S-max 07 tdci 2,0
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: lör aug 01, 2020 8:01 am
- Namn: Fredrik B
- Kör: Ford S-Max TDCI 2,0 2007
- Ort: Getinge
S-max 07 tdci 2,0
Hej!
som sagt bilen startar inte.
Efter en biltvätt på förmiddagen å lite andra ärenden start å stop. inga tecken på problem fulltankad å har gått mycket bra alltid.
så på morronen efter när grabben skulle ha den så startade den och var i gång ca 30 s till 1 min
sed dess vill den inte starta har gått en vecka å börjar få dåligt med idéer.
märkte att den inte sög diesel så misstänkte pumpen så den bytte jag, utan några bättre resultat.
hörde någon stans att EGR ventilen kunde spöka så plockade ner den och kylningen till den.
rengjorde kylröret å sate dit en ny ventil.
inget bättre resultat denna gång heller.
nu har jag märkt att när jag kör på startmotorn å tittar på matar slangen som är transparent så trycks dieseln till backa i slangen väldigt långsamt.
Märkligt?
känns som spridarna inte vill öppna ?
så min fråga.
kan kamaxel givaren eller Vevaxellägesgivare va inblandande ?
eller något annat som jag missat.
är en s-max 2,0 tdci 07 snart 30000 mil
Tack på förhand.
som sagt bilen startar inte.
Efter en biltvätt på förmiddagen å lite andra ärenden start å stop. inga tecken på problem fulltankad å har gått mycket bra alltid.
så på morronen efter när grabben skulle ha den så startade den och var i gång ca 30 s till 1 min
sed dess vill den inte starta har gått en vecka å börjar få dåligt med idéer.
märkte att den inte sög diesel så misstänkte pumpen så den bytte jag, utan några bättre resultat.
hörde någon stans att EGR ventilen kunde spöka så plockade ner den och kylningen till den.
rengjorde kylröret å sate dit en ny ventil.
inget bättre resultat denna gång heller.
nu har jag märkt att när jag kör på startmotorn å tittar på matar slangen som är transparent så trycks dieseln till backa i slangen väldigt långsamt.
Märkligt?
känns som spridarna inte vill öppna ?
så min fråga.
kan kamaxel givaren eller Vevaxellägesgivare va inblandande ?
eller något annat som jag missat.
är en s-max 2,0 tdci 07 snart 30000 mil
Tack på förhand.
Tags:
-
- Veteran
- Inlägg: 923
- Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
- Namn: Fredrik H
- Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
- Ort: Motala
- Medlemsnummer: 406

Re: S-max 07 tdci 2,0
Är alla slangar hela från tanken och framåt?
Ett litet hål precis innan filtret på just en s-max kan ställa till såna symtom, en stripes låg emot och skavde hål för mig...
Ett litet hål precis innan filtret på just en s-max kan ställa till såna symtom, en stripes låg emot och skavde hål för mig...
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: lör aug 01, 2020 8:01 am
- Namn: Fredrik B
- Kör: Ford S-Max TDCI 2,0 2007
- Ort: Getinge
Re: S-max 07 tdci 2,0
okej ska granska slangarna.
Tack
Tack
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: lör aug 01, 2020 8:01 am
- Namn: Fredrik B
- Kör: Ford S-Max TDCI 2,0 2007
- Ort: Getinge
Re: S-max 07 tdci 2,0
Nu är problemet löst..
det var ett litet hål under motorn vid en böj där den svänger upp mot filtret.
tätat å det funkar.
så beställt ny slang.
det var ett litet hål under motorn vid en böj där den svänger upp mot filtret.
tätat å det funkar.
så beställt ny slang.
- granadadr
- Legend
- Inlägg: 5861
- Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
- Ort: Skellefteå
Re: S-max 07 tdci 2,0
härligt att det löste sig