Kuga Ecoboost E85?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Kuga Ecoboost E85?

Inlägg av nyford »

För snart ett år sedan hämtade jag ut min Ford Kuga Ecoboost E85 -20. Valet av den var att det var den enda E85-bilen på den svenska marknaden (då?) Nu har jag kört lite över 1000 mil med den och är nöjd. I reklamen förra året när bilen presenterades för media sa en Fordföreträdare att Troligen kommer alla Ford bensinbilar att bli Flexifuel. Sedan är det upp till bilägaren att välja bränsle.
Ungefär så sa han. Jag minns inte vad han hette.

På ett annat forum (inte Ford) säger en debattör så här i dag:
"Ford har jo tidigare haft Kuga som flexifuel. 1,5 l Ecoboost motorn var jo omedelbart användbar till E 85 varför det ryktades att både Mondeo, S-Max och Galaxy skulle produceras som Flexifuel. Det verkar dock som att alla dessa tre modeller kommer att sluta produceras för i stället att fokusera på SUV. Här kommer (troligen) en ny 7 sitsig Ford Kuga Max med plug-in hybrid som troligen i slutet på 2021 kan komma som flexifuel alternativ. Med en sådan kombination skulle vi få riktigt låga utsläpp!"

Stämmer detta?
Eftersom det är en privatperson som har skrivit detta så hoppar vi över eventuella namn eller signaturer. Det är i alla fall inte jag. Men har jag satsat på en bilmodell som bara blev en parantes? Sådant brukar ju synas på bl.a tillgången på reservdelar och andrahandsvärde. Även brist på kunnande hos verkstadspersonalen brukar också förekomma.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Kuga Ecoboost E85?

Inlägg av therealpinto »

Det är ju spekulationer men Ford globalt har uttryckt att "bilar" (dvs personbilar, inte SUV/minibuss eller sportbilar) är passé och att det är "trucks and SUV" som gäller framöver. Om det är riktigt sant i Europa återstår väl att se.

När det gäller E85 så får man väl hoppas att hybriderna får den tekniken i alla fall. Det pågår en del lobbyarbete på olika plan i olika länder för att återuppväcka E85 men tyvärr har både politik och kunder lite svårt att se behovet av en palett av lösningar - satsningarna tenderar att vara enkelspåriga och kortsiktiga.

Jag skulle själv väldigt gärna haft en Kuga E85 men den skulle behövt vara 4x4 och helst med en större motor än 1.5T, den behöver kunna dra 2000 kg...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Arlof
Erfaren
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Inlägg av Arlof »

Hej! Hur är det med skatten för en ny E85-bil? Min gamla från -06 har typ 1000 kr/år men nu är det svårt att hänga med när politikerna ändrar hela tiden.

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

När jag såg din fråga kastade jag mig över bunten med betalda fakturor och tänkte "nu är bilen ett år och det borde ju framgå direkt hur hög skatten är". Men det gjorde det inte alls. Jag har tydligen inte fått någon faktura på detta ännu? Så jag kollade i leveransbeskrivningen med ekonomiuppgifterna. Hör (läs) och häpna. Där står det 360 kr. Det är ju så lite så man tror att det är felskrivet av någon anledning.
Men jag kommer nu ihåg hur det var med Volvo V70 2.0 F -08. Där var det också markant låg skatt dom första 5 åren. Sedan höjdes den siffran samtidigt som man förlorade beteckningen Miljöbil i Bilregistret efter 5 år. Där ändrades en del uppgifter, effekten sänktes ett par hästkrafter och det stog "Drivmedel Bensin". Men det var inga svindlande summor i skatt. Jag vill minnas att den blev 1500 kr, ungefär det sista året. Jag har försökt fråga på forum vad skatten var för dom som hade motsvarande 2-litersmotor i bensinutförande. Det blev dåligt med svar, men jag tror att det var en markant skillnad. På Volvoforumet ställs det ibland frågor om ekonomin. Där framhålls den lägre skatten på FFV-bilar som en fördel. Även på dom som är några år gamla.
Jag gissar att du har liknande siffror och erfarenheter till din -06?
När vi ändå är igång, försäkringen för Kugan är ingen lågbudgetförsäkring. Jag har en Fordförsäkring (som är återförsäkrad i if, eller om det var Skandia?) Halvårspriset är 2643 kr. Jag trodde att det skulle vara fördelaktigt med Fordförsäkring, men det kanske det inte är? I fallet med Volvia tror jag man kunde räkna några kronor billigare. Framförallt var det enklare om man behövde hjälp i något försäkringsärende. Jag har fått uppleva när man söker en försäkringshandläggare: "Nej, han har semester, eller han är upptagen med annat eller han sitter i möte just nu!" Med Volvo är det butiksexpediten som är försäkringsombud. Det är möjligt att bilmodellen som sådan kostar mer än en vanlig medelsvenssonbil? Kugan betecknas som: "Terrängbil täckt" i bilregistret. Men jag har bara framhjulsdrift. Dock med automatlåda. Och jag "härdar ut". Jag tankar bara E85.

Skriv svar