C-Max 1,6 TDCI rycker vid ibland vid fullgas. Felkod P0135
-
Krba40
- Nybörjare
- Namn: Kristian L
- Kör: C-Max 1,6 TDCI 2012
- Medlemsnummer: 1
C-Max 1,6 TDCI rycker vid ibland vid fullgas. Felkod P0135
Hej,
Jag har en C-Max 1,6 TDCI 2012 med DV6C motorn. Har ibland problem med att den rycker till vid fullgas när den är varm. Vid ett par gånger har den gått ner i limp mode och motorlampan tänds - alltid i samband med att den rycker till. Stannar jag, slår av tändningen och väntar en stund fungerar den normalt igen om jag inte kör fullgas.
EGR är rengjord och dieselfiltret bytte jag nyss.
Idag drog jag igång Forscan och kunde utläsa några eventuellt gamla felkoder. Dessa nollades och jag körde en sväng.
När jag kollade felkoderna igen såg det ut så här:

Verkar alltså som om P0135 indikerar problem med främre lambdan. Har kollat säkringen och den är ok.
Så till min fråga (som jag inte hittar någonstans). Var sitter lambdan? Sitter den på DPF:en eller längre bak?

Andra idéer?
Jag har en C-Max 1,6 TDCI 2012 med DV6C motorn. Har ibland problem med att den rycker till vid fullgas när den är varm. Vid ett par gånger har den gått ner i limp mode och motorlampan tänds - alltid i samband med att den rycker till. Stannar jag, slår av tändningen och väntar en stund fungerar den normalt igen om jag inte kör fullgas.
EGR är rengjord och dieselfiltret bytte jag nyss.
Idag drog jag igång Forscan och kunde utläsa några eventuellt gamla felkoder. Dessa nollades och jag körde en sväng.
När jag kollade felkoderna igen såg det ut så här:

Verkar alltså som om P0135 indikerar problem med främre lambdan. Har kollat säkringen och den är ok.
Så till min fråga (som jag inte hittar någonstans). Var sitter lambdan? Sitter den på DPF:en eller längre bak?

Andra idéer?
Tags:
-
Krba40
- Nybörjare
Re: C-Max 1,6 TDCI rycker vid ibland vid fullgas. Felkod P0135
Hmm... läser vidare. Finns det ens ngn lambda / O2 sensor på en diesel? Vad kan det då vara?
-
Krba40
- Nybörjare
Körde en regen på DPF:en ikväll via Forscan. Det var segt men gick bra. Bilen gick snålare på provturen efteråt men hack/tvekan/ryck finns kvar.
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Tryckgivare på partikelfilter, troligtvis den översta
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
-
Bobking
- Nybörjare
- Namn: Robin Haapala
- Kör: Ford Focus
Löstes detta problem? Har en Ford Focus tdci 2012 med samma felkod P0135, men hittar ingen O2 sensor på bilen