tankmätaren beter sig mysko....

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
xzatzy
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: mån aug 17, 2015 9:23 am
Namn: Anders
Ort: Luleå
Kör: Fård Fikus -99

tankmätaren beter sig mysko....

Inläggav xzatzy » mån okt 21, 2019 2:59 am

Har en Ford Focus -99.
Har ägt bilen i 4-5 år och kört några 1000 mil utan problem med tankmätaren.

Här om dagen så hade jag ganska lite bränsle, ca 10 l i tanken.
plötsligt tänds bränslelampan...

när jag startar bilen nästa gång så är den släckt och tankmätaren visar normalt.

någon timme senare ska jag åka och tanka, då visar den 1/2 tank...

startar om bilen och då visar den 3/4 tank...?

tankar fullt, får i 45 liter... tankmätaren visar tomt och bränslelampan lyser?

nästa gång jag startar bilen så visar den halv tank.

någon som vet vad det kan vara för fel som gör att tankmätaren visar slumpvisa värden helt plötsligt?

tidigare har den varit ett under av precision, alltid 45-46L om man tankar när lampan tänds.

Tags:

nyford
Erfaren
Inlägg: 56
Blev medlem: sön jul 14, 2019 9:25 am
Namn: Anders Koch
Ort: Alstermo
Kör: Ford Kuga E85

Inläggav nyford » mån okt 21, 2019 5:40 am

Så där hade jag i en Volvo V70. Det var batteriet som var dåligt. Då kan en mängd konstiga fel uppträda, som egentligen inte är några fel.
Nu är det ju inget som säger att felorsaken måste vara samma i din bil, men det kan vara värt att kolla upp.
Tala med en verkstad som kan mäta batteriet under belastning. Sådan utrustning har dom flesta i dag. Om du uppträder som en presumtiv kund på ett nytt batteri blir dom mer hjälpsamma.

xzatzy
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: mån aug 17, 2015 9:23 am
Namn: Anders
Ort: Luleå
Kör: Fård Fikus -99

Inläggav xzatzy » mån okt 21, 2019 4:22 pm

Tack, tror inte den är ny och avancerad nog för att kunna bli så sådär pga batteriet. Ska kolla upp det för säkerhets skull.

Som det är nu så funkar det på morgonen till jobbet men på kvällen så blir den knäpp


Har ingen rephandbok,
Någon som vet hur mätaren funkar, hår den via ecu eller är den traditionell?



Skickat från min H8324 via Tapatalk

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4906
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » tis okt 22, 2019 8:00 am

xzatzy skrev:Tack, tror inte den är ny och avancerad nog för att kunna bli så sådär pga batteriet. Ska kolla upp det för säkerhets skull.

Som det är nu så funkar det på morgonen till jobbet men på kvällen så blir den knäpp


Har ingen rephandbok,
Någon som vet hur mätaren funkar, hår den via ecu eller är den traditionell?



Skickat från min H8324 via Tapatalk


Mätaren styrs direkt via tankmätaren (eller den går direkt till instrumenthuset som styr mätaren iallafall), går att se insignalen genom att följa instruktionerna här: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=40147

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

xzatzy
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: mån aug 17, 2015 9:23 am
Namn: Anders
Ort: Luleå
Kör: Fård Fikus -99

Inläggav xzatzy » ons okt 23, 2019 8:22 pm

Tack, ska ta en titt på det där.

Mätaren har fungerat i går och i dag...

Skickat från min H8324 via Tapatalk