Bytt olja, för mycket på stickan.
-
Lindeman
- Nybörjare
- Namn: Nils-Erik L.
- Kör: Ford Fokus Mk1 2001, 1,6 kombi.
- Medlemsnummer: 674
Bytt olja, för mycket på stickan.
Bytte olja i bilen igår, Focus 1,6 2002. Gjorde som det stod i verkstadshandboken, fylla på ny olja lite i sänder och kolla stickan. Har ett oljemått med svanhals, men kan inte ha för mycket i det för då spiller jag. Fyllde på 1,5 liter, 1liter och en till . Kollade stickan, men hela stickan var ju täckt med olja så det gick inte att se nånting. Nåja, jag fyller väl på en halvliter till och en lite skvätt, tänkte jag. Det blev ju inte den mängden det ska vara, men hela tiden var stickan helt täckt med olja. Nu har jag kollat flera gånger och stickan är väl inte helt täckt nu, men hela mätområdet och mer har olja på sig. Hur är det möjligt att det kan bli för mycket olja om man inte ens fyllt på den mängd det ska vara?
-
Fordnörd
- Erfaren
- Namn: Raul P
- Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2007
Re: Bytt olja, för mycket på stickan.
Har du bytt filtret? Om inte så finns det lite olja inuti det också. Hur mycket ska det vara i din motor enligt specen då?
i min 2007 är det 4,3 L inklusive filtret. Jag ska byta nu i sommar, tänker hälla i en 4 L dunk och sen måtta resten mha stickan.
i min 2007 är det 4,3 L inklusive filtret. Jag ska byta nu i sommar, tänker hälla i en 4 L dunk och sen måtta resten mha stickan.
-
Lindeman
- Nybörjare
Bytte olja och filter. Ska vara 4,25 liter med filtret. Jag hällde i 4liter och en liten skvätt, kanske 0,15, och ändå ligger olja över Max och även upp på stickan som det gjorde hela tiden vid koll medan jag fyllde på. Konstigt.
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Hur mycket olja fick du ut, när du tappade ur motorn ?
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
-
mange39
- Veteran
- Namn: magnus unger
- Kör: focus stline 19
puma st-line x 21 - Ort: enköping
- Medlemsnummer: 549
4,25 baseras på torr motor du får aldrig ur alt
vid byte .
enklast som tidigare skrev mät upp hur mkt man tappar ur får man hum om hur mkt som går i
vid byte .
enklast som tidigare skrev mät upp hur mkt man tappar ur får man hum om hur mkt som går i
-
Lindeman
- Nybörjare
Har aldrig mätt utrinnande oljemängd tidigare, men har inte bytt olja på Focusen förut, endast på gamla SAABen och det var ju bara att tömma ur och hälla så har det klart. Men man tycker ju att den absolut mesta oljan borde rinna ut och att om man häller i mindre mängd ny olja än vad som står i specen så borde det väl inte vara över Max på stickan. Försökte dock pumpa ut lite olja nu. Fick väl ut kanske en dl, sen kunde jag inte pumpa ut mer. Och på stickan blev det ingen skillnad. Nu kör jag så här och ser vad som händer.
-
Fordnörd
- Erfaren
- Namn: Raul P
- Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2007
Det verkar som den där stickan lever sitt eget liv på fokusarna, nåt är skumt med detta. Jag hade nog inte sugit upp olja ur motorn om jag visste att jag hällt i rätt mängd, risk att man kör med för lite olja o det är inte bra,, En aebetskompis fick motorhaveri i sin focus pga för lite olja för länge, så det är viktigt..