Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
- Namn: Andreas Svensson
- Ort: Stockholm
Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Hej!
Har en Ford Focus Kombi 1.6L från 04 som varit inne på AC-service då AC:n kyler dåligt. Verkstaden säger att det är hål i kondensorn så jag funderar på att byta denna själv p.g.a. det höga priset verkstaden skulle ha. Ska köpa en UV-lampa för att kolla vad de säger stämmer, har inte kunnat se några tydliga skador på kondensorn hittills. Bilen är begagnad och inköptes nyligen och ägaren hävdade att det bara behövdes fyllas på AC-vätska (en varningsklocka jag missade) så systemet har förmodligen varit tomt då gasen läckt ut ett bra tag.
Enligt tråden nedan kan detta innebära problem då packningarna i kompressorn torkar sönder under tiden. Är det någon som vet ifall detta även gäller Ford? Har någon här bytt kondensor tidigare?
Systemet är tömt på gas så det är ingen risk att jag gör jobbet själv.
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... ondensator
Tacksam för svar!
Har en Ford Focus Kombi 1.6L från 04 som varit inne på AC-service då AC:n kyler dåligt. Verkstaden säger att det är hål i kondensorn så jag funderar på att byta denna själv p.g.a. det höga priset verkstaden skulle ha. Ska köpa en UV-lampa för att kolla vad de säger stämmer, har inte kunnat se några tydliga skador på kondensorn hittills. Bilen är begagnad och inköptes nyligen och ägaren hävdade att det bara behövdes fyllas på AC-vätska (en varningsklocka jag missade) så systemet har förmodligen varit tomt då gasen läckt ut ett bra tag.
Enligt tråden nedan kan detta innebära problem då packningarna i kompressorn torkar sönder under tiden. Är det någon som vet ifall detta även gäller Ford? Har någon här bytt kondensor tidigare?
Systemet är tömt på gas så det är ingen risk att jag gör jobbet själv.
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... ondensator
Tacksam för svar!
Tags:
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Det behöver inte vara hål på kondensorn för att den ska vara dålig.
Ofta så släpper de veckade tunna och bockade aluminium segmenten mellan elementen på kondensorn. Detta pga vårt fins vägsalt.
Prova tryck på dom så ser du om dom släppt eller inte.
Ofta så släpper de veckade tunna och bockade aluminium segmenten mellan elementen på kondensorn. Detta pga vårt fins vägsalt.
Prova tryck på dom så ser du om dom släppt eller inte.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
- Namn: Andreas Svensson
- Ort: Stockholm
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Ok, skall göras! Det var verkstaden som sa att det var ett hål mitt i kondensorn.
Vet du om kompressorn behöver bytas ifall systemet varit tomt på AC-gas möjligen också?
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Hej och välkommen till FCS! Var vänlig och fyll i ditt namn i din profil.dbgt skrev: ↑ons jul 22, 2020 10:53 amHej!
Har en Ford Focus Kombi 1.6L från 04 som varit inne på AC-service då AC:n kyler dåligt. Verkstaden säger att det är hål i kondensorn så jag funderar på att byta denna själv p.g.a. det höga priset verkstaden skulle ha. Ska köpa en UV-lampa för att kolla vad de säger stämmer, har inte kunnat se några tydliga skador på kondensorn hittills. Bilen är begagnad och inköptes nyligen och ägaren hävdade att det bara behövdes fyllas på AC-vätska (en varningsklocka jag missade) så systemet har förmodligen varit tomt då gasen läckt ut ett bra tag.
Enligt tråden nedan kan detta innebära problem då packningarna i kompressorn torkar sönder under tiden. Är det någon som vet ifall detta även gäller Ford? Har någon här bytt kondensor tidigare?
Systemet är tömt på gas så det är ingen risk att jag gör jobbet själv.
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php? ... ondensator
Tacksam för svar!
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Veteran
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Ort: Vartofta
- Kontakt:
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Kompressorn behöver inte bytas bara för att systemet har varit tomt.
Säger de att det är hål på kondensorn, så är det säkert det. Det är ganska vanligt.
Det är oftast ingen raketforskning att själv byta kondensorn, vissa bilar kräver dock fler timmar i garaget...
Man bör fylla på lite olja och man måste vaccumsuga innan man fyller på ny gas.
Man får inte fylla på gas själv, då är man riktigt kriminell.
Däremot så får man fixa både med bromsar, styrning och det mesta andra på bilen själv. Den logiken får jag inte ihop
Säger de att det är hål på kondensorn, så är det säkert det. Det är ganska vanligt.
Det är oftast ingen raketforskning att själv byta kondensorn, vissa bilar kräver dock fler timmar i garaget...
Man bör fylla på lite olja och man måste vaccumsuga innan man fyller på ny gas.
Man får inte fylla på gas själv, då är man riktigt kriminell.
Däremot så får man fixa både med bromsar, styrning och det mesta andra på bilen själv. Den logiken får jag inte ihop
-
- Veteran
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lör jun 20, 2020 6:26 pm
- Namn: Olof M
- Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06 - Ort: Ängelholm
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Du gör rätt i att låta en verkstad göra detta. Jag hade låtit dem byta kondensorn och torkfiltret bara, ev. göra en tryckprovning samt fylla på gas. Man bör även kolla så inte kompressorn har kärvat fast pga att den varit avstängd en längre tid. Tror faktiskt man kan fylla på gas själv utan att bli kriminell men eftersom du saknar rätt utrustning är risken väldigt stor att du fyller fel mängd. Vissa bilar tillåter mycket liten avvikelse innan de stänger av systemet.
-
- Veteran
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Ort: Vartofta
- Kontakt:
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Det går att köpa grejer att fylla på gas med.
Om jag inte är helt fel ute så är det gasol i de flaskorna, jag vill inte ha gasol i min ac.
Är man osäker på hur man ska göra så är det naturligtvis bättre att lämna bort jobbet.
Om jag inte är helt fel ute så är det gasol i de flaskorna, jag vill inte ha gasol i min ac.
Är man osäker på hur man ska göra så är det naturligtvis bättre att lämna bort jobbet.
-
- Veteran
- Inlägg: 457
- Blev medlem: sön sep 16, 2018 8:51 pm
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
- Ort: Härnösand
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Är väl inte fel med gasol och korv
Vilket det lätt kan bli om man fyller med gasol
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Vilket det lätt kan bli om man fyller med gasol
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
-
- Veteran
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör jun 02, 2018 7:02 am
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Ort: Vartofta
- Kontakt:
-
- Nybörjare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
- Namn: Andreas Svensson
- Ort: Stockholm
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Hittade en video och det verkar inte så svårt nej. Systemet ska vara tömt av verkstaden, ok ska tänka på att fylla på olja i systemet.Tomas_vartofta skrev: ↑tor jul 23, 2020 8:52 pmKompressorn behöver inte bytas bara för att systemet har varit tomt.
Säger de att det är hål på kondensorn, så är det säkert det. Det är ganska vanligt.
Det är oftast ingen raketforskning att själv byta kondensorn, vissa bilar kräver dock fler timmar i garaget...
Man bör fylla på lite olja och man måste vaccumsuga innan man fyller på ny gas.
Man får inte fylla på gas själv, då är man riktigt kriminell.
Däremot så får man fixa både med bromsar, styrning och det mesta andra på bilen själv. Den logiken får jag inte ihop
Nä gas tänker jag låta en verkstad fixa alt. en av dessa pop-up butiker som fyller på gas som t.ex. ac1.se, eller bör man undvika dessa?
Kommer byta ut delarna själv då det blir för dyrt om en verkstad ska göra detta för en sådan gammal bil. Som skrivet ovan låter jag däremot mer kunniga testa systemet och fylla på med gas.Arlof skrev: ↑fre jul 24, 2020 10:45 pmDu gör rätt i att låta en verkstad göra detta. Jag hade låtit dem byta kondensorn och torkfiltret bara, ev. göra en tryckprovning samt fylla på gas. Man bör även kolla så inte kompressorn har kärvat fast pga att den varit avstängd en längre tid. Tror faktiskt man kan fylla på gas själv utan att bli kriminell men eftersom du saknar rätt utrustning är risken väldigt stor att du fyller fel mängd. Vissa bilar tillåter mycket liten avvikelse innan de stänger av systemet.
Följdfråga: är det dumt att köpa en begagnad kondensor? Tänker att bilen är såpass gammal och vill inte lägga för mycket pengar på den (som eventuellt hamnar i sjön).
-
- Veteran
- Inlägg: 457
- Blev medlem: sön sep 16, 2018 8:51 pm
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
- Ort: Härnösand
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Fungerar utmärkt med beg, köp via bildelsbasen.se men en ny kostar heller inte många kronor
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
-
- Veteran
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lör jun 20, 2020 6:26 pm
- Namn: Olof M
- Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06 - Ort: Ängelholm
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Vet inte vad beg. kostar men tar det lång arbetstid att byta hade jag satt in en ny. Hittar ny för 600 kr på autodoc t.ex, det kan det vara värt så slipper man göra det igen under bilens livslängd (förhoppningsvis).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
- Namn: Andreas Svensson
- Ort: Stockholm
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Ber om ursäkt för sent svar, varit bortrest. Ja det var en väldig skillnad i pris från autodoc jämfört med Mekonomen som vill ha nästan det tredubbla för samma kondensor och en ny var inte mycket dyrare än en från bildelsbasen.
Läst dock att man bör byta torkfilter samtidigt då man annars får en massa fukt som färdas runt i systemet, åsikter kring detta?
https://sv.vermin-club.org/how-to-repla ... enser-1338
Undrar slutligen ang. O-ringar som jag tänkt byta samtidigt (utöver PAG-olja i kompressorn), hur kinkig ska man vara gällande hur billiga O-ringssatser man köper? Verkar variera en del i pris.
-
- Veteran
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lör jun 20, 2020 6:26 pm
- Namn: Olof M
- Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06 - Ort: Ängelholm
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Om systemet varit trycklöst hade jag bytt torkfilter faktiskt, annars inte. O-ringar kan jag tyvärr inte så mycket om, det kan säkert nån annan svara på
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons jul 22, 2020 10:33 am
- Namn: Andreas Svensson
- Ort: Stockholm
Re: Byte av kondensor - behöver även kompressor bytas?
Tänkte uppdatera tråden lite. Kom aldrig till skott med att byta kondensorn förra året. Nu beställde jag kondensor + torkfilter men insåg sedan att min bil har en s.k. "kylmodul" d.v.s. kylare och kondensor kombinerat. Hade ingen aning om att detta fanns, endast sett kylare och kondensor separat.
När jag lämnade in bilen för AC-service förra året sade verkstaden att kondensorn "läcker mitt på" vilket gör mig förvirrad för då borde det väl påverka kylningen av motorn? Min motortemp ser helt normal ut dock. Går det att se spårvätskan ca 9mån efteråt? I så fall kanske jag skulle köpa UV-ljus för att verifiera verkstadens påstående.
Sen går en kylmodul går på 1900-2500 på autodoc vilket är ganska mycket mer än de 600 jag betalade för kondensorn och sedan blir det ca 1000kr för en ny AC-service. I.o.m. att det är en äldre bil som jag redan lagt en del pengar på för bl.a. kamremsbyte så är jag tveksam till att fixa AC:n till det priset. Hur hade ni gjort?
När jag lämnade in bilen för AC-service förra året sade verkstaden att kondensorn "läcker mitt på" vilket gör mig förvirrad för då borde det väl påverka kylningen av motorn? Min motortemp ser helt normal ut dock. Går det att se spårvätskan ca 9mån efteråt? I så fall kanske jag skulle köpa UV-ljus för att verifiera verkstadens påstående.
Sen går en kylmodul går på 1900-2500 på autodoc vilket är ganska mycket mer än de 600 jag betalade för kondensorn och sedan blir det ca 1000kr för en ny AC-service. I.o.m. att det är en äldre bil som jag redan lagt en del pengar på för bl.a. kamremsbyte så är jag tveksam till att fixa AC:n till det priset. Hur hade ni gjort?