Startbatteri CA.

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Lindeman
Nybörjare
Namn: Nils-Erik L.
Kör: Ford Fokus Mk1 2001, 1,6 kombi.
Medlemsnummer: 674

Startbatteri CA.

Inlägg av Lindeman »

Hej. Vi har en Focus -02 som jag blivit lite fundersam över hur startbatteriet mår. Kollade på batteriet och inser att det är originalbatteriet! Iofs har bilen bara gått drygt 22000 mil, men eftersom jag har blivit lite osäker på funktionen så är det väl lika bra att byta. Men i instruktionsboken står det att det är ett CA-batteri och att det är ett sånt jag måste byta till. Den enda butiken som uttryckligen uppger sig ha CA-batterier är Biltema ("då har du hittat rätt"), men när jag anger reg nr så finns det inget CA-batteri till våran bil där. Hittar ju passande batterier till bilen på alla andra butiker, förstås även Biltema, men det står inte specifikt att det är CA-batteri och då undrar jag ju om det är rätt produkt.
Så var hittar jag rätt batteri? Ska jag vänd mig till Ford-handlaren? Vad kostar ett originalbatteri?
Min svärmor har likadan bil och jag köpte ett batteri till den 2015 på Batterilagret enl deras rekommendation, jag visste inget alls om CA-batterier då och jag vet inte om det var originalbatteriet som satt i bilen då. Det köpta batteriet var slut 2021 och byttes till ett Varta som funkar än så länge. Med tanke på vad jag läst mig till nu så undrar jag ju om ifall batteriaffärernas rekommendationer stämmer.
Har väldigt svårt att hitta info när man googlar så nu hoppas jag på den samlade spetskompetensen i detta forum.

axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Re: Startbatteri CA.

Inlägg av axelvic »

Det går bra med i princip vilket startbatteri som helst, biltema eller något annat, så länge måtten funkar, skulle jag säga.

Lindeman
Nybörjare
Namn: Nils-Erik L.
Kör: Ford Fokus Mk1 2001, 1,6 kombi.
Medlemsnummer: 674

Inlägg av Lindeman »

Jo visst, man hittar ju passande startbatterier på alla butiker, både online och fysiska i närheten. Men det står ju uttryckligen i instruktionsboken att det ska vara ett ca-batteri när man byter och ingenstans jag sökt på finns det såna batterier, förutom då på Biltema, där det typiskt nog inte fanns. Jag blir frustrerad när saker man ska ha inte finns att hitta och man kanske måste nöja sig med nåt inte lika bra. Jag måste nog vända mig till Fordhandlaren på orten och fråga om råd. Men tack iaf.

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Men sluta att oroa dig, köp ett agm batteri på biltema.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

Skriv svar