Eftermontera Bluetooth, vad ska man välja?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Tenchi
Nybörjare
Namn: Andreas L
Kör: Focus CC
Outlander PHEV

Eftermontera Bluetooth, vad ska man välja?

Inläggav Tenchi » fre apr 17, 2020 6:30 am

Jag har en Focus CC från 2009 och den har då ingen inbyggd bluetooth-enhet. Vill kunna spela musik via mobilen och också kunna prata trådlöst. Jag har en android.

Jag har kikat runt lite men har vårt att hitta något vettigt. Jag har läst om "Parrot" men det är olika åsikter om kvalitén på ljudet, både musik och handsfree. Dessutom verkar de vara några år gamla och inte nytillverkas.

Jag har sett att man kan byta ut hela mediaenheten men har inte hittat några givande recensioner fån folk som gjort det.

Ni som har eftermonterat bluetooth, vad har ni valt för alternativ och är ni nöjda?

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Re: Eftermontera Bluetooth, vad ska man välja?

Inläggav nyford » fre apr 17, 2020 8:35 am

Jag vet nästan inget ting om detta, i alla fall förhållandevis lite men jag har en Kuga -20. I den sitter det ett leveransmonterat DEFA motorvärmarsystem. Det är manövrerbart över en Blutetooth-hub som då ingår i motorvärmarsystemet och som jag ser det, är integrerat i bilen. Man kan ju t.ex använda Bluetoothfunktinen som handsfree mobiltelefon. (Otroligt bra ljudkvalitet. Man får känslan av att man sitter och samtalar med någon i samma bil medan man i själva verket talar i en mobiltelefon) Högtalarna i min bil är av fabrikat SONY. Kanske inte det allra värsta ljudfabrikatet, men ett välkänt kvalitetsmärke i alla fall. Det är fabriksmonterat.
Men denna funktionen med motorvärmarens styrning fungerar bara till senaste versioner av Android eller I-Phonesystem.
Så det jag vill framhålla är: Välj det modernaste systemet du kan hitta. Nu har vi olika årgångar på våra bilar så allt nytt kanske inte har aktualitet i din bil,(eller telefonen) men välj så modernt du kan.
Jag har en massa andra funktioner i mitt system, som jag vill minnas heter Zync. Jag har inte prövat allt ännu och har mycket kvar att lära mig.

ansim
Erfaren
Namn: Anders Simonsson
Kör: Focus 2011 1.6 TDCi

Re: Eftermontera Bluetooth, vad ska man välja?

Inläggav ansim » fre apr 17, 2020 2:09 pm

Beroende på vilken radio enhet det sitter i bilen så kan det finnas blåtandssupport för att ansluta mobilen och prata via radion. I vår 2011 Focus med en CD-6000 är det så.
Kolla denna video, https://www.youtube.com/watch?v=UDt6ackyN94. Den är för en S-Max, men samma radio.

Radion har en AUX knapp, som aktiverar en ingång på baksidan där kan koppla in en BT enhet till. Det finns några trådar om det på forumet.