Startar ibland ibland inte

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Borntofun
Erfaren
Namn: Lars.S
Kör: Ford mondeo HGV Zetec
Kontakt:

Startar ibland ibland inte

Inlägg av Borntofun »

Min bil vill starta i ibland och ibland inte. Den går att bogsera igång utan problem
Köpte ett nytt batteri på Biltema men det hjälpte inte, så jag satte i det gamla igen och då gick det att starta igen vilket jag prövade innan men då gick det inte, ibland vill den starta med det gamla batteriet. kan det vara glapp någonstans ? Kan det ha med tändkablarna att göra eller larmet till bilen som jag läste någonstans kunde ha något startspärrs strul för sig.
någon som har några förslag
Har en Ford Mondeo 97 års modell hgv.
//Lars

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ett klassiskt problem brukar vara dels dålig kontakt vid batteripolerna.

Sedan är det värt att se äver plus och jord kablarna till och från batteriet där speciellt jordflätan i en del fall till och med brukar vara bort oxiderad...

Detta med jorden brukar direkt visa sig vid tex starthjälp av ett externt batteri och man vid jordningen ansluter denna direkt till motorn.
Startar motorn då direkt är det jordningen som inte är korrekt...

Det är ingen blinkande diod som är aktiverad under startförsök som är en aktiverad startspärr?
Tändkablar osv är det högst troligt inte då motorn går att starta med bogsering.

Borntofun
Erfaren
Namn: Lars.S
Kör: Ford mondeo HGV Zetec
Kontakt:

Inlägg av Borntofun »

Jag jag får väl svara på min egen fråga så andra kan få informationen.
Felet var faktiskt startmotorn, jag lämnade in den på Ford och fick denna bytt.
så nu startar den utan problem. Priset för detta blev 4182:- med undersökning och arbete , om ni nu hamnar i samma situation som mig, alltid intressant att få ett pris när man nu ska laga sin bil så där har ni en riktlinje för detta :)
//Lars

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Visst jag hade väl med kunnat ange startmotor som möjlig orsak, men i regel börjar man i den billigare änden på ett problem.

Men bra i alla fall (om än lite dyrt kan hända) att du fick till bilen. Så finns nu ett "riktvärde" för kommande sådant arbette som sagt...

Verdandi
Nybörjare
Namn: Anna J
Kör: Ford Mondeo 1,8i clx -93

Inlägg av Verdandi »

Jag har samma problem med min -93a, och jag har bytt startmotor - det hjälpte ett par månader, sedan började det igen. Jag var också låtit demontera larmet (ej original) -det hjälpte ett år. Förra vintern och denna har problemet dock uppstått sporadiskt (väderrelaterat?) och förra vintern försvann det av sig självt efter två eller tre icke-starter. Bilen går som sagt alltid att bogsera igång.

Nu är det tredje vändan för den här vintern som jag har problemet, och just nu strejkar den mer än vanligt och startade varken varm eller kall idag. Men jag såg ett annat tips i en annan tråd -
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... artar+inte - och tänkte ge det en chans, om det är användbart på en så pass mycket äldre bil... Någon som vet?

Tänkte bara jag skulle nämna det, även om jag innerligt hoppas att det räcker med startmotorbytet för dig! :)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Inte hört dessa fenomen för äldre mondeo men visst pröva med annan placering av mottagaren om det har verkan.

Men har du med testat olika startnycklar om fler finns, ingen skillnad då?

Verdandi
Nybörjare
Namn: Anna J
Kör: Ford Mondeo 1,8i clx -93

Inlägg av Verdandi »

Har två nycklar, idag funkar ingen... Har på inrådan av mek alltid använt huvudnyckeln sedan vi bytte startmotorn och tog bort larmet för två år sedan.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är en generell råd att efter sådant byte bara använda huvudnyckeln så sant.
Men är fler startnycklar bara inkodade ska det fungera även med dessa.

Skriv svar