S-max eller Galaxy, stort bagage?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

S-max eller Galaxy, stort bagage?

Inlägg av Holma »

Jag har växt ur Mondeon och behöver något större, Fordbög som man är så kommer S-max och Galaxy upp som förslag.
Har någon av dom tillräckligt stort bagage för att rymma en tvillingvagn och div packning?
Själva bilen ska rymma 3 bakåtvända barnstolar samt 2 vuxna (en kommer ju köra:D)

Hur är det med airbagen på dom båda? Nyckelavstängning för ca 2500kr?

Hur är dom på vägen? S-maxen har jag läst att den är nästan som en Mondeo, gäller det även vintertid på ishalka och oplogade vägar?

Några sjukdomar att se upp med? Någon motor/låda jag ska undvika/föredra? (diesel och aut är drömmen, men inte om det är problem med den kombinationen)

Budgeten ligger på 150 000. Gamla lik är inte av intresse, då har jag en Granada som "klarar" mina övriga krav:cool:

Andra märken är också av intresse, har riktigt kass koll på denna sortens bil...

Vill någon Galaxyägare mäta djupet på bagaget både med och utan sista stolarna så vore jag tacksam, även bredden...

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Jag var in en snabbsväng på Ford igår och kollade på S-max.
Enligt säljaren jag pratade med så går tre stolar in i bredd på den, med fällda bakstolar så finns det gott om plats för vagnen.
Skillnaden mellan S-max och Galaxy var några cm och ett större tak så dom bakersta stolarna blev rymligare.

Nu ska jag bara hitta rätt S-max...

fordtdci
Erfaren
Namn: Fredrik Magnusson
Kör: Ford S-max & Fiesta

Inlägg av fordtdci »

Med den erfarenhet som jag har av ett drygt års ägande av en s-max samt en tids hyrande av en galaxy så kan jag konstatera följande:

S-maxen klarar av tre bakåtvända stolar i mittenraden, dessutom är benutrymmet bak såpass stort att barnstolarna får plats utan att inkräkta allt för mycket på framsätenas positioner. Sista sätesraden är ju till för barn och funkar bra upp till mellanstadiebarn skulle jag tro. Bagaget med uppfällda sista säten är inget att skryta med men vid nerfällda säten får en tvillingvagn plus lite bagage lätt plats.
Köregenskaperna är underhållande sommar som vinter, dessutom är bilen snygg att se på. Har själv en manuell diesel 140 som går bra och billigt, automaten drar betydligt mer soppa.

Galaxyn har för-/nackdelen att den är några decimeter längre samt ganska mycket högre. Utrymmet i första och andra raden är ungefär som i s-max undantaget takhöjden. Tredje raden är rymligare och bagaget användbart även vid uppfällda säten. Med stolarna nerfällda kan du lasta vagnar och bagage hur du vill. Baksidan av myntet är att galaxy känns betydligt "bussigare" att köra med avseende på vindkänslighet, otymplighet i stan och förbrukning. Dessutom är den i mitt tycke fulare och går inte in genom alla garageportar...

För 150000 så får du mycket bil i både s-max och galaxy. Det finns inte så många andra märken som kan matcha pris, utrymmen och bilkänsla. VW Touran är för liten, Sharan för gammal, Multivan för stor, Citroen grand picasso för konstig, Renault Espace ännu mer konstig, Opel Zafira för liten och tråkig, Mazda 5 för japansk, Mitsubishi Grandis för opraktisk osv osv...

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Intressant läsning!

Jag har provat att ha stolen bak i mondeon (både babyskydd och riktig bakvänd stol) och då fick man gått om plats fram, jag misstänker att S-max'en inte är mindre på det måttet, inte så pass mycket att det spelar någon roll iaf.
Utseendemässigt så är nog S-max snygg om man lägger igen dom runda lysena (dimljus?), passar inte in för fem öre...

Sista raden kommer troligtvis inte ens användas, mer än undantagsfall om någon extra måste med i bilen.
Jag har åkt bak i svärfars corolla verso, det var ingen hit... Fast den är väl mycket mindre än S-max'en också så det är ingen rättvis jämförelse.

Just en 140hk diesel med manuell låda ska jag provköra mån/tis, men jag tror inte det blir affär på den, lite fel utrustad för våran del.
Vad har du för förbrukning på din?

Jag var rädd att Galaxyn skulle bli som en buss, jag vill fortfarande ha kvar personbilskänslan.

Citroen C4 picasso har en kollega till mig, minst 10ggr/år står den på verkstad... Kanske ett dåligt exemplar, men jag har alltid undvikit franska bilar och tänker fortsätta med det.

tette
Erfaren
Namn: Mikael Agnäs
Kör: S-max 2,5T Titanium

Inlägg av tette »

När min barnaskara ökade från 2 till 4 så gick jag nog igenom alla tänkbara bilar i 150000kr klassen. Med 4st barnstolar minskade antalet bilmärken radikalt. Många av de små MPV-bilarna(Touran, Mazda 5..) är på tok för smala för 3st stolar i bredd eller för den delen få in något i bagaget. Min packlista bestod av 2 babyskydd, 1 bakvänd bilstol och 1 frammåt vänd + tvillingvagn modell stor(Teutonia Team Cosmo).

För mig blev det som tidigare talare endast två bilar kvar. S-max och Galaxy.

Provade först en Galaxy och där fanns det ordentligt med utrymme, men flexifuel motorn ylade och var på tok för klen, diesel va lite bättre men ändå blev kombinationen diesel och fullstor MPV alldeles för mycket buss. Kanske hade stora 2,2 dieseln och manuell låda fungerat men det blev aldrig någon test av den kombinationen.

Tidigt i mina bilplaner fanns S-max med som den ultimata MPV men när "regeringen" vida vilken pannsarkryssare till barnvagn det skulle inhandlas strök jag S-maxen på förhand. Helt i onödan skulle det visa sig. Lånade hem en 2.0 diesel och automat för att bara åtminstone prova att baxa in vagnen i S-maxen. Observera att med min kombination måste en av stolarna i tredje raden vara uppvik om hela familjen skall få plats.

Provade att lägga in vagnen och blev väldigt glatt överraskad när jag såg hur mycket plats det blev. Hämtade sambon och visade att jag minsann hade fel och det vist fick plats med den stora vagnen. Sambon utbrister -"men vad skall Kasper(våran 5-åring) sitta"

I all min iver hade jag inte tänkt på att fälla upp den sjätte stolen. Ridå ner tänkte jag... Suck , skulle jag tvingas åka Galaxyn iallafall eller gå upp ett steg till och ansluta till familjen annorlunda kategorin: Multivan,Caravell eller Viano.

Fälle då upp den sjätte stolen och ställde tvillingvagnen på högkant. Observera vi pratar alltså om en vagn med det ihopfällt mått på 79*99*57cm.

Och nu snackar vi halleluja moment. Det gick att få in vagnen. Shit, Shit, Shit vilken kännsla. S-max here i come!! Lämnade till baka S-maxen till fordhandlaren då jag inte var helt såld på diesel. Våran årliga körsträcka ligger i dag på under 1000mil om året och då kändes diesel inte helt försvarbart.

Nu jagades en 2.5st med rätt utrustning och rätt miltal fram och provkördes.
Jackpott! Nu har jag hittat den ultimata MPVn. Lastar tillräckligt även för den stora familjen. Går riktigt bra. Låter dessutom som en riktig bil skall göra!!
Dock så drar den mer än en diesel. I vinter låg jag på 1,47 i snittförbrukning. Mycket korta körsträckor med takbox och friktionshjul + kombinationen tung fot. Försiktig körning nu på våren/sommaren ligger man under litern blandat och runt 0.8 långkörningar i lagligt tempo. Men se upp för 2.5t bjuder upp till fortkörning varje gång man startar upp den.

Det här blev ett väldigt långt inlägg som besvarar en redan besvarad fråga.

3 stolar i bredd i mitten är inget problem. Kör själv med Recaro Young Profi Plus med isofix, Recaro Polaric isofix och en Britax Kidfix i bred mitten raden utan några som helst problem. Observera att det bara finns ISOFIX på ytterplatserna i mittenraden.

Har även kört kombinationen: Båda recarostolarna och en Emmaljunga First Class0+Base utan problem.

Ett tips på utrustning: Xenonljus. Har läst att vanliga halogen lyset är värdelöst.

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Långa fina svar, S-max låter som min bil :)

Isofix fästena, är dom som på mondeon att man måste skära sönder sätet på bilen för att komma åt?
Jag har i dagsläget ett babyskydd med bältad bas, men jag måste ju ändå komplettera med ytterligare ett babyskydd så det kanske blir två med isofix ist.

2.5t kommer inte vara första valet, 2-3000 mil/år kommer bilen att rulla som minst. I höstas så tröttnade jag på andra bilen (och en annan skräpbil som inte heller höll) så vi hade bara mondeon, den har rullat över 2000mil på 6mån nu:rolleyes:
Dessutom föredrar jag diesel framför bensin.
Men det kan ändras, det är inte bara bilar som krymper fort utan även hus så det ska säljas...
Jag kanske får närmare (eller längre) till jobbet, har idag 6mil tor.

Lite offtopic men en recension på din barnvagn är intressant också, den är en kandidat för oss också.
Emmaljunga double city cross är ett annat alternativ men den känns lite för "kinesisk" (har singelvarianten idag).

fordtdci
Erfaren

Inlägg av fordtdci »

Min snittar på ca 0,8 blandad körning utslaget på ett år med relativt mycket kortkörning. Skatten ligger på 3500-4000 nånting. Xenonljus är att föredra, mycket bra ljus på vår bil. Bränslevärmare likaså, kanon med varm bil på vintern.

Tänk dock på att bilar före facelift MY2011 inte har ISOFIX på mittenplatsen i mellersta sätesraden, rätta mig om jag har fel!

tette
Erfaren
Namn: Mikael Agnäs
Kör: S-max 2,5T Titanium

Inlägg av tette »

Angående Isofix platser så finns det bara på de två ytterplatsern i mittraden. Även på faceliftade modellen.
http://www.ford.se/Personbilar/S-MAX/Sa ... chtrygghet

Jag behövde inte skära upp klädseln på min bil med Waffle B (A-C) / Midnight Black klädseln. Där fanns redan öppningar från fabrik. Vet inte hur det är på alcantaraklädseln men den känns ändå inte barnanpassad. :D

Jag har ett babyskydd i fram som sitter med bältad bas. Sen en bakvänd barnstol monterad med isofix på högerplatsen i mittraden. Sen har jag en isofixbas på vänster platsen i mittraden. Det finns plats att komma in och sitta i mitt platsen för en vuxen trots att isofixbasen är monterad. Det går även att klämma in en frammåtvänd bilbarnstol i mitten. Mitt tips är att skaffa ett babyskydd med en bas som går att montera med isofix och bälte. DÅ får man smidigheten att välja om man vill sätta två babyskydd bredvid varandra.

Offtipic:
Barnvagns recension:
Teutonia Team Cosmo, är i mina ögon en mycket stabil och robust vagn. Inget rappel utan allt är ordentlig tilltaget. Innermåttet är en 7-10cm bredare än Brio och Emmaljunga men med bibehållen spårvidd. Det sitter ett par ordentliga framhjul som går att låsa så man tar sig fram i lösa material lättare. I vintras va det inga problem att ta sig fram på oplogade gångbanor. Snövallar är dok bäst att man tar och backar igenom. Det enda jag har att klaga på är väl igentligen att måttet mellan sittdel/liggdel och varukorgen är lite smalt, det kan vara lite klurigt att klämma in stora väskor. men väl på plats så får det plats mycket grejer. Man får helt enkelt tänka på hur man packar skötväskan. Annars är det väl som med alla tvillingvagnar. Lite halvklurigt med att ta sig fram i butiker och rulltrappor är nästan bara att glömma. det är ca 10mm kvar mellan hjulen och trappan.

Holma
Veteran

Inlägg av Holma »

Nu har jag provkört S-max, med 140hk diesel och manuell låda.
Om man bortser från dom korta bussätena så var den helt okej att köra, nästan som Mondeon.
Men det är som sagt inte en personbil så jag är nöjd:)

Det fanns färdiga spår för isofix i ryggstöden bak yttre så inget skära på den här heller (-07).
Alcantara har jag i Mondeon idag, funkar suveränt med biltema sparkskydd över stolen;)

Nu vet jag iaf vad jag ska titta efter, när rätt utrustning till rätt pris dyker upp så blir det en S-max för mig med. Stort tack! :)

Lite off igen:
Ett extra tack för barnvagnsrecentionen!
Jag kollade faktiskt på Emmaljungas utbud igår också, double citycross är en stor klump utan plats för barnen men med riktiga hjul runt om. Sittdelar med mjukliftar är det i den.
double monkey var mycket rymligare men hade svängbara framhjul, en nackdel enligt mig men fördel enligt frun:D Riktiga liggdelar i den.
Teutonia har jag inte tittat på än...

fordtdci
Erfaren

Inlägg av fordtdci »

Hoppade in på Brandt bil och kollade en 2012 S-max Business och den hade ISOFIX på alla tre sätena i mittenraden iaf.

Loranga
Erfaren
Namn: Martin
Kör: S-Max Sport -12

Inlägg av Loranga »

Jag har även isofix på alla tre sätena i min 2012:a sport.

Skriv svar