Utför oljebyte?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
andy78
Veteran
Namn: Andy
Kör: Bil

Inlägg av andy78 »

Du kan alltid prova att nollställa oljeservicen själv.

1.På med tändning.

2. Navigera med meny knapparna på vänster sida om ratten till inställningar-fordon (eller liknande) - Oil- life.

Håll in ok knappen till "Reset ok" visas.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

andy78 skrev:Du kan alltid prova att nollställa oljeservicen själv.

1.På med tändning.

2. Navigera med meny knapparna på vänster sida om ratten till inställningar-fordon (eller liknande) - Oil- life.

Håll in ok knappen till "Reset ok" visas.
Naej, på han ska trycka ner broms- och gaspedal och sedan slå på tändningen. Vänta typ 10-15 sekunder så frågar bilen om man vill återställa oljebytesintervallet (typ så) :).

https://www.youtube.com/watch?v=MRSZufoYnMc
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

andy78
Veteran

Inlägg av andy78 »

Järnkaminen skrev:Naej, på han ska trycka ner broms- och gaspedal och sedan slå på tändningen. Vänta typ 10-15 sekunder så frågar bilen om man vill återställa oljebytesintervallet (typ så) :).

https://www.youtube.com/watch?v=MRSZufoYnMc
Helt korrekt jag råkade trycka fel när jag plockade fram det, min beskrivning var för mondeo 2014-

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

andy78 skrev:Lös den inte innan så borde det gå på tid eller körsträcka beroende på vilket som inträffar först vilket är det vanligaste.
Att den går på kvalite har jag aldrig hört inte på ford i alla fall, är det verkligen så avancerat.

I detta fallet så är det nog rätt logiskt att den går på tid eller sträcka eftersom den inte lös innan när service gjordes och tänds nu månader senare.
Smart technology, like the Intelligent Oil-Life Monitor (IOLM) from Ford, automatically monitors the oil life in your vehicle using an advanced algorithm, on board computer system that alerts owners when it’s time for an oil change
(IOLM)
https://www.yourmechanic.com/article/un ... -minderler

Informationen är inte direkt från ford. jag orkar inte logga in

andy78
Veteran

Inlägg av andy78 »

Catling skrev:Smart technology, like the Intelligent Oil-Life Monitor (IOLM) from Ford, automatically monitors the oil life in your vehicle using an advanced algorithm, on board computer system that alerts owners when it’s time for an oil change
(IOLM)
https://www.yourmechanic.com/article/un ... -minderler

Informationen är inte direkt från ford. jag orkar inte logga in
Ok isåfall verkar den ju inte fungera så bra.

Fattiglapp
Erfaren
Namn: Martin Nilsson
Kör: Ford Mondeo 2.0 tdci 2012

Inlägg av Fattiglapp »

Nu har jag testat att nolla själv, så får vi se om det dyker upp igen eller inte...
Och ett litet tips till den som läser detta och har samma problem:
För oss som har startknapp finns det inget sådant som att trycka på bromsen och slå på tändningen (tändningen slås ju på genom att trycka på startknappen UTAN att trycka på bromsen). Rutinen fungerar ändå, men motorn startar. Och eftersom du trycker på gasen så... ja... du fattar vad som händer om du har en tung högerfot. Gör det inte på stormarknadsparkeringen, för då kommer du bli uttittad av folk som undrar vad du sysslar med. (Har jag hört :-))

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Man trycker igång tändningen med fötterna på mattan. sen sätter man fötterna på gas+ broms. Sen klart.

Fattiglapp
Erfaren
Namn: Martin Nilsson
Kör: Ford Mondeo 2.0 tdci 2012

Inlägg av Fattiglapp »

Aaah ja det låter ju smartare. Men då har vi testat att vända på ordningen, det funkar också fast låter lite mer :-)

Skriv svar