Importera Escape (Kuga) från USA?
-
Pepe
- Nybörjare
- Namn: Peter K
- Kör: Ford Escape 2020
Importera Escape (Kuga) från USA?
Efter några år i USA är det dags för mig och familjen att flytta hem till Stockholm i sommar. Jag har en 2020 Ford Escape (Kuga i Sverige) som jag köpte ny här. Det är en vanlig bensinbil, medan Escape/Kuga i Sverige endast säljs som laddhybrid, så vitt jag vet. Den är automat med vissa tillval (trim SE) - jag kan få ca 175 000 kr för den om jag säljer den här.
Mina frågor är:
1) Är det dumt att importera en modell som inte finns i Sverige ifall något händer med bilen? Mao riskerar det att saknas delar/kompetens att laga den?
2) Vad tror ni om andrahandsvärdet?
Tack på förhand!
Mina frågor är:
1) Är det dumt att importera en modell som inte finns i Sverige ifall något händer med bilen? Mao riskerar det att saknas delar/kompetens att laga den?
2) Vad tror ni om andrahandsvärdet?
Tack på förhand!
-
Mikko_
- Veteran
- Namn: Mikko Isotalo
- Kör: Cortina MK1 -65
Fiesta MK7 -12 - Ort: Köping
Re: Importera Escape (Kuga) från USA?
Jag skulle säga att det beror på vad det är för motor som sitter i, finns motorn i någon annan modell här så borde det inte vara några bekymmer med delar/kompetens.
Övrig utrustning och gränssnitt bör ju vara lika som på europeiska bilar.
Andrahandsvärdet blir förmodligen lägre än på en svensksåld bil.
Övrig utrustning och gränssnitt bör ju vara lika som på europeiska bilar.
Andrahandsvärdet blir förmodligen lägre än på en svensksåld bil.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag gissar att det är senaste karossgenerationen?
I Europa körde vi ju på med den äldre under 2020 också, medan jag tror Escape uppdaterades tidigare (jag var i alla fall på Ford i USA och klämde på den långt innan den syntes i Sverige).
De billigaste 2021 ligger ju en bit över 200 000 kr i Sverige men sedan är också frågan vad du har i form av elvärmda säten, ratt osv som ju är rätt vanligt i Sverige. En bil utan elvärmda stolar är ju betydlig mer svårsåld här.
Service och delar tror jag inte är något stort problem men det kan ju förstås bli väntetid på en del komponenter. Jag skulle knappast gå igenom allt arbete med importen för att "tjäna" pengar, jag tror mer det är värt det om det är en bil ni verkligen gillar och vill fortsätta köra ett tag i Sverige. Många som vill ha Kuga här, vill ha den med AWD och som bra dragbil - en framhjulsdriven Kuga med låg dragvikt är inte lika attraktiv.
I Europa körde vi ju på med den äldre under 2020 också, medan jag tror Escape uppdaterades tidigare (jag var i alla fall på Ford i USA och klämde på den långt innan den syntes i Sverige).
De billigaste 2021 ligger ju en bit över 200 000 kr i Sverige men sedan är också frågan vad du har i form av elvärmda säten, ratt osv som ju är rätt vanligt i Sverige. En bil utan elvärmda stolar är ju betydlig mer svårsåld här.
Service och delar tror jag inte är något stort problem men det kan ju förstås bli väntetid på en del komponenter. Jag skulle knappast gå igenom allt arbete med importen för att "tjäna" pengar, jag tror mer det är värt det om det är en bil ni verkligen gillar och vill fortsätta köra ett tag i Sverige. Många som vill ha Kuga här, vill ha den med AWD och som bra dragbil - en framhjulsdriven Kuga med låg dragvikt är inte lika attraktiv.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
Pepe
- Nybörjare
- Namn: Peter K
- Kör: Ford Escape 2020
Tack för hjälpsamma svar. Det är den nya karossmodellen, AWD och med uppvärmda säten (dock ej uppvärmd ratt). Motorn är 1,5 l turbo 3 cylinder på 180 hk.
Låter ändå bra att service inte borde vara något större problem.
Therealpinto nämner allt jobb med import - kan du säga något mer om vad det innebär?
Tack igen, uppskattar de goda råden!
Therealpinto nämner allt jobb med import - kan du säga något mer om vad det innebär?
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
hoppas den ej har våtrem, om ja, sälj å köp en vettig i SverigePepe skrev: ↑tis mar 12, 2024 1:45 pmTack för hjälpsamma svar. Det är den nya karossmodellen, AWD och med uppvärmda säten (dock ej uppvärmd ratt). Motorn är 1,5 l turbo 3 cylinder på 180 hk.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jobbet är väl mest att ordna med frakt, söka undantagen för flyttgods, eventuella intyg som krävs och så fixa regbesiktningen.
Jag vet inte vad man får en frakt för idag men kollade snabbt på Nordtrafik och där verkar frakten från New York landa runt 25000 kr.
Gustaf
Jag vet inte vad man får en frakt för idag men kollade snabbt på Nordtrafik och där verkar frakten från New York landa runt 25000 kr.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost