Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Trilskande innerbelysning

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Trilskande innerbelysning

Inläggav nyford » tor feb 27, 2020 7:31 pm

En Kuga Ecoboost E85 -20.

Jag skulle skjutsa ett par barn en kortare sträcka. Dom tände innerbelysningen i baksätet. När jag sedan ställde bilen lyste det fortfarande på vänsterhalvan i baksätet. Jag antog att det slocknar väl efter X sekunder? Men det gjorde det inte. Jag slog upp i instruktionsboken, men den var väldigt kortfattad. Det stog ungefär: Tryck på knappen för att tända respektive släcka. Det hände inte ett skvatt, lampan fortsatte att lysa när jag klev ur bilen och larmade på. I ren desperation lät jag mina fingrar trycka på knapparna som om jag vore den värsta pianist. Då flyttade ljuset till högra sidan och gick inte att släcka! Jag "spelade en tvåtonsmelodi" till på tangenterna. Då märkte jag att ljuset dämpades en aning i högerlampan. Då klev jag ur och larmade på. Innerbelysningen var svart.

Är det någon sorts "pulstryckning" i strömbrytarna till innerbelysningen? Alltså att man måste trycka i någon viss ordning och flera gånger?
(Så var det en gång när jag hyrde en Golf och behövde köra vindrutetorkarna. Där vill jag minnas att man behövde trycka 1, 2, 3 eller 4 gånger beroende på vilken funktion man ville ha. Det förstog man inte direkt när det behövdes)
Det är minusgrader ute nu. Kan det ha frusit i någon dörrkontakt eller något relä eller annat? Och det är långt kvar till första service. Skall jag behöva åberopa garanti för detta?

Hur som helst så lyckades jag tydligen "spela" rätt melodi på två tangenter så att belysningen slocknade. Rätt starkt gjort av en som bara kan spela Gubben Noak med endast ett pekfinger på ett riktigt piano! :confused: