egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av granadadr »

Köpte mig en mongo 2012 i slutet på MAj, den hade en ny egr, men efter jag kom hem och ca 150 mil så kom motorlampan upp å började gå illa, jag fick upp dessa koder,, samt felsökt lite,, vi misstänkte egren,, men han som skulle kolla upp det ångrade sig,, måste lämna in den pga verkstadsgaranti, bilen brukar microstanna,, meo tvärdö,, sen går den in i limpmode med motorfel på displayen,, å då är det bara å starta om,, annars går den ej,, jag har lagt ut frågan i engelska forum,, och dem tror på partikelfilter,, vad säger ni?? går det att mappa bort nu med felen?? eller måste jag fixa den FÖRST,, kan absolut ta bort både egr å dpf ,,
Bilagor
DSC_4642.JPG
DSC_4634.JPG
195998333_227372688918686_6966799747951529309_n.jpg

Tummps
Veteran
Inlägg: 350
Blev medlem: lör apr 28, 2018 6:02 am
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci
Ort: Stockholm

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av Tummps »

Prova ta väck egr först, fort gjort genom att manuellt blocka eller ännu snabbare löda om två kablar med ett motstånd på isch 6kohm på kontakten till luftmassemätaren (heter det så på dieslar? Den som sitter precis efter luftboxen Bild). Ser att du var delaktig i den tråden BildBild

Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk


Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av granadadr »

har idag blockat den med en plåt,, nope samma sak hela tiden,, ingen skillnad :( vad lurar man med motståndet? kan det ens lösa problemet?

Tummps
Veteran
Inlägg: 350
Blev medlem: lör apr 28, 2018 6:02 am
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci
Ort: Stockholm

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av Tummps »

Motståndet gör att egr stänger sig, dvs samma funktion som plåten. Ditt problem är tyvärr något värre låter det som.

Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk


Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av granadadr »

ska kolla endå,, börjar misstänka dpf mer å mer ,,, kan man mappa en defekt bil ??

Tummps
Veteran
Inlägg: 350
Blev medlem: lör apr 28, 2018 6:02 am
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci
Ort: Stockholm

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av Tummps »

Du kan ju rensa / sätta rakt rör istället för dpf och sen mappa, ja. Däremot kan du inte mappa bort en igensotad dpf (diesel partikel filter) då avgaserna ska igenom där. Kan ju vara så att din dpf har rensat sig själv också, Mao att den redan är tom. Inte så vanligt dock men kan hända.

Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk


Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 6471
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av granadadr »

Tummps skrev:
mån sep 20, 2021 5:53 pm
Du kan ju rensa / sätta rakt rör istället för dpf och sen mappa, ja. Däremot kan du inte mappa bort en igensotad dpf (diesel partikel filter) då avgaserna ska igenom där. Kan ju vara så att din dpf har rensat sig själv också, Mao att den redan är tom. Inte så vanligt dock men kan hända.

Skickat från min moto g 5G plus via Tapatalk
blir att rensa,, själva burken får sitta kvar,, men tom, får ej synas att bilen är manipulerad ;)
Senast redigerad av 1 granadadr, redigerad totalt 0 gånger.

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av getsome »

motståndstricket verkar INTE funka på 2.2 då dessa har annat styrdon samt inte samma färg på kablarna , hade jag haft tillgång till en 2.2 så hade jag kunnat göra en guide till den också.

getsome
Legend
Inlägg: 1524
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Re: egr/dpf problem mondeo mk4 2,2

Inlägg av getsome »

Kollade nu kopplingsscheman kring skillnad mellan 2.0 och 2.2 på 2.0 motorn kopplas motståndet mellan blå och gul/orange kabel men på 2.2an ska det kopplas mellan blå och blå/gul där den blå gule ska klippas enl ovan ritning , dock vet jag inget om det är ett värde på 5-6 K som gäller där eller vad den vill ha.

Skriv svar