Focus ST-Line 1,0 EcoBoost 125 HK - serviceintervall
-
roggabear
- Nybörjare
- Namn: Roger Björnfot
- Kör: Ford Fiesta samt Volvo V40
Focus ST-Line 1,0 EcoBoost 125 HK - serviceintervall
Funderar på att köpa en 2022 års modell Focus Kombi ST-Line 1,0 EcoBoost 125 HK
Den har gått strax under 4000 mil
Vart kan jag finna serviceintervall samt vad som igår i de olika servicetillfällena för denna bilmodell? Vid vilka miltal/år kommer första Stora servicen?
Serviceavtal skulle kosta 295kr/månad i 24 månader, men omfattar enbart 1st servicetillfälle. det blir alltså 7080 kr för 1 st service.
Frågan är om det är värt det eller om det är bättre att betala per servicetillfälle?
Någon som har en uppfattning om vad service kostar på ett ungefär på denna bilmodell?
Den har gått strax under 4000 mil
Vart kan jag finna serviceintervall samt vad som igår i de olika servicetillfällena för denna bilmodell? Vid vilka miltal/år kommer första Stora servicen?
Serviceavtal skulle kosta 295kr/månad i 24 månader, men omfattar enbart 1st servicetillfälle. det blir alltså 7080 kr för 1 st service.
Frågan är om det är värt det eller om det är bättre att betala per servicetillfälle?
Någon som har en uppfattning om vad service kostar på ett ungefär på denna bilmodell?
-
roggabear
- Nybörjare
Re: Focus ST-Line 1,0 EcoBoost 125 HK - serviceintervall
Kompletterar med ytterligare frågor.
Finns det något man ska vara lite extra på sin vakt med kring denna bilmodell och kontrollera lite extra inför ett ev köp?
Har den kamrem eller har den kamkedja?
Finns det något man ska vara lite extra på sin vakt med kring denna bilmodell och kontrollera lite extra inför ett ev köp?
Har den kamrem eller har den kamkedja?
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
jaaa,, motorn suger,, dem har våtrem till kammarna, vissa även våtrem till oljepumpen som brukar gå sönder i förtid, läste om en 2019 igår som hade gått 7800 mil, som är kaputt
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Det är inte våtrem till kamaxlarna på en 2022 års modell. Mk4an har en reviderad version av 1,0an med kamkedja, men dock tyvärr fortfarande våtrem till oljepumpen. Gällande serviceavtal så skulle jag personligen aldrig teckna ett sådant då jag själv vill kunna välja verkstad, och inte vara låst vid ett avtal.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
aa ETT steg framåt iaf,, men ej tillräckligtmondeo skrev: ↑lör maj 03, 2025 6:56 amDet är inte våtrem till kamaxlarna på en 2022 års modell. Mk4an har en reviderad version av 1,0an med kamkedja, men dock tyvärr fortfarande våtrem till oljepumpen. Gällande serviceavtal så skulle jag personligen aldrig teckna ett sådant då jag själv vill kunna välja verkstad, och inte vara låst vid ett avtal.
-
roggabear
- Nybörjare
Ok, den jag tittar på är uttagen september 2021, men modellår 2022. Kan jag då utgå från att den har kamkedja istället för våt-rem?mondeo skrev: ↑lör maj 03, 2025 6:56 amDet är inte våtrem till kamaxlarna på en 2022 års modell. Mk4an har en reviderad version av 1,0an med kamkedja, men dock tyvärr fortfarande våtrem till oljepumpen. Gällande serviceavtal så skulle jag personligen aldrig teckna ett sådant då jag själv vill kunna välja verkstad, och inte vara låst vid ett avtal.
Har också hört om ngn återkallelse/garanti om Ford i UK o USA gått ut med som vissa årsmodeller omfattas av, vet någon på forumet om detta även gäller bilar sålda i Sverige/Europa samt var man kan kolla om denna omfattas?