Ford C max 1,6 TDCI 2011

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Golf mk2
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 21, 2020 9:49 pm
Namn: Carl Andersson
Ort: Västmanland
Kör: Golf mk2, Vw jetta, Ford fiesta, Ford c-max, Renault clio, Hd panhead.

Ford C max 1,6 TDCI 2011

Inläggav Golf mk2 » tis mar 24, 2020 7:32 am

Hej.
Jag är ny här på forumet och ställer frågan för min fästmös bil. Felkod P0101 kommer upp ideligen. Luftmassasensor är bytt, så också sensorn till insugstrycket som sitter en bit in , lite vänster uppe på motorn. Kablar finns i följande färg på Maf sensorn och volt:
Gul: 4,92 v/Blå:0,3v/Lila/Grön:0,06v och Lila:3,20v

Ingen av kablarna har 12v. Ingen av kablarna reagerar vid gaspådrag och inget utslag i real time avläsning på diagnosinstrumentet. Finns det någon säkring?? Önskar hjälp.

//C

Tags:

Golf mk2
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 21, 2020 9:49 pm
Namn: Carl Andersson
Ort: Västmanland
Kör: Golf mk2, Vw jetta, Ford fiesta, Ford c-max, Renault clio, Hd panhead.

Re: Ford C max 1,6 TDCI 2011

Inläggav Golf mk2 » mån apr 20, 2020 4:14 am

Finns det verkligen ingen som kan ge något svar?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: Ford C max 1,6 TDCI 2011

Inläggav RickardEM » mån apr 20, 2020 7:56 am

Golf mk2 skrev:Hej.
Jag är ny här på forumet och ställer frågan för min fästmös bil. Felkod P0101 kommer upp ideligen. Luftmassasensor är bytt, så också sensorn till insugstrycket som sitter en bit in , lite vänster uppe på motorn. Kablar finns i följande färg på Maf sensorn och volt:
Gul: 4,92 v/Blå:0,3v/Lila/Grön:0,06v och Lila:3,20v

Ingen av kablarna har 12v. Ingen av kablarna reagerar vid gaspådrag och inget utslag i real time avläsning på diagnosinstrumentet. Finns det någon säkring?? Önskar hjälp.

//C

Om det är samma som på Focus så får luftmassesensorn spänning från säkring F32 (matar även EGR).
Kolla kablaget i motorutrymmet, prova även att koppla bort EGR-ventilen och se om du får 12V då. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Golf mk2
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 21, 2020 9:49 pm
Namn: Carl Andersson
Ort: Västmanland
Kör: Golf mk2, Vw jetta, Ford fiesta, Ford c-max, Renault clio, Hd panhead.

Re: Ford C max 1,6 TDCI 2011

Inläggav Golf mk2 » ons apr 22, 2020 5:06 pm

Jag har kollat en anvisning som säger att det är F27 som maffen går över. Fast jag är osäker på om detta är en amerikansk version! Men jag ska kolla EGR.

Golf mk2
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 21, 2020 9:49 pm
Namn: Carl Andersson
Ort: Västmanland
Kör: Golf mk2, Vw jetta, Ford fiesta, Ford c-max, Renault clio, Hd panhead.

Re: Ford C max 1,6 TDCI 2011

Inläggav Golf mk2 » fre apr 24, 2020 1:29 pm

Finns det någon som har en C max 2011 diesel? Kan du i så fall mäta på alla kablarna till MAF-sensorn med motor igång och ge mig svar på vilken kabel som får 12 v. Skulle givetvis va bra om jag får mätvärde på alla kablarna.
Uppskattar all hjälp.....//P