åt skogen när jag ville lossa muttern till remskivan

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
IFrid
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör dec 14, 2019 5:04 pm
Namn: Andreas Eriksson
Kör: ford focus
Ort: Alingsås

åt skogen när jag ville lossa muttern till remskivan

Inlägg av IFrid »

Hej, tänkte kolla jag köpte en billig ford focus 2004, 1.6 och tänkte se om jag kunde byta kamrem på den. Men det verkar ha gått lite åt skogen när jag ville lossa muttern till remskivan. Den satt hårt fast och lossade först när jag kört mutterknackaren ganska burdust motsols. Men sen startade den inte efter det. Motorn drog runt först och jammade sen helt. Det gick inte att dra runt cylindrarna för hand mer framåt, men det gick att dra motsols en liten bit, och sen framåt igen då tills det tar stopp….
Undrar vad som har hänt, måste det vara att jag lyckades med mutterknackaren dra den kamremskivan ur fas med några kuggar så det sitter några hack fel nu….?

Jag hade inte specialverktygen för att fixera båda kamaxlarna samt den där extra fix-skruven, men har köpte dessa nu. Borde det gå att fixera axlarna och cylindrarna i tdc igen och sätta dit en ny kamrem så att det funkar…?
Andreas

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Ja? Gör om och gör rätt. Du får se om nått är skadat vid demontering och sen vid provstart.
Drog du inte runt motorn 2 varv efter montering för att kontrollera att allt stod rätt?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6465
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

du kan ha kuggat om när du drog av remskivan,, eller så har du heltenkelt ej nollat den riktigt som den ska,, för gör du det ska den gå igen efter rembyte

IFrid
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör dec 14, 2019 5:04 pm
Namn: Andreas Eriksson
Kör: ford focus
Ort: Alingsås

Inlägg av IFrid »

, kanske uttryckte mig oklart, min enda enkla åtgärd var att få muttern lite grann loss muttern med en lånad mutterknackare så att det gick att demontera hemma sen, och därefter så startade inte bilen och verkar som att ha låst sig. min fråga var låter det lite osannolikt att det kan ha kuggat runt några kuggar fel vid denna åtgärd, växeln var ilagd så den har inte haft den möjligheten att spinna helt fritt..

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2336
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ängebo

Inlägg av fordmaffian »

Du har nog skrotat den motorn är jag rädd för 🤷🏼*♂️
Inofficiell scorpio expert :saythat:

waahlund
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 02, 2012 3:46 pm
Namn: Anders Wåhlund
Kör: Fiesta st150
Ort: Torshälla

Inlägg av waahlund »

Man klämmer fast kamremshjulet på vevaxeln med remskiva till aggregatremmen och den stora skruven i vevaxeln, det finns ingen kryskil så när man har släppt på remskivan så har kamremmen i princip ingen kontakt med vevaxeln. Så har man inte dragit åt på remskivan och kör på startmotorn så snurrar vevaxeln men inte kamaxlarna.
// Anders

Skriv svar