Förvara avtagbar dragkrok Kuga?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
FordPutte
Erfaren
Namn: Patrik Olsson
Kör: Kuga

Förvara avtagbar dragkrok Kuga?

Inlägg av FordPutte »

Hejsan.
Fick med avtagbar dragkrok som ligger i en väska med kardborreband i bak. Lite nyfiken om någon vet ett bra sätt att förvara den på i bilen då den inte riktigt går ner under golvet i lastutrymmet. Antar att det finns någon fiffig lösning med kardborrebanden.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

FordPutte skrev:Hejsan.
Fick med avtagbar dragkrok som ligger i en väska med kardborreband i bak. Lite nyfiken om någon vet ett bra sätt att förvara den på i bilen då den inte riktigt går ner under golvet i lastutrymmet. Antar att det finns någon fiffig lösning med kardborrebanden.
Min satt i bakre högra hörnet på Kugan vi hade. Kardborren mot yttre sidan/mattan och mot andra sidan på väskan höll uppviket på gummimattan den på plats.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

FordPutte
Erfaren

Inlägg av FordPutte »

Ok. Någon kanske har en bild? Känns ju lite sådär om man krockar eller tvärnitar. Då lär den nog komma. Borde vara något att fästa den med.

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Re: Förvara avtagbar dragkrok Kuga?

Inlägg av nyford »

Hej FordPutte!

Din tråd är några dagar gammal, men jag kommer på en grej i din fråga om förvaring av dragkroken. Kanske inte den perfekta lösningen, men en lite fingervisning, kanske?

Ford säljer en Paraplyhållare, nr 1 524 823. Rekommenderat återförsäljarpris 358 kr. Dom säger inga mått på hållaren, men har en katalogbild där det får plats ett ihopfällbart paraply. Men dom påpekar att hållaren går att fästa med skruvar eller kardborreband.
Om man nu tänker att den raka stålbiten på en dragkrok får stå i paraplyhållaren och att man ihop med skruvförbanden i karossen sätter någon form av remmar eller spännband så att kroken inte "får vingar" vid en tvärbroms eller kollision. Du hade väl en årsmodell -16 om jag minns rätt(?) Jag har en årsmodell -20, och i mitt lastutrymme har jag "ett hörn" nära bakluckan på högersidan. Där tänker jag mig att man skulle kunna sätta någon hållare eller "förvaringskorg". Frågan är väl bara hur och var man kan fästa och borra i panelerna där. Och håller det? Fråga någon insatt Fordbilmek eller om du har möjlighet, öppna själv och kolla. Jag tänker mig att om det bara är en plastpanel, så måste man sätta något mothåll på insidan, en lite kraftigare plåtbit och använda skruvar med M-gängor och låsmuttrar. Inte plåtskruv!
Jag har själv funderingar att få till en förvaringskorg i det aktuella hörnet och har kommit en liten bit på väg. Men det skall bara vara för lättare gods, som nu på vintern, motorvärmarkabeln t.ex. Jag har dragkrok, men den är elektriskt ut- och infällbar.

FordPutte
Erfaren

Re: Förvara avtagbar dragkrok Kuga?

Inlägg av FordPutte »

Ok. Jag får klura lite mer på fastsättning av väska/krok

Skriv svar