Sida 1 av 1

Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: sön sep 27, 2020 6:43 am
av pop
Hej

Jag tänkte köpa en flexifuel Focus 06 som har gått ca 18000 mil men man har hört mycket skit om dessa motorer tycker jag :console:

Dom tar mycket olja o sånt ,Stämmer det eller vad säger ni?

Re: Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: sön sep 27, 2020 12:17 pm
av mondeo
pop skrev:
sön sep 27, 2020 6:43 am
Hej

Jag tänkte köpa en flexifuel Focus 06 som har gått ca 18000 mil men man har hört mycket skit om dessa motorer tycker jag :console:

Dom tar mycket olja o sånt ,Stämmer det eller vad säger ni?
Dem kräver täta oljebyten max tusen mil, om dem körs på etanol. Ja, det stämmer att dem ofta drar olja, för folk slarvar med servicen och då tar kolvringarna stryk. Om du ska våga vet inte jag, för det beror ju på priset och historiken på bilen om det är värt att chansa. Jag vet ett par stycken, en Ford och en Volvo som gått långt utan problem, men då har servicen skötts på rätt sätt.

Re: Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: mån sep 28, 2020 3:57 am
av nyford
Det är ju så här med oljebytena: Instruktionsböckerna till dom flesta bilarna i dag (alla fabrikat) säger Oljebyte minst en gång om året eller vid ett bestämt körvägsintervall. Och just dom aktuella modellerna i denna tråden har ett bytesintervall på 1000 mil. Medelsvenssonbilisten kör 1250 mil om året. I alla fall säger vi så när vi skall teckna försäkring. Men det stämmer nog för dom flesta av oss. I den här körsträckan ligger ju det årliga oljebytet, så det blir egentligen ingen större merkostnad om man skall se det från den synpunkten. Vi förutsätter här att man följer det givna serviceschemat.
Nu finns det dom som kör mycket mer än dom här 1250 milen på ett år. Det är väldigt ofta sådana som använder bilen i jobbet. För dessa bilister är det ju jätteviktigt att dom har en bil som dom kan lita på i alla väder och alla situationer. Därför är en välskött service A och O för dom och deras bil. Även om dom skulle få byta olja 3 - 4 gånger om året. Gör dom inte det så kommer deras bil att bli lidande och utsliten i förtid.
Jag hade själv en Volvo V70 2.0 F -08. Ford-motorn. Det är samma motor som 1.8 F-motorn. Bara lite större cylinderborrning.
Jag tankade enbart E85 i den bilen under dom 10 åren jag hade den. Om det gick att passa in oljebytena så försökte jag göra det på hösten så att jag hade en fräsch olja i motorn inför vintern. Det är då som oljan påfrestas mest.
Nu har jag en Ford Kuga Ecoboost E85 -20. Det är alldeles strax ett år sedan jag hämtade ut den. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den heller. Den närmar sig det här 1250-milstrecket och jag planerar att byta olja i samband med bytet till vinterhjul om någon månad. Bokens bytesuppgifter är annars 1500 mil för oljebyte på Kugan.
Att äga eller köra en FFV är inga konstigheter. Det är som vilken annan bil som helst. Om vi börjar med ägandet, det är lägre skatt på en FFV jämfört med motsvarande bensinbil. (V70 2.0 F hade 1450 kr om året i skatt) Alla Volvo FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Fabrikat Volvo/Calix, så anläggningen är fullt utbyggbar med befintliga tillbehör om man vill det. Jag utgår från att Ford också har det. Min Kuga -20 har det. Dessutom har den en komplett anläggning med motorvärmare, batteriladdare, kupévärmefläkt och fjärrkontroll.
Just nu, i dessa dagar, september -20, är det dåliga konjunkturer för E85. Men det kommer någon liten notis om biobränslen i massmedia då och då. Man kan anta att det jobbas på att "normalisera" läget för E85. Man vill tro det i alla fall.
Att köra eller tanka en FFV är inte heller något märkligt. Om man byter bränsle så skall man direkt låta styrdatorn adaptera. Den skall alltså ställa in sig efter bränslets egenskaper. Det går till så att man direkt efter tankning kör ett par mil i lugn landsvägsfart. Man kan räkna på ca 15 minuter under samma förhållanden, om man vill det i stället. När man kör det här så skall man inte stanna och stänga av motorn. Då börjar styrdatorn om från noll igen med adapteringen när man startar igen. Och antag att man har ett sådant körmönster eller kort resväg till jobbet. Då blir aldrig adapteringen klar och bilen kommer inte att motsvara förväntningarna.
Naturligtvis får man stanna vid rödljus och i korsningar o.s.v, men stäng inte av motorn under adapteringstiden. Har man gjort detta rätt från början, alltså bara en gång, så behöver man aldrig mer tänka på detta så länge man håller sig till samma bränsle. Och det gäller såväl byte från bensin till E85 som från E85 till bensin. Man kan blandtanka också om man vill det, men då skall man också hålla (ungefär, det finns lite marginaler) samma blandningsprocent i alla lägen.
Jag har följt med debatten om E85 på några olika bilforum. Det visar sig om man räknar inlägg med klagomål på E85-bilar att dom som håller på att byta bränslen hela tiden är också dom som får mest problem. Dom som kör på ett och samma bränsle hela tiden upplever inga bränslerelaterade problem. Eller i alla fall, mycket sällan!
Svårare än så är det inte att äga och köra en FFV!
FFV är Ford och Volvospråk för FlexiFuel Vehicle, alltså E85-bilar. Andra bilfabrikat hade andra "egenpåhittade" namn på sina E85-bilar. Men Ford ägde ju Volvo då detta namnet kom till.

Re: Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: tis sep 29, 2020 12:08 pm
av Nemesis_se
Motorerna är i grunden bra, är en Mazda motor i botten (Ford - Volvo - Mazda plattform)
Min erfarenhet är att man bör kolla oljan någon gång mellan oljebyten om dom passerat 18.000 mil framför allt om man kör E85.
Dom är dock törstigare än rena bensinare och man behöver köra motorn varm så den får ställa in sig om man byter mellan E85/BF95.
Dom är också lite känsliga för dåliga batterier, så även om dom startar snällt kan man får orolig tomgång och ryckningar.
Motorvärmare under +10 grader är inte fel... trots att E85 numera är E75 på vintern...

Re: Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: tis sep 29, 2020 1:55 pm
av nyford
Nemesis: Vi båda förordar motorvärmare på FFV-bilar. (Möjligen i olika ordalag) Hur var det med tidiga FFV-Fordar, hade dom leveransmonterade motorvärmare? Och vilken typ i så fall? I min Kuga är det "bara" en anliggningsvärmare. V70'in hade insticksvärmare i motorblocket. Kugan kanske inte har plats för det, men det finns ju slangvärmare av olika modeller. Någon borde passa.

Vatten är den bästa värmeledaren!

Re: Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: ons sep 30, 2020 4:33 am
av pop
Jag tackar så mycket för era svar

Det uppskattas. :burnout:

Jag köpte en svart Focus kombi -07

Men det jag märkte direkt att den var väldigt svårstartad på morgonen, Men det kan vara att han som ägde bilen innan kanske enbart kört på etanol.

Så jag får slänga i lite 98 oktan bensin så får vi se om det blir någon skillnad :rolleyes:

Re: Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: ons sep 30, 2020 5:59 am
av nyford
Om startsvårigheterna inte beror på att bilen har något annat fel, stort eller litet (?) så skall du inte behöva hälla i någon bensin!

Jag hade som jag har skrivit en Volvo V70 2.0 F -08. Det är samma motor som din, men lite större cylinderborrning. För några vintrar sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid hade gjort, utan problem. Jag tankade aldrig bensin i den bilen under dom 10 år som jag hade bilen. Enbart E85!
Och det är sådant duttande med E85 ena gången och bensin andra gången som framkallar dom flesta störningarna på en FFV. I alla fall om man räknar antalet negativa frågor och störningar på webbforum och annat där det gäller bränslerelaterade problem. Dom som kör på ett och samma bränsle hela tiden har ytterst sällan sådana problem.
Prova i stället att koppla in motorvärmaren. Visserligen säger Volvos rekommendationer att om det är kallare än -15°C skall man använda motorvärmaren. Men dom tillägger att det skadar inte att använda motorvärmaren även vid mildare temperaturer.

Nu kan det i och för sig vara något annat fel, är servicen rätt skött med olja och filter, är tändstiften fräscha och av rätt sort o.s.v. Fungerar all utrustning som bilen var utrustad med från början, t.ex luftintag med luftfilter? Kolla upp allt sådant först av allt. Och skulle du sakna anslutningskabeln till motorvärmaren, så gå tillbaka till säljaren och klaga. Den kabeln tillhör bilen, den är levererad med kabeln. Inte avsedd för någon som tycker att "den är bra att ha".

Re: Vågar man köpa en flexifuel?

Postat: ons sep 30, 2020 6:14 am
av MalZon
Hade min FFF -08 i 6år och körde 8000mil utan några som helst problem med motorn. Service som vanligt en gån om året. Innan dess hade min mor den i 3år och körde väl 4-5000mil.