Kamremsbyte Ford Focus tdci 1.6 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Sota
Nybörjare
Namn: Ingemar
Kör: Ford Mondeo Ghia -01

Kamremsbyte Ford Focus tdci 1.6 2009

Inlägg av Sota »

Hej.

Hur krångligt är det att byta kamrem på bilen i ämnesraden? Är det värt att göra själv eller kostar specialverktygen så mkt att verkstaden lönar sig. Har kamremsats inkl vattenpump men det är allt.
Har bytt på en vitara en gång men den va ju frontmonterad och väldigt enkelt att komma åt.

Tidsåtgång för bytet om någon gjort det förut här?

Mvh

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Mr-st
Veteran
Namn: Benny Svensson
Kör: Ford Focus st 2015
Medlemsnummer: 370

Inlägg av Mr-st »

Hej.
det är inte så krångligt att byta kamrem + vattenpump själv och det funkar att använda borr som inställningsverktyg för vevaxel och kamaxel samt pump drev inställning. men när man ska moment dra vevaxelbulten så ska man egentligen använda låsverktyget som man sätter på svänghjulet där startmotorn sitter men det går att göra utan låsverktyget om man har tillgång till tryckluft och muttermaskin.

Sota
Nybörjare

Inlägg av Sota »

Mr-st skrev:Hej.
det är inte så krångligt att byta kamrem + vattenpump själv och det funkar att använda borr som inställningsverktyg för vevaxel och kamaxel samt pump drev inställning. men när man ska moment dra vevaxelbulten så ska man egentligen använda låsverktyget som man sätter på svänghjulet där startmotorn sitter men det går att göra utan låsverktyget om man har tillgång till tryckluft och muttermaskin.
Så man låser det flytande drevet(om det nu är så) med en borr bara?

Muttermaskin blir väl lite trångt att få ner där? Går väl lika bra med momentnyckel? Kan nog få låna en.

Användarvisningsbild
Mr-st
Veteran
Namn: Benny Svensson
Kör: Ford Focus st 2015
Medlemsnummer: 370

Inlägg av Mr-st »

Det är inget flytande vevaxeldrev på diesel motorn på den bil utan där är kil till drevet på vevaxlen,borr är för att kunna nollställa motorn för byte av rem, sätt en domkraft under för att kunna komma hålla motorn på plats eftersom du måste ta bort motorfästet för att kunna ta av kamremskåpan och då sänker du motorn så att du kommer åt bulten ifrån hf hjulhus och du behöver muttermaskin för att kunna lossa vevaxel bulten för den sitter ganska hårt. ja du kommer åt med momentnyckel för att kunna dra moment, men sen ska det med dras grader efter momentet är draget

hutsi
Nybörjare
Namn: leif steinar huseby
Kör: ford focus

ford focus

Inlägg av hutsi »

Sota
Nybörjare

Inlägg av Sota »

Ok. Tack för alla tips.
Bör man byta vevaxelremskivan också när den ändå är loss? Ska iaf byta multiremmen.

Kolbäck
Nybörjare
Namn: Lars Flodin
Kör: Focus mk I, mk II & II1/2 + Audi 100S Coupé

Re: Kamremsbyte Ford Focus tdci 1.6 2009

Inlägg av Kolbäck »

Hur länge håller vattenpumpen?
Hur ofta bör Multiremmen bytas?

Undrar? För jag ska byta Kamremmen och det är väl lika bra att göra allt på en gång, eller...?

Tomas_vartofta
Erfaren
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Vattenpumpen bör bytas vid kamremsbyte, den drivs av kamremmen.
Men byter helst löphjul och spännrulle också, de brukar låta i lagerna.
Jag tycker inte att man ska snåla med multiremmen, så dyr är den inte....och det blir väldigt tråkigt om den går av vid senare tillfälle.
Remskivan är massiv, om jag inte kommer ihåg helt fel :crazy:

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

"Hur ofta bör Multiremmen bytas?"

Volvo, som har använt en del Fordmotorer, säger Max 10 år för Multiremmen eller en körd vägsträcka, som varierar beroende på modell. Det som infaller först. 1.8 F och 2.0 F (etanolmotorerna) har dock ingen vägsträcka/intervall. Där är det bara Max 10 år som gäller på Multiremmen.

Skriv svar