Kuga plug-in hybrid ställa ner laddström.

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Kuga plug-in hybrid ställa ner laddström.

Inlägg av Bargis »

Hej !
Kan man ställa ner laddströmmen i bilen på något sätt? Laddar med tillhörande 220v kabel i väntan på laddbox.
Bilen är en Kuga phev 2021

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Re: Kuga plug-in hybrid ställa ner laddström.

Inlägg av cox »

Ställa ner, hur menar du?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Inlägg av Bargis »

Vad jag förstått kan man ställa ner strömmen som bilen ska ta emot på andra bilar.
Enligt flera så är det inte rekommenderat att ladda på med 10 A i flera timmar. Det är då risken för brand och skada på fastigheten kan ske. Många ställer ner laddströmmen till 6-8 A.

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Nu vet inte jag så mycket om hybridbilsbatterier, dom kanske är annorlunda? Men generellt så är det så att batteriet suger åt sig den ström (Ampere) som det behöver och vill ha vid laddning. Om man skall begränsa detta så är det i så fall laddaren som skall åtgärdas. Den har ett max Ut-värde. Och det är möjligt att det går att justera på laddaren. Annars finns det elektronik som sköter det. Att begränsa utströmmen (laddströmmen) gör bara att det tar längre tid att ladda batteriet. Om det sedan uppstår eldsvåda i huset där elcentralen finns, så beror ju det på att man har överskridit gränsen för vad kablar och enheter är dimensionerade och avsäkrade för. Det är mest en ekonomisk fråga. Betalar man så kan man säkert få en elinstallation som är jämförbar med en industrifastighet.

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Ett tillägg som kan vara intressant att veta: "Vanliga" bly-syrabatterier och andra jämförbara, får bara laddas med max en tredjedel (1/3) av det aktuella batteriets kapacitet i Amperetimmar (Ah). Några exempel: Ett 60 Ah batteri får laddas med högst 20 Ampere. Ett 90 AH batteri får laddas med högst 30 Ampere. Detta handlar om vanliga startbatterier i t.ex bilar, båtar eller arbetsfordon m.m. Vanliga batteriladdare som finns i handeln brukar vara på mellan 5 och 10 Ampere. Så där är det lugnt. Man kommer normalt sett inte i närheten av begränsningarna. Men om vi har t.ex ett mindre batteri till en MC eller moped eller en trädgårdsmaskin, åkgräsklippare eller annat (med batteri) då måste vi kolla först så vi inte överladdar batteriet. Alltså max 1/3 av batterikapaciteten i Ah.
Och som jag sa, jag vet inte mycket om hybridbilsbatterier men utgår från att det är samma teknik?

Skriv svar