Mätning nivå motorolja, oljestickan

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Fordnörd
Erfaren
Namn: Raul P
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2007

Mätning nivå motorolja, oljestickan

Inlägg av Fordnörd »

Hej
Nybliven Focus-ägare här. Har en flexifuel 1.8 liters, 2007 med nästan 20k mil på mätaren, än så länge är jag nöjd med bilen, har dock en fundering som jag inte blir riktigt klok på:
När jag ska kolla oljenivån med stickan så låter jag motorn vara avstängd en bra stund, minst en timme, sen drar jag upp stickan och till min förvåning så är den nästan helt torr och nivån ser ut att vara under MINimum, sen stoppar jag tillbaka den i hålet och drar upp igen och då är nivån på MAX. Första gången trodde jag det var för lite olja i motorn så jag hällde i lite och kollade igen som tur var.
Men hur kan det komma sig att stickan är torr först och sen när man sticker ned den i oljetråget så visar den plötsligt rätt nivå? Fattar inte riktigt, aldrig varit så på nån av mina bilar tidigare 🧐

Bo V
Nybörjare
Namn: Bo Klarin
Kör: Ford focus c-max 06

Re: Mätning nivå motorolja, oljestickan

Inlägg av Bo V »

Du måste dra och sticka ner minst 2ggr ,åkte själv på detta fenomen innan en mek på Ford talade om detta för mig

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Berättade han varför?

Fordnörd
Erfaren

Inlägg av Fordnörd »

Hej, nu förstår jag varför. Stickan har som ett lock uppe vid rörmynningen så det blir helt tätt i själva röret där stickan sitter, när man kör bilen så går oljan runt i motorn och det blir tomt i röret där stickan sitter, därför måste man dra upp den först en gång så luften släpps ut och oljan stiger upp.
Det var min kära smarta sambo som klura ut det, hemmamekaren himself är mycket stolt över henne.
Aldrig varit så på nån av mina bilar förut som sagt.

Lindeman
Nybörjare
Namn: Nils-Erik L.
Kör: Ford Fokus Mk1 2001, 1,6 kombi.
Medlemsnummer: 674

Inlägg av Lindeman »

Samma sak hände mig, men stickan var helt snustorr hela tiden fast jag dragit upp stickan många gånger, minst 10 gånger, och flera gånger under ett par dagar dessutom. Fattade inte vad som hänt, men tänkte att det var därför det var lite olja under bilen, men absolut inte hela oljemängden, drygt 4liter. Men jag fyllde på några liter och så funkade plötsligt stickan. Fick suga ut dyrbar olja. Olja under bilen visade sig vara från ac-kompressorn. När jag läser din förklaring så funkade det inte att bara dra stickan upp och ner för mig, jag behövde öppna oljelocket också.

Fordnörd
Erfaren

Inlägg av Fordnörd »

Lindeman skrev: ↑
fre jun 09, 2023 4:28 pm
Samma sak hände mig, men stickan var helt snustorr hela tiden fast jag dragit upp stickan många gånger, minst 10 gånger, och flera gånger under ett par dagar dessutom. Fattade inte vad som hänt, men tänkte att det var därför det var lite olja under bilen, men absolut inte hela oljemängden, drygt 4liter. Men jag fyllde på några liter och så funkade plötsligt stickan. Fick suga ut dyrbar olja. Olja under bilen visade sig vara från ac-kompressorn. När jag läser din förklaring så funkade det inte att bara dra stickan upp och ner för mig, jag behövde öppna oljelocket också.
Märkligt, när man drar upp stickan så kan man ju vänta några sekunder innan stoppar ned den igen så olja hinner leta sig upp. I ditt fall låter det som det kan vara tätt nånstans i röret längst ned?? Låter konstigt alltihop.

Skriv svar