Fläkten går efter man har stängt av bilen.
-
pop
- Veteran
- Namn: Peter Ohlsson
- Kör: Volvo v70-99, Ford focus 08
Fläkten går efter man har stängt av bilen.
Hej
Tänkte kolla om det är så jag tänker med er
Det är så att fläkten går ibland efter man har stängt av bilen så är det så att bilen håller på renar partikelfiltret kanske.?
Detta gäller både min Focus 1,6- 08 109 hk diesel och tjejens c-max -11 115 hk diesel
Jag vet att man inte ska stänga av mitt under en rening men det är svårt att höra när man sitter i bilen att höra att fläkten går
Tänkte kolla om det är så jag tänker med er
Det är så att fläkten går ibland efter man har stängt av bilen så är det så att bilen håller på renar partikelfiltret kanske.?
Detta gäller både min Focus 1,6- 08 109 hk diesel och tjejens c-max -11 115 hk diesel
Jag vet att man inte ska stänga av mitt under en rening men det är svårt att höra när man sitter i bilen att höra att fläkten går
-
Arlof
- Veteran
- Namn: Olof M
- Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06 - Ort: Ängelholm
Re: Fläkten går efter man har stängt av bilen.
Vi hade en fiesta diesel på jobbet som gjorde samma sak, mest på sommaren. Den hade den starkare motorn. Vår egna fiesta av samma årsmodell fast med den svagaste motorn (typ 70 hk) gör aldrig så. Vore intressant med en förklaring. Min teori är att den vill fortsätta kyla någonting. Kan också va nått fel såklart men tror inte det.
-
pop
- Veteran
- Namn: Peter Ohlsson
- Kör: Volvo v70-99, Ford focus 08
Arlof skrev: ↑tor maj 27, 2021 8:19 pmVi hade en fiesta diesel på jobbet som gjorde samma sak, mest på sommaren. Den hade den starkare motorn. Vår egna fiesta av samma årsmodell fast med den svagaste motorn (typ 70 hk) gör aldrig så. Vore intressant med en förklaring. Min teori är att den vill fortsätta kyla någonting. Kan också va nått fel såklart men tror inte det.
Tänkte också att det kunde vara att det börjar bli varmare ute men det är inte alltid den gör det heller
-
cau
- Nybörjare
- Namn: carl-axel andersson
- Kör: Ford Fiesta diesel 2013;
- Medlemsnummer: 568
Det kan nog vara fullt normalt att kylfläkten går någon minut efter det att man stängt av motorn, speciellt
om bilen körts långt och det utetempen varit +20 och där över.
om bilen körts långt och det utetempen varit +20 och där över.
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Fläkten på min Focus 2016 går ibland efter att man stängt av bilen. Händer bara när det är riktigt varmt ute +20 och det tror jag är helt normalt. På min arbetsbil av annat märke, går också fläkten efter avstängning av bilen men på den är det betydligt mera frekvent.