

davve d skrev:Kul om så är fallet att de hittat en lösning att godkänna HVO100 i äldre Fordar. Jag tankar gladeligen det i min Mondeo. Av vem på Ford fick du den infon?
Det hade gått ut info nu till Fordverkstäderna från Ford..

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

FordPutte skrev:Det hade gått ut info nu till Fordverkstäderna från Ford..
Kanoninfo :thumbsup:

Blir en vända förbi bilhallen imorgon.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

FordPutte
Erfaren
Inlägg: 41
Blev medlem: mån jan 06, 2020 1:02 pm
Namn: Patrik Olsson
Kör: Kuga
Ort: Uppsala

Inlägg av FordPutte »

davve d skrev:Kanoninfo :thumbsup:

Blir en vända förbi bilhallen imorgon.
Skulle bli allmän info snart. Dom sa bara att det hade gått ut mail från Ford att det kommer bli godkänt inom en snar framtid

Skriv svar