Motorn dör, startar när kopplingen trycks ner

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Andersw
Nybörjare
Namn: Anders Westerberg
Kör: Ford Galaxy

Motorn dör, startar när kopplingen trycks ner

Inlägg av Andersw »

Har en Galaxy -03 med 2.3 liters motorn som har ett (el?)fel ingen lyckats förklara så nu testar jag här!
När man accelererar kraftigt så dör motorn ibland (vid fuktig väderlek tror jag), alla mätare går i botten och motorlampan tänds. När man sedan trampar ner kopplingen för att rulla in till kanten så startar motorn och man märker ingenting av problemet utan det är bara att köra vidare. Det är mycket sällan det händer flera gånger under samma körning.

I somras råkade vi dock ut för att den inte startade igen och då blev det bogsering till verkstad, det visade sig att startreläet hade gått sönder. Ytterligare en gång har den inte startat alls och då visade det sig vara strömkabeln till startmotorn som oxiderat i kontakten. Har dock ingen aning om de två senaste hänger ihop med det återkommande felet eller om det är rena slumpen.

Någon som har en idé?

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo vet från flertalet liknande fall att det är högst beroende på att just kontakterna till och från batteriet är mycket goda som annars kan ge sådana fenomen. Alltså dels vid dom båda batteripolerna som dess båda motsvarigheter med i fallet nu speciellt jordkabeln till kaross/motor som plus matningen till bland annat startmotor som då kan löna sig se över.

Men då detta inträffade efter att motorn dog, självstartade då motorn sedan? Detta låter rätt märkligt fenomen och att det med sker vid urkoppling.

Andersw
Nybörjare

Inlägg av Andersw »

Japp motorn självstartar, mycket märklig känsla. Dock när man kopplar ur släpper man ju automatiskt gasen, skulle kunna vara oxid på någon givare kopplad till bränsle, luftmänd. SKa kolla vad det finns i helgen. Tack för tippset annars!

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Okey lite start och stopp automatik med andra ord i den bilen,,, Men för att återaktivera startmotorn så torde orsaken ligga kring tändlåset och startmotorns styrsignal. Men då motorn lägger av eller är på väg att göra det känns det då om den tvärklipper (tändning) eller är det mera "böööande" (bränsle)?

Men troligen då mätare osv med tvärdör lutar det mer logiskt till tändrelaterat problem just detta med "startautomatiken". Som jag på någon bil med råkat på just oxiderat startkontakt som då kunnat ge sådana fenomen som plötslig start.

Går det med se ett eventuellt mönster till fenomen om det är bättre vid tex varm motor osv? Kan med löna sig att plocka ut eventuell felkod där det för ändamålet går bra med den allra billigaste handavläsaren/släckaren.

Andersw
Nybörjare

Inlägg av Andersw »

Så där ja, tror att jag löste problemet med att rengöra jordkabeln. Dock löste jag det mycket permanent med att krocka med en älg ett par dagar innan jul. Med mig gick det bra men bilen är det bara skrot kvar av! Får se vad vi skaffar istället........

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kul med slutrapport men mindre kul då att skrota ut bilen i fråga med närkontakt av älg. Jo det är många gånger mega viktigt med god kontakt mellan just batteri som kaross och motor. Måne det bli ännu en fårrd?

Skriv svar