5000 mil på en tolv år gammal Focus

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Boondoggle
Nybörjare
Namn: Philip T
Kör: Focus -08 Flexi

5000 mil på en tolv år gammal Focus

Inlägg av Boondoggle »

Jag kör inte min Focus jättemycket, ca 500-1000 mil om året. Den är en '08 som precis gått 5000 mil. Olja och filter har jag bytt själv men började nyligen bli fundersam på vad det är mer som ska servas vid olika milstolpar och kan inte hitta information at vid 7000 mil ska den "här" bytas eller vid 12000 mil ska den "där" bytas.

Jag är ingen mekare mer än de mest basala grejerna som att byta tändstift, filter och olja men kör bilen så pass lite att jag inte vill lämna in den hur som helst för att få en faktura på tiotusen trots att det egentligen inte behövs.

Var kan jag hitta de olika milstolparna för vad som görs?

MickeM
Nybörjare
Namn: Mikael M
Kör: Kuga snart

Re: 5000 mil på en tolv år gammal Focus

Inlägg av MickeM »

Du skriver inte vad du har för motoralternativ!

Men, kamremmen för hundra gubbar, kamremmen!
Nu vet jag inte MIL-intervallen på bilen i fråga, men jag har ALDRIG hört om en TIDS-intervall längre än 10år. Dvs skulle då ha bytts 2018. I bästa fall.

Vissa saker handlar om TID lika mycket som MIL.

Men, nu kanske din motor har kamkedja, och då kan du bortse från intervall helt. Dom har ingen intervall alls utan byts bara vid behov. (Rassel)

Underhållna bilar åldras faktiskt mer av tid än av mil rent generellt.

Annars utöver olja/filter
Tändstift. (Om du inte har diesel)
Bränslefilter. (Vattenavtappning om du har diesel)
Multiremmen
Bromsvätskan
Partikelfilter vid vissa mil. (Endast vissa diesel)
mm, mm.

Ett hett tips är: skriv vad du har för motoralternativ.

Boondoggle
Nybörjare

Inlägg av Boondoggle »

Tusen tack för svar, det är en flexifuel jag har och kör enbart på 95-oktan och om jag minns rätt så ska det vara kamkedja på min Focus så den ska inte behöva bytas ut på ett bra tag men bra att du tog upp det.

Alla de där grejerna du skriver om bränslefilter, multirem och dylikt. Jag förstår ju att det ska bytas ut någon gång under livslängden på bilen men skulle behöva hjälp om när det är det ska bytas ut. Eller menar du att det är dags nu med en gång vid 5000 mil/12 år?

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Boondoggle skrev:Tusen tack för svar, det är en flexifuel jag har och kör enbart på 95-oktan och om jag minns rätt så ska det vara kamkedja på min Focus så den ska inte behöva bytas ut på ett bra tag men bra att du tog upp det.

Alla de där grejerna du skriver om bränslefilter, multirem och dylikt. Jag förstår ju att det ska bytas ut någon gång under livslängden på bilen men skulle behöva hjälp om när det är det ska bytas ut. Eller menar du att det är dags nu med en gång vid 5000 mil/12 år?
Gå ut på Etis och skapa ett serviceschema så ser du vad som ska göras på intervall år/mil:

https://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Jag har haft en Volvo V70 2.0 F -08. Det är samma som 1.8 F-motorn men lite större cylinderborrning. Av det som nämns här var det så att multiremmen hade inget bytesintervall på körsträckan. Det var max 10 år som gällde där. Och etanol eller bensin spelar ingen roll. Motorn är tillverkad för att kunna köras på båda bränslena. Då gäller samma sak vid service och garantier etc. etc. (Jag körde mer än 12 000 mil enbart på E85. Den gick inte sämre för det. Snarare bättre) Ventilspelet skall kontrolleras, behöver inte betyda justeras, vid 12 000 mil. Bara kontrolleras! Min verkstad sa att dom lyssnar om det låter bra. Är det OK så öppnar dom inte motorn.

Boondoggle
Nybörjare

Inlägg av Boondoggle »

davve d skrev:
Gå ut på Etis och skapa ett serviceschema så ser du vad som ska göras på intervall år/mil:

Jag förstår nog inte riktigt hur det fungerar. Jag knappar in mitt reg-nummer och sen går jag inte på service scheman och där kan man välja intervall men det som visas är ju steg för steg vad serviceteknikern ska göra. Är det rätt?

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Boondoggle skrev:
davve d skrev:

Jag förstår nog inte riktigt hur det fungerar. Jag knappar in mitt reg-nummer och sen går jag inte på service scheman och där kan man välja intervall men det som visas är ju steg för steg vad serviceteknikern ska göra. Är det rätt?
Det är rätt. Där ser du steg för steg vad som ingår i varje service.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Skriv svar