problem med AC:n Focus mk1
-
Njesper
- Nybörjare
- Namn: Jesper K
- Kör: Ford Focus 2002 flexifuel
problem med AC:n Focus mk1
Nu när värmen äntligen kommer vill man ju helst ha en fungerande AC...
Men tyvärr startar inte kompressorn.
Jag har mätt tryck med en grenrörsmätare och det är ca 4 bar både på hög- och lågtryckssidan så det finns gas.
Så jag tycker det lutar åt något elektriskt fel. Är det någon som har tips om vad som kan vara fel eller länk till ett vettigt elschema? Jag hittade ett på scribd, men jag tycker den är svår att använda för felsökning då jag inte hittar var kontakterna sitter. Inte heller byglad lågtrycksgivare startar kompressorn.
Går det att testa magnetkopplingen direkt?
Tack på förhand
/Jesper
Men tyvärr startar inte kompressorn.
Jag har mätt tryck med en grenrörsmätare och det är ca 4 bar både på hög- och lågtryckssidan så det finns gas.
Så jag tycker det lutar åt något elektriskt fel. Är det någon som har tips om vad som kan vara fel eller länk till ett vettigt elschema? Jag hittade ett på scribd, men jag tycker den är svår att använda för felsökning då jag inte hittar var kontakterna sitter. Inte heller byglad lågtrycksgivare startar kompressorn.
Går det att testa magnetkopplingen direkt?
Tack på förhand
/Jesper
Senast redigerad av 1 Njesper, redigerad totalt 0 gånger.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: problem med AC:n Focus mk1
går elfläkten?? om nej så börja där,, på Mondeon är det vanligt att canbuskabeln till elfläktens modul går av,
-
Njesper
- Nybörjare
Är AC:n kopplad via kylfläkten? Den går väl bara när motorn är riktigt varm och det var nog ett tag sen jag hörde den surra när jag tänker efter.
Även några andra elkopplingar verkar svaja som tex upplåsning av bakluckan från knappen på instrumentpanelen. Så det kanske är fler kablar som är dåliga.
Finns det något speciellt ställe där kabeln brukar gå av?
Även några andra elkopplingar verkar svaja som tex upplåsning av bakluckan från knappen på instrumentpanelen. Så det kanske är fler kablar som är dåliga.
Finns det något speciellt ställe där kabeln brukar gå av?
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
på Mondeo,, kan ej Focus så är det ofta vid elfläkt modulen,, men som sagt Focus kan vara annorlunda byggd,
Jo elfläkt ska alltid gå för att kyla ner gasen så trycket sjunker,, så om ac är igång går fläkten, på olika hastigheter beroende på tryck i systemet
Jo elfläkt ska alltid gå för att kyla ner gasen så trycket sjunker,, så om ac är igång går fläkten, på olika hastigheter beroende på tryck i systemet
-
Njesper
- Nybörjare
Tack! Då felsöker jag kylfläkten först och ser om det hjälper.
-
Njesper
- Nybörjare
Tackar!
Tyvärr hjälpte det inte. Alla säkringar ser hela ut, relät till kylfläkten drar fint när man sätter spänning över det och fläkten drar igång när jag kopplade med kabel mellan 3-5 med relät ute (matning till fläkten). Men AC:n hoppade inte igång då heller. Jag anar att det är fel/glappis i någon kontrollkretsarna.
Någon som har en ledtråd om vad jag kan kolla nu?
Tyvärr hjälpte det inte. Alla säkringar ser hela ut, relät till kylfläkten drar fint när man sätter spänning över det och fläkten drar igång när jag kopplade med kabel mellan 3-5 med relät ute (matning till fläkten). Men AC:n hoppade inte igång då heller. Jag anar att det är fel/glappis i någon kontrollkretsarna.
Någon som har en ledtråd om vad jag kan kolla nu?
-
Njesper
- Nybörjare
Provade nu att koppla ur temp-givaren i toppen och då drog fläktarna igång straxt efter start.
Så det verkar som att kylfläktarna funkar iaf.
Så det verkar som att kylfläktarna funkar iaf.
-
Njesper
- Nybörjare
Det verkar som att det är högtrycksgivaren som spökar. När den byglades mellan 1 och 4 så gick fläkt och AC igång.