Reparera eller amortera... driver med nedtryckt koppling
-
Kandice
- Nybörjare
- Namn: Lena C
- Kör: Ford Focus, kombi, 2015
Reparera eller amortera... driver med nedtryckt koppling
Har en ford Focus kombi 2015. Förra året fixade jag AC:n o putsade upp lacken. Häromdagen fick jag kamremmen bytt (+vattenpump, ny olja o filter i oljetråget - fick det billigt för 7200:-!
Igår när "gubben" var ute o körde, stannade vid stoppljus med kopplingen nedtryckt o ettan i, så började bilen driva ändå. Har haft lite problem vid kyla med att få i växlar (ja just det, har låtit byta oljan i växellådan också, inga partiklar eller skräp i den).
Jag ringde o snackade med tjejen som hjälpte mig med kamremsbyte. Hon sa att förmodligen behöver jag investera i en ny kopplingssats o ev svänghjul o minst 10h arbete att betala för. Hon gissade på runt 30 000:- utan originaldelar.
Någon som har bytt på verkstad, eller har ett hum om vad det kostar?
Om jag fixar kopplingen, vad blir nästa, bromsarna...
Bilen har gått 13 000 mil.
Funderar på om jag ska fixa kopplingen o förhoppningsvis kunna ha kvar bilen några år till, utan (förhoppningsvis) större utgifter?
Är det något annat som är vanligt händer Focusen, som jag kan förvänta mig snart?
Eller är det bättre att börja amortera på en annan bil? *Beslutsångest*
Igår när "gubben" var ute o körde, stannade vid stoppljus med kopplingen nedtryckt o ettan i, så började bilen driva ändå. Har haft lite problem vid kyla med att få i växlar (ja just det, har låtit byta oljan i växellådan också, inga partiklar eller skräp i den).
Jag ringde o snackade med tjejen som hjälpte mig med kamremsbyte. Hon sa att förmodligen behöver jag investera i en ny kopplingssats o ev svänghjul o minst 10h arbete att betala för. Hon gissade på runt 30 000:- utan originaldelar.
Någon som har bytt på verkstad, eller har ett hum om vad det kostar?
Om jag fixar kopplingen, vad blir nästa, bromsarna...
Funderar på om jag ska fixa kopplingen o förhoppningsvis kunna ha kvar bilen några år till, utan (förhoppningsvis) större utgifter?
Är det något annat som är vanligt händer Focusen, som jag kan förvänta mig snart?
Eller är det bättre att börja amortera på en annan bil? *Beslutsångest*
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Reparera eller amortera... driver med nedtryckt koppling
börja med att lufta kopplingen,,