Ford Kuga, DPF problem
-
Marqz
- Nybörjare
- Namn: Marcus Saari
- Kör: Ford Kuga
Ford Scorpio - Ort: Härnösand
Ford Kuga, DPF problem
Har fått felkoder på mitt DPF på min Ford Kuga 2.0 TDCI 2013, har gjort en tvångsregenerering på verkstad varav lampan slocknade i ca 20 mil innan den tändes igen.
Jag har nu haft ner filtret, låtit det stå 10h med nån rengöringsvätska jag köpte på Mekonomen och sen spolat ur det med varmvatten.
Det ändrades då från att ”motor service” kom upp i displayen till att motorlampan är tänd men den varnar inte i displayen. Har kört långkörning 32mil (17 mil tur&retur alltså) nu efter rengöringen och får felkoderna P2463: partikelfilter begränsning,Sotackumelerering bank 1
Samt P246B: Fordonsförhållanden felaktiga för regenerering.
Det spolades ur jäkligt mycket skit ur filtret, kan det vara igensatt trots det? Kan man testa givarna/nån spridare som ska spraya in dieseln för regenereringen? Så det inte är något annat som gör att det inte funkar innan man byter filtret för 11000…
Mvh Marcus
Jag har nu haft ner filtret, låtit det stå 10h med nån rengöringsvätska jag köpte på Mekonomen och sen spolat ur det med varmvatten.
Det ändrades då från att ”motor service” kom upp i displayen till att motorlampan är tänd men den varnar inte i displayen. Har kört långkörning 32mil (17 mil tur&retur alltså) nu efter rengöringen och får felkoderna P2463: partikelfilter begränsning,Sotackumelerering bank 1
Samt P246B: Fordonsförhållanden felaktiga för regenerering.
Det spolades ur jäkligt mycket skit ur filtret, kan det vara igensatt trots det? Kan man testa givarna/nån spridare som ska spraya in dieseln för regenereringen? Så det inte är något annat som gör att det inte funkar innan man byter filtret för 11000…
Mvh Marcus
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Re: Ford Kuga, DPF problem
vad har du för difftryck på filtrer ? Vilken temperatur får du när den försöker regenerera ? Lite mer info behövs nog här , jag gissar rent spontant på att ditt glödstift i vaporizern bränt säkring och kan inte tända dieseln , på mondeon är det F2 F6 eller F9 kan vara annorlunda på Kugan.
-
Marqz
- Nybörjare
Jag antar man behöver datorn för att se difftrycken och temp? Tyvärr var säkringen hel, antar att dieselförångare är den du menar? Låg på f48 för mig isåfall.
Verkstaden körde ju en regenerering men den hade tagit ca 40 minuter sa dem, jag funderade på om spridaren som skjuter in dieseln kan vara igensotad?
Verkstaden körde ju en regenerering men den hade tagit ca 40 minuter sa dem, jag funderade på om spridaren som skjuter in dieseln kan vara igensotad?
-
getsome
- Legend
Ja du behöver en dator , sladd och forscan eller android telefon med köpt Forscan lite (kostar typ 50 spänn för en livstids licens ) för att kunna se dessa värden , investera i en är mitt tips som du tänker mecka då du slipper gissa och sparar tid och pengar köp bara inte en elm327 från kina utan satsa på en adapter som rekommenderas på Forscan.org , dessa funkar och har HS/MS CAN switch inbyggd.
Låg den säkringen på typ 20A eller mer ? om inte så har du kollat fel säkring
Dieselförångaren är spridaren , den sitter ihop med glödstiftet som en hel enhet , den kan visst vara igenbegad med sot , problemet är att den brukar vara skitsvår att få loss och går lätt sönder så får du ut den brukar det ändå sluta med byte.
Den tvingande regenereringen tar sjukt lång tid och inte alltid den lyckas heller.
Låg den säkringen på typ 20A eller mer ? om inte så har du kollat fel säkring
Dieselförångaren är spridaren , den sitter ihop med glödstiftet som en hel enhet , den kan visst vara igenbegad med sot , problemet är att den brukar vara skitsvår att få loss och går lätt sönder så får du ut den brukar det ändå sluta med byte.
Den tvingande regenereringen tar sjukt lång tid och inte alltid den lyckas heller.
-
Marqz
- Nybörjare
Var över till verkstaden igen då den ligger nära mitt jobb, dem testade en ny regenerering men det avbröts rätt snabbt och det stod att det inte gick att genomföra.
Då kollade han värdena och den sa 1% i sotmängd så han valde att det var bytt Dieselpartikelfilter för att nollställa inlärda värden och då försvann felkoderna och nu lyser inte motorlampan längre!
Då kollade han värdena och den sa 1% i sotmängd så han valde att det var bytt Dieselpartikelfilter för att nollställa inlärda värden och då försvann felkoderna och nu lyser inte motorlampan längre!
-
getsome
- Legend
Tror dock att ditt problem kommer att återkomma inom 100 mil
Kan vara aska och inte sot i filtret, kanske pga. andra saker som varit fel vid luft/bränsleblandning, eller att fel motorolja använts vid service, eller för lång tid mellan servicen. Bör alltid gå max 1000 mil innan ett oljebyte, oavsett vad bok/verkstad säger.
Aska går ej att bränna ur, det måste rengöras hos en verkstad. Det går varken med DPF cleaner eller framtvingad regenerering via diagnostikverktyg eller långkörning på högre varvtal! Jag fick bita i det sura äpplet och lämna in filtret för rengöring, hos https://arosfilter.se/partikelfilter-rengoring/ Då kollades även skillnaden före/efter. Blev billigare än ett nytt OE filter i alla fall. Eftermarknads filter av "universal" är inge bra när det gäller varken katalysator eller DPF!
Aska går ej att bränna ur, det måste rengöras hos en verkstad. Det går varken med DPF cleaner eller framtvingad regenerering via diagnostikverktyg eller långkörning på högre varvtal! Jag fick bita i det sura äpplet och lämna in filtret för rengöring, hos https://arosfilter.se/partikelfilter-rengoring/ Då kollades även skillnaden före/efter. Blev billigare än ett nytt OE filter i alla fall. Eftermarknads filter av "universal" är inge bra när det gäller varken katalysator eller DPF!