Sportavgassystem, problem
-
Sven ESP
- Nybörjare
- Namn: Sven Cirnski
- Kör: Ford Focus ST 2014
- Kontakt:
Sportavgassystem, problem
Hej. Har en Focus ST 2014 med Cobb sportavgassystem. Den klarade inte besiktningen, för hög decibel. Fick ej med någon insats som man tydligen kan sticka på baktill, enligt besiktningskillarna så man klarar besiktningen. Frågan är om det finns någon här med samma problem samt hur löste ni det i så fall? Tacksam för tips och råd.
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Du har ett system som är gjort för att låta mycket. Går det inte igenom besiktning så är det en större slutdämpare eller en mellandämpare (som är borttagen på ditt system) som gäller.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
Gjorde de en faktisk decibelmätning?
Aldrig stött på. Till exempel låter min Fiesta väldigt högt, det är så polisen klagar, men inte besiktningen. Har de ens sådan utrustning?
Aldrig stött på. Till exempel låter min Fiesta väldigt högt, det är så polisen klagar, men inte besiktningen. Har de ens sådan utrustning?
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
För den intresserade hemmameken skall det finnas en app för dB-mätning i mobiltelefonen att hämta. Jag vet inte om alla telefonfabrikat har den möjligheten, men det borde väl alla moderna telefoner med lite självförtroendestatus ha i dagens läge?
Det viktiga om man skall göra sådana här jämförande/upprepade mätningar är ju att man mäter på så lika förhållanden som möjligt. Alltså avstånd till bilen, höjd över marken, relativt tyst omgivning o.s.v.
Det kanske inte är någon precision i detta, (?) men det ger ju en fingervisning i alla fall. Och gör man flera jämförande mätningar så har man ju mera att gå på.
Det viktiga om man skall göra sådana här jämförande/upprepade mätningar är ju att man mäter på så lika förhållanden som möjligt. Alltså avstånd till bilen, höjd över marken, relativt tyst omgivning o.s.v.
Det kanske inte är någon precision i detta, (?) men det ger ju en fingervisning i alla fall. Och gör man flera jämförande mätningar så har man ju mera att gå på.
-
Sven ESP
- Nybörjare
- Namn: Sven Cirnski
- Kör: Ford Focus ST 2014
- Kontakt:
Fixat
Tack för svar. Bilen besiktigad och klar utan problem samt utan åtgärd på annan station. Allting var mycket märkligt. Downpipen är original och systemet låter inte så värst mycket. Ringde Cobb i USA som också tyckte det var märkligt då deras system var anpassade för att ligga på 79 dec varm tomgång, vilket är iungefär var det ligger. var på två olika ställen samt laddade ner en app på Iphone, visst, den är nog inte lika bra som proffsutrustning men höll den 25 cm ifrån vid kallstart och fick 80 dec typ. En annan firma hade riktig utrustning och samma resultat. Vidare till en annan Carspect som mätte upp. Inga problem, Klar och färdig tack och hej. Misstänker handhavandefel på första besiktningen.
-
nyford
- Veteran
Roligt att det fanns lite bäring i mitt tips om ljudmätning i mobiltelefon. Jag själv har aldrig prövat det, bara läst om det.
Men tanken drar iväg. Moderna mobiltelefoner har ju inbyggda kameror. Finns det appar som kan mäta ljus också? Antag att man t.ex vill kolla extraljus eller byta ut dom. "Vilka lyser bäst, eller vilka lyser mest åt sidorna o.s.v?" Om möjligheterna finns så finns det säkert hundra tillfällen som man vill kolla upp ljuset på.
Men tanken drar iväg. Moderna mobiltelefoner har ju inbyggda kameror. Finns det appar som kan mäta ljus också? Antag att man t.ex vill kolla extraljus eller byta ut dom. "Vilka lyser bäst, eller vilka lyser mest åt sidorna o.s.v?" Om möjligheterna finns så finns det säkert hundra tillfällen som man vill kolla upp ljuset på.
-
nyford
- Veteran
Jag svarar mig själv här. Det verkar finnas ljusmätare till mobiltelefonen, men bara till Android. Google Play skall också vara inblandad på något vis.
Jag vet inte allt om detta och har ingen Androidtelefon, men någon som har en Android och har behov av att mäta ljus, kanske från extraljus eller strålkastarna kanske har nytta av det. Sven ESP kunde ju mäta sin ljuddämpare. Vem prövar sina strålkastare?
Jag vet inte allt om detta och har ingen Androidtelefon, men någon som har en Android och har behov av att mäta ljus, kanske från extraljus eller strålkastarna kanske har nytta av det. Sven ESP kunde ju mäta sin ljuddämpare. Vem prövar sina strålkastare?