misslyckat kamremsbyte

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Njesper
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 13, 2020 10:23 pm
Namn: Jesper K
Ort: Huddinge
Kör: Ford Focus 2002 flexifuel

misslyckat kamremsbyte

Inläggav Njesper » mån maj 18, 2020 7:54 pm

Hejsan!
Försökte följa instruktionen här om hur man skulle byta kamremmen på en Focus FF -02 men lyckades tydligen inte helt.
Trodde allt hade gått bra men efter en kortare provtur på uppfarten ville den inte starta vid nästa försök. Kollade gnista och att stiften luktade soppa så jag anade att kammarna hade kommit lite ur fas.
Kollade bulten i vevaxeln som mycket riktigt satt löst.
Nu till det riktigt tråkiga. Jag började med att åter försöka dra åt muttern ordentligt en gång till med 5ans växel i och full broms.
När jag sen skulle ställa in kamaxlarna gick inte veven runt hela varvet så jag misstänker krökta ventiler. Antingen kroknade dom på nåt skumt sätt när jag drog muttern eller sista varvet när jag försökte starta.
Hursom, i desperation över misslyckandet shoppades en donatorbil som var trött i kaross men gick fint i motorn.
Min fråga är vad expertisen säger, ska jag byta topp eller hela motorn? (tyckte vxl-lådan i donatorn var lite slapp)
och finns det några bra guider för föreslaget alternativ?

Tacksam för alla synpunkter (och jag inser att det egentligen inte är motiverat att lägga så mycket energi på en 18-åring)
/Jesper

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav RickardEM » tis maj 19, 2020 7:04 am

Njesper skrev:Hejsan!
Försökte följa instruktionen här om hur man skulle byta kamremmen på en Focus FF -02 men lyckades tydligen inte helt.
Trodde allt hade gått bra men efter en kortare provtur på uppfarten ville den inte starta vid nästa försök. Kollade gnista och att stiften luktade soppa så jag anade att kammarna hade kommit lite ur fas.
Kollade bulten i vevaxeln som mycket riktigt satt löst.
Nu till det riktigt tråkiga. Jag började med att åter försöka dra åt muttern ordentligt en gång till med 5ans växel i och full broms.
När jag sen skulle ställa in kamaxlarna gick inte veven runt hela varvet så jag misstänker krökta ventiler. Antingen kroknade dom på nåt skumt sätt när jag drog muttern eller sista varvet när jag försökte starta.
Hursom, i desperation över misslyckandet shoppades en donatorbil som var trött i kaross men gick fint i motorn.
Min fråga är vad expertisen säger, ska jag byta topp eller hela motorn? (tyckte vxl-lådan i donatorn var lite slapp)
och finns det några bra guider för föreslaget alternativ?

Tacksam för alla synpunkter (och jag inser att det egentligen inte är motiverat att lägga så mycket energi på en 18-åring)
/Jesper

Tråkigt att det inte gick vägen. :(
Tycker helt klart att du ska byta motor, passa på att byta kamrem i den nya motorn om det snart är dags eller om du inte vet när den bytes senast. :)
Om växellådan är bättre i din så är det bara att använda den istället. :)

Finns en guide här angående motorbyte: viewtopic.php?f=75&t=53784

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Njesper
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 13, 2020 10:23 pm
Namn: Jesper K
Ort: Huddinge
Kör: Ford Focus 2002 flexifuel

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav Njesper » tis maj 19, 2020 3:33 pm

Tack för svar!
Jo, jag läste den guiden men undrar om det är enklare att ta ut motor-växellådan som en enhet neråt eller om man ska lyfta bara motorn

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav RickardEM » tis maj 19, 2020 6:51 pm

Njesper skrev:Tack för svar!
Jo, jag läste den guiden men undrar om det är enklare att ta ut motor-växellådan som en enhet neråt eller om man ska lyfta bara motorn

Aha, det är lättast är att ta motor och växellåda som ett paket. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3286
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav Släggmek » tis maj 19, 2020 7:50 pm

Instämmer, lika bra att byta hela motorn när du har en fräsch och den går bra. Det brukar dessutom som sagt vara enklare att ta ut hela paketet neråt, på fabrikerna brukar det kallas "giftermål" :D när karossen sänks ner över den kompletta förmonterade drivlinan och i bilar med tvärställt har sällan nån tanke ägnats åt att underlätta bakgårdsmeka med motorn på plats, snarare tvärtom ibland verkar det, för att inte locka till eget skruvande.

Jo en sak till - byt gärna vattenpump också före installation om motorn har gått mer än 10K mil eller så tycker jag. Vet inte ens om den går att skruva loss underifrån men det är i så fall enda vägen och klart lättare med motorn fristående. Minns inte om det är samma typ på Focus som sena Escort, men deras Zetec Silvertop verkar ju ha en ganska slitkänslig en som börjar läcka per automatik med åldern.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav RickardEM » ons maj 20, 2020 5:39 am

Släggmek skrev:Jo en sak till - byt gärna vattenpump också före installation om motorn har gått mer än 10K mil eller så tycker jag. Vet inte ens om den går att skruva loss underifrån men det är i så fall enda vägen och klart lättare med motorn fristående. Minns inte om det är samma typ på Focus som sena Escort, men deras Zetec Silvertop verkar ju ha en ganska slitkänslig en som börjar läcka per automatik med åldern.

Bra tips! :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6054
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav nextuz » ons maj 20, 2020 10:22 am

Vattenpumpen går att byta i efterhand på Zetec-se som detta är.
Inte en skruv gemensam med Escortens motorer.

Låste du kammarna genom att ta av ventilkåpan?

Nollades motorn som den skulle(?), med en plunch i blocket, eller att ta ner oljetråget?

Njesper
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 13, 2020 10:23 pm
Namn: Jesper K
Ort: Huddinge
Kör: Ford Focus 2002 flexifuel

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav Njesper » tor maj 21, 2020 9:09 pm

OK, donatormotorn är på väg ner. Håller tummarna för att det ska går vägen.
Japp, jag hade plugg i blocket (38.2 mm M10) och plattjärn som satt tajt i kamaxlarna.
Däremot tyckte jag det var knepigt att dra muttern i vevaxeln (och misslyckades uppenbarligen). När jag tog i flexade det mesta bort i vxllåda och motorfästen.
Finns det andra sätt att hålla emot? Startkransen?

Är det nåt speciellt att tänka på om jag delar motor och vxllådan och sätter ihop igen? (jag tänkte bara byta motorn)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav RickardEM » fre maj 22, 2020 5:09 am

Njesper skrev:OK, donatormotorn är på väg ner. Håller tummarna för att det ska går vägen.
Japp, jag hade plugg i blocket (38.2 mm M10) och plattjärn som satt tajt i kamaxlarna.
Däremot tyckte jag det var knepigt att dra muttern i vevaxeln (och misslyckades uppenbarligen). När jag tog i flexade det mesta bort i vxllåda och motorfästen.
Finns det andra sätt att hålla emot? Startkransen?

Är det nåt speciellt att tänka på om jag delar motor och vxllådan och sätter ihop igen? (jag tänkte bara byta motorn)

När man drar vinkel på vevaxelns skruv är det lättare att måla dit ett streck på skruven och remskivan efter att du har dragit 40Nm och sedan drar man vinkeln. På så sätt ser man om man verkligen har dragit den 90 grader. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Njesper
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 13, 2020 10:23 pm
Namn: Jesper K
Ort: Huddinge
Kör: Ford Focus 2002 flexifuel

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav Njesper » fre maj 22, 2020 1:38 pm

Som väntat går inte allt som planerat.
På ena sidans spindelled (vä) gick skruven av när jag skulle lossa muttern. Dessvärre vill den inte resten av skruven lossna trots att jag slår på den med slägga och drivdorn. Är den helgängad? När jag försöker skruva på andra änden (i skruven som är kvar) drar man bara runt torx-spåret.
Tips mottages tacksamt.

Sen undrar jag hur växelförarna lossas (de som syns i instruktionen https://www.fordclubsweden.se/forum/download/file.php?id=22261).
Känner att det finns nåt listigt sätt och att bara gå på kraft inte är rätta vägen.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav RickardEM » lör maj 23, 2020 6:55 am

Njesper skrev:Som väntat går inte allt som planerat.
På ena sidans spindelled (vä) gick skruven av när jag skulle lossa muttern. Dessvärre vill den inte resten av skruven lossna trots att jag slår på den med slägga och drivdorn. Är den helgängad? När jag försöker skruva på andra änden (i skruven som är kvar) drar man bara runt torx-spåret.
Tips mottages tacksamt.

Sen undrar jag hur växelförarna lossas (de som syns i instruktionen https://www.fordclubsweden.se/forum/download/file.php?id=22261).
Känner att det finns nåt listigt sätt och att bara gå på kraft inte är rätta vägen.

Skruven är inte gängad i spindeln utan ska kunna slås ut, lite värme och en större hammare borde lösa det. :)

Var så länge sedan jag gjorde det så jag kommer inte riktigt ihåg hur man lossar vajrarna från växelförarna, har tyvärr ingen IB5-växellåda med växlingsvajrar att kika på heller. :(
Men i värsta fall borde det väl gå att ha kvar dem och separera motor och växellåda på golvet i motorutrymmet.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Njesper
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 13, 2020 10:23 pm
Namn: Jesper K
Ort: Huddinge
Kör: Ford Focus 2002 flexifuel

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav Njesper » lör maj 23, 2020 10:19 am

Tack!
Gassvets och slägga lyckades till slut få bort skruven.
Växelvajrarna satt fastknäppta på typ kulleder, så det gick med måttligt våld.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav RickardEM » lör maj 23, 2020 12:07 pm

Njesper skrev:Tack!
Gassvets och slägga lyckades till slut få bort skruven.
Växelvajrarna satt fastknäppta på typ kulleder, så det gick med måttligt våld.

Bra att det går framåt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Njesper
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 13, 2020 10:23 pm
Namn: Jesper K
Ort: Huddinge
Kör: Ford Focus 2002 flexifuel

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav Njesper » lör maj 23, 2020 8:28 pm

Nu är motorn ur.
Stort tack för en utmärkt instruktion Rickard! (och för uppmuntrande ord)
Jag fick ta i lite mer än att "bända lite" för att lossa vänster drivaxel från växellådan, men det kanske beror på att jag är klen...
Behövde inte heller lossa kontakten till lambdasonden, vevaxelgivaren, oljetrycksgivaren eller startmotoranslutningarna. Jag lossade istället jordpunkten på "andra sidan" om batteriet och lossade pluskabeln från polkontakten.

Då resten av bilen får åka till skroten tänkte jag att det är synd att skicka iväg en halv tank så hur töms den enklast/bäst?
Kan man sätta på tändningen och låta bränslepumpen tömma tanken? Bränsleledningarna är ju öppna i motorrummet.
I så fall, vilken är framledning och vilken är retur, vit/röd?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4950
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: misslyckat kamremsbyte

Inläggav RickardEM » sön maj 24, 2020 2:19 pm

Njesper skrev:Nu är motorn ur.
Stort tack för en utmärkt instruktion Rickard! (och för uppmuntrande ord)
Jag fick ta i lite mer än att "bända lite" för att lossa vänster drivaxel från växellådan, men det kanske beror på att jag är klen...
Behövde inte heller lossa kontakten till lambdasonden, vevaxelgivaren, oljetrycksgivaren eller startmotoranslutningarna. Jag lossade istället jordpunkten på "andra sidan" om batteriet och lossade pluskabeln från polkontakten.

Då resten av bilen får åka till skroten tänkte jag att det är synd att skicka iväg en halv tank så hur töms den enklast/bäst?
Kan man sätta på tändningen och låta bränslepumpen tömma tanken? Bränsleledningarna är ju öppna i motorrummet.
I så fall, vilken är framledning och vilken är retur, vit/röd?

:thumbsup: Bra att den kommer till användning. :)
Tack för att du hjälper till och förbättrar den med tips och synpunkter. :)

Tror det är röd som är framledning.
Du får bygla relät till bränslepumpen (R12?), bara att göra en liten kabel med flatstift för att bygla relät.
Inte en Ford men principen är den samma: LÄNK

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande