Byta jordkabel (och sko!?) Focus 2:a

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Sierra_Granada
Erfaren
Namn: Anders K
Kör: Ford Focus FFV Mk2

Byta jordkabel (och sko!?) Focus 2:a

Inlägg av Sierra_Granada »

Tjena!
Försöker byta jordkabeln till min Focus 2:a, men är osäker på hur jag ska göra med polskon. I polskoklämman samsas jordkabeln (som går till karossen) och minuskabeln. Känns ju som att det borde gå att lossa vid byte och sen klämma åt när man sätter dit nytt kablage, men klämman ser inte ut att vara justerbar. Är det bara att dra ut skiten? Eller ska jag byta hela skon mot en helt vanlig kabelsko från t.ex. biltema och sen trycka i båda kabelflätorna?

Känner mig jävligt dum att fråga detta men tänkte att det är bättre att fråga en gång för mycket...

Här är några bilder:
PSX_20210112_143229.jpg
PSX_20210112_144047.jpg
PSX_20210112_144145.jpg
Tack på förhand!

Tags:

Jimi
Erfaren
Namn: Jimi Landin
Kör: Mondeo HGV 1.6 Diesel -13
Fiesta -10

Re: Byta jordkabel (och sko!?) Focus 2:a

Inlägg av Jimi »

Hej,

Jordkablarna är fastpressade in polskon och går inte att ta bort, du måste isåfall klippa bort dem och sedan använda en ny polsko om minuskabeln räcker till. Varför ska du byta jordkabeln ? Går det inte att fixa till anslutningen mot karossen istället, ser ut att vara rost där.

Sierra_Granada
Erfaren
Namn: Anders K
Kör: Ford Focus FFV Mk2

Re: Byta jordkabel (och sko!?) Focus 2:a

Inlägg av Sierra_Granada »

Har testat att göra rent jordflätan och anslutningen mot karossen men fick inte bort all rost/erg, så tänkte att jag tar en ny jordkabel istället (hade en liggandes). Det var innan jag såg problemet med polskon.

Skruven som sitter i karossen är väldigt rostangripen nertill i gängorna och jag tänker att det är den och änden på jordflätan som orsakar problemet med att bilen inte vill starta normalt (dålig jord - den startar med extern hjälp).

Vore ju sprättlätt att bara byta skruven annars men har inte hittat nån lämplig ersättningsskruv. Har borstat lite med en gammal utjänt stålborste, men har i övrigt dåligt med verktyg att göra rent skruven ordentligt där jag befinner mig just nu. Därav nödlösningar.

Ja, det är väl frågan om minuskabeln räcker. Den är ju ganska sträckt redan.

Skriv svar