Focus tdci -10 Klimatanläggning slutar i 0.1 sekund

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
FilleD
Nybörjare
Namn: Fille Dahlgren
Kör: Focus

Focus tdci -10 Klimatanläggning slutar i 0.1 sekund

Inlägg av FilleD »

Hej.
Har en Ford focus tdci 1,6 90 Hk från 2010. 15.000 mil.

Igår körde jag ca 15 mil. Vid fyra/fem tillfällen tändes varningslampan (rött) i instrumentet. Klimatanläggning och displayen mellan varv- och hastighetsmätaren slocknar och det låter som ett relä klickar till. Det slocknar bara en del av en sekund. Som en blinkning.

Idag körde jag en kort sväng till stan. Då hände det två gånger. Direkt efter varandra.

När jag körde hem från stan stängde jag av klimatanläggningen. Då hände inget konstigt. Ingen lampa tändes.

Detta sker under en väldigt kort tid. Det blinkar till, sen återgår det till det normala. Och klickar.

Det som varit är att bilen stod med öppen motorhuv en natt nyligen när det kom mycket regn.

Men från det till problemen startade åkte jag ca 20 mil och kan inte påstå att jag märkt något. Utan detta kom lite senare.
Inatt hade jag bilen i varmgarage, men det blev som sagt fel idag iaf.

Jag vet att mitt bilbatteri är sådär, så nu laddas det.

Några råd/tips?

FilleD
Nybörjare

Re: Focus tdci -10 Klimatanläggning slutar i 0.1 sekund

Inlägg av FilleD »

Förtydligar lite. Det är inte info-lampan som lyser, utan indikatorlampan ovanför.

Den blinkar även när jag har klimatanläggning av.

Men är den på klickar ibland ett relä.

Säkring 102 verkar ha något med värmarreglage och fjärrmottagare.

Arlof
Erfaren
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Inlägg av Arlof »

Hej! Vad är det exakt för varningslampa? Har svårt att se det framför mig. Ett korroderat relä/säkring skulle kunna vara skurken. Du kan ta ut dem och kolla kontaktytorna så de ser fina ut. Eller jordpunkterna kan också skapa mystiska elfel om där är dålig kontakt. Man kan lossa dem och köra med stålborste för säkerhets skull.

FilleD
Nybörjare

Inlägg av FilleD »

Hej!
Det är den röda lampan som blinkar för nyckeln. Den sitter ovanför lampan som kan lysa gult eller rött med ett "i" (typ när spolarvätskan är slut).
Den ska lysa när man startar bilen några sekunder, för att få kontakt. Sen slocknar den.
När bilen är avstängd blinkar den då och då, antar att det är pga startspärr.

Igår regnade det satan. Då blinkade mer än vad det gjort tidigare.
Det är precis om att det kommit vatten i en kontakt, eller som ett glapp.

Eftersom säkring 102 är för både fjärrkontroll (bilens startnyckel) och värmereglaget tänker jag att det är något som har samband.

Det är keyless-system.

Skriv svar