Ford C-max 2011 centrallås, två dörrar funkar inte efter batterihaveri
Ford C-max 2011 centrallås, två dörrar funkar inte efter batterihaveri
Hej!
Har problem med en Ford som jag ska hjälpa ägaren med i annat ärende egentligen, men fick "på köpet" en fråga om centrallåset som lagt ner verksamheten.
Bilen kördes som vanligt, parkerades för ett 30 min ärende, sen så var den död.
De testade startkablar men det funkade inte. Batteriet verkade ha havererat rätt fullständigt. Det rasslade i den mesta elen fick jag beskrivet.
Först vid batteribyte fick de igång bilen. Allt har fungerat sedan dess förutom centrallåset höger sida.
Jag har kollat säkringarna, en söndrig, men ingen skillnad.
Har läs felkoder med iCarsoft eller vad den heter. Hittade inga relevanta felkoder. Den visar väl förmodligen otillräckligt även om den hittade mycket som inte hade med motor att göra.
Jag har pingat alla säkringar. Bytt en. Ingen skillnad. Lagt av batterikabel ett dygn. Ingen skillnad.
Innebelysningen tänds av framdörren, förmodligen även sidoskjutdörren, kan bekräfta om det är relevant.
Jag känner spontant att det kan vara en förstörd modul i varje dörr eller om det sitter en gemensam någonstans. Någon som vet något mer jag kan kolla? Är det ingiftning på relevant modul? Var sitter eventuell modul?
Vad tror ni är nästa steg?
Har letat på Youtube och googlat, men inte hittat något centrallåsspecifikt.
Tack på förhand!
Har problem med en Ford som jag ska hjälpa ägaren med i annat ärende egentligen, men fick "på köpet" en fråga om centrallåset som lagt ner verksamheten.
Bilen kördes som vanligt, parkerades för ett 30 min ärende, sen så var den död.
De testade startkablar men det funkade inte. Batteriet verkade ha havererat rätt fullständigt. Det rasslade i den mesta elen fick jag beskrivet.
Först vid batteribyte fick de igång bilen. Allt har fungerat sedan dess förutom centrallåset höger sida.
Jag har kollat säkringarna, en söndrig, men ingen skillnad.
Har läs felkoder med iCarsoft eller vad den heter. Hittade inga relevanta felkoder. Den visar väl förmodligen otillräckligt även om den hittade mycket som inte hade med motor att göra.
Jag har pingat alla säkringar. Bytt en. Ingen skillnad. Lagt av batterikabel ett dygn. Ingen skillnad.
Innebelysningen tänds av framdörren, förmodligen även sidoskjutdörren, kan bekräfta om det är relevant.
Jag känner spontant att det kan vara en förstörd modul i varje dörr eller om det sitter en gemensam någonstans. Någon som vet något mer jag kan kolla? Är det ingiftning på relevant modul? Var sitter eventuell modul?
Vad tror ni är nästa steg?
Har letat på Youtube och googlat, men inte hittat något centrallåsspecifikt.
Tack på förhand!
Tags:
-
Fj3llis
- Veteran
- Namn: Fredrik F
- Kör: Ford Focus 1.0 100hk -2013
Re: Ford C-max 2011 centrallås, två dörrar funkar inte efter batterihaveri
Uppbrunnen låskista eventuellt? Kolla om dom två berörda dörrarna ligger på samma krets någonstans.
Låses dom manuellt från insidan med knapp? Går de inte alls verkar det vara kabelbrott någonstans.
Låses dom manuellt från insidan med knapp? Går de inte alls verkar det vara kabelbrott någonstans.
Finns ingen låsknapp invändigt konstigt nog, tur de är i upplåst läge i alla fall. Jag får ta reda på hur man tar av dörrsidorna, utan att kolla i förväg får jag ingen inspiration alls till hur de är fastsatta. Får se när garaget är ledigt nästa gång.
-
Fj3llis
- Veteran
- Namn: Fredrik F
- Kör: Ford Focus 1.0 100hk -2013
Borde finnas torx skruvar bakom dörrhandtagen bland annat om man bänder bort dom försiktigt med ett plastverktyg. Kan även finnas längst ner i dörrarna och sen sitter de ofta plastclips så man tar ett stadigt grepp om dörrsidan och rycker till så brukar de släppa. Se bara till att du fått bort alla skruvar innan så inget går sönder.