Diesel fråga.?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
pop
Veteran
Namn: Peter Ohlsson
Kör: Ford Fiesta Automat -18 Ford S-max 140 hk Diesel -11 Automat

Diesel fråga.?

Inlägg av pop »

Hej

Nu har dom bytt in en Ford C-max på jobbet 115hk diesel -11 på 11000 mil och en gammal herre som har haft den sen ny.

Så jag tänkte köpa den till tjejen för vi har sålt våran Fiesta så denna ska ersätta den tänkte jag.

Men den ständiga frågan om partikelfiltret ,Vågar man köpa en sån för hon kör nästan bara i stan och ca 900 mil per år.

Skulle detta funka om jag kör den ordentligt varm någon gång i månaden så att den får rensa partikelfiltret :cool:

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Re: Diesel fråga.?

Inlägg av cox »

Klart det funkar, sen äldre herrn har ju haft samma körmönster och jag antar att bilen är ok!

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

pop skrev:
lör sep 05, 2020 12:32 pm
Hej

Nu har dom bytt in en Ford C-max på jobbet 115hk diesel -11 på 11000 mil och en gammal herre som har haft den sen ny.

Så jag tänkte köpa den till tjejen för vi har sålt våran Fiesta så denna ska ersätta den tänkte jag.

Men den ständiga frågan om partikelfiltret ,Vågar man köpa en sån för hon kör nästan bara i stan och ca 900 mil per år.

Skulle detta funka om jag kör den ordentligt varm någon gång i månaden så att den får rensa partikelfiltret :cool:
Diesel och korta körsträckor är enligt mig en dålig kombination. Det är som upplagt för problem, jag kör en diesel i jobbet och det blir mycket stad och start stopp, men även landsväg lite längre sträckor några gånger i veckan. Vid två tillfällen har partikelfiltret satt igen på 10000mil. Jag tror en gång i månaden blir för lite, om den bara går i stan i övrigt, jag skulle snarare säga att du behöver rena filtret en gång i veckan minst.

cox
Veteran

Inlägg av cox »

Nja min tidigare v70 gick typ 2 kilometer per dag i 2 års tid. Inga problem alls med filtret. När jag sålde den hade den rullat 30000 mil samma filter. Köpte den ny med D5 motorn

pop
Veteran

Inlägg av pop »

Man tackar så mycket för svaren. :burnout:

Det var det jag misstänkte att jag kommer få lite olika svar. :dance2:

Men jag har också att deras bilar inte mår så dåligt att köra i stan bara man kör dom ordentligt varma någon gång med men en del säger som ni att det inte är så bra att göra det.

Så jag får kanske överväga om det är ett så bra beslut.

cox
Veteran

Inlägg av cox »

Ska du känna dig helt säker, köp en bil med bensin motor

pop
Veteran

Inlägg av pop »

cox skrev:
sön sep 06, 2020 11:02 am
Ska du känna dig helt säker, köp en bil med bensin motor

Det känns absolut bäst ja.Synd att den var så fin som dom bytte in på jobbet bara. :(

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

Problemet är ju att en diesel inte är anpassad eller gjord för kortare körningar. Även om filtret klarar sig ett tag så mår den inte bra av att inte bli ordentligt varm, då detta tar en bra stund för en diesel. När det gäller filtret så kan man se det som en papperskorg som ständigt fylls på med skräp men aldrig blir tömd, den blir full. Olika bilar kan vara olika känsliga beroende på konstruktion, hur fort den blir varm, och när regenereringen startar. Jag förstår ditt dilemma, men med de förutsättningar som du beskrivit avråder jag från en diesel.

Tomas_vartofta
Erfaren
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

En liten spekulation....
Jag tror att partikelfiltret klarar sig bättre om man byter oljan oftare än rekommenderat. Men, som sagt bara en spekulation.

pop
Veteran

Inlägg av pop »

Tomas_vartofta skrev:
mån sep 07, 2020 4:36 am
En liten spekulation....
Jag tror att partikelfiltret klarar sig bättre om man byter oljan oftare än rekommenderat. Men, som sagt bara en spekulation.
Det skulle jag också kunna tänka mig att det gör. :nol2:

Men jag byter olja på våra bilar minst 2 gånger per år så det få vi hoppas att det gör lite skillnad i såfall. :banana:

Tomas_vartofta
Erfaren
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Det tycker jag är vettigt.
Oftast så brukar jag göra en invändig motortvätt. Protec Engine flush tycker jag är bra.
Jag gjorde en sådan omgång på våran nyinköpta Edge, sen kopplade vi på husvagnen och körde 2-3 timmar.
Blev lite nyfiken på hur oljan såg ut. typ, ljus.... :biggrinki

Skriv svar