parkeringsvärmare mondeo

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Fattiglapp
Erfaren
Namn: Martin Nilsson
Kör: Ford Mondeo 2.0 tdci 2012

Inlägg av Fattiglapp »

Jag tror inte allt är som det ska, har en 2.0:a och känner inte igen problemet. Jag har inte mätt, men bilen är alltid tinad, varm & go vid inställd tid. Har alltid varit helt frostfri ruta, även vid ett antal minus, åtminstone ner mot -10 (kan inte svära på att jag testat vid kallare väder än så)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej med en effekt på runt 4700watt så bör det bli bra med värme redan efter kort tid. Men värmaren startar och går problemfritt som i så fall indikerar att vattencirkulationen osv fungerar.

Hur känns luftflödet annars i bilen? För då bör det vara tämligen varm luft med så låg fart, om det nu beror på detta.

Egna eftermonterade bränslevärmarna räcker i regel med ett köra dessa 15-20 min för att ha fullvärmd motor som kupé. Där tex egna bränslevärmar utrustade micran har full driftstemperatur redan efter 10 minuter i testade 15 minus ute.
Så håller denna endast 4,5 liter vattenvolym, där denna värmare utan problem kan vara igång minst en timme via termostat. Med ett fjuttigt standardbatteri på ynka 45Ah!

patjoh
Nybörjare
Namn: Patrik Johansson
Kör: mondeo mk4

Inlägg av patjoh »

Har 140 hk -09 dieseln den värmer bra är varmt ibilen även vid -15.
Men dt syns inte på tempmätarn när värmarn gått Lite konstigt kan man tycka, sen går cupe fläkten på högsta fart och startar ca 5 min efter värmarstart, tror inte attdet ska vara så då det går mycke ström, har satt i nytt batteri i vinter.

sixten larsson
Nybörjare
Namn: Sixten Larsson
Kör: ford mondeo tdci 200 hk

Inlägg av sixten larsson »

Tack för alla fina inlägg jag tycker också att det är konstigt att den inte värmer mera
lånade verkstadens demo mondeo som också var utrustad med orginal dieselvärmare men
den blev heller inte varmare så nu har jag gett upp. Måste nog tyvärr bli något annat
bilmärke nästa gång, synd för att mondeon är toppen annars

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Tråkig erfarenhet då dessa typer av värmare överlag är både driftssäkra som effektiva. Normalt bör styrningen av kupéfläkten hålla rätt låg fart för bästa värmespridning.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Sitter här och funderar om värmaren har en egen pump som gör att vattnet cirkullerar i systemet, eller stiger varma vattnet upp till värmepaketet och kupéfläkten?

Har själv 2,2 dieseln, men bara tillsatsvärmare. Blir varmt i kupén efter ca 10-20 minuter, fuskar ju med kupévärmefläkt också, när det är riktigt kallt... :)
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Normalt och framför allt med värmare med tidur sitter det separat 12 volts circulations pump. Där den ofta sitter i anslutning till värmaren till ingående värmeslang in till kupén.
Där brukar det sällan annars fungera vidare bra med enbart självcirkulation att sprida varmvattnet.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Så, då kommer vi till den frågan om den pumpen snurrar. Kan ju vara så att impellern slitits ut, men på en så pass ny bil borde det ju inte vara något sådant fel...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo har med bytt en del cirkualtionspumpar då dom flesta är i just smäckig plast men brukar hålla ihop rätt bra i alla fall.
Där så med så ny bil knappast är aktuell, på dom jag bytt vattenpumpar på har då varit av 80-tals modell,,,

Men detta känner man direkt i fall värmaren kan startas manuell då en direkt värmespridning ska ske från värmarens utgående vattenslang.

Glock18
Nybörjare
Namn: Anders Bergstrand
Kör: Mondeo 2009, tdci 2.2

Inlägg av Glock18 »

sixten larsson skrev:ja nu är värmaren kollad igen men det finns inga fel den skall bara gå 30 min. fläkten skall gå på lägsta hastigheten så den skall inte vara bättre än den är. Jag tycker inte att man då skall kalla den en parkeringsvärmare. jag har en dieselvärmare i min lilla grävmaskin som kan
gå 45 min. på högsta fläkthastighet utan startproblem med ett batteri som är mycket mindre. den är varm som ett bastu fast det är 20 grader ute
Det låter jäkligt märkligt, jag har en fabriksmonterad orginalvärmare också. Kupéfläkten går för fullt, och rutan blir isfri nästan direkt den startar. Och jag har inte behövt skrapa rutan en gång i vinter. I bland slår jag på eluppvärmningen och tar det i kanterna på rutan som kan bli kvar. Och jag bor i Jämtland, så 20-25 grader kallt är "vardag".

Dom kan kanske programmera om datorn så att fläkten går bättre? (Min går verkligen på full fart.)

Nått knas på värmarn har du!

Maila Ford och fråga vad som skiljer dieselvärmarna på resp. modell och år som du fått beskrivet i denna tråd, jämfört med din bil! Borde ju inte skilja som natt och dag i alla fall!

knutte2
Nybörjare
Namn: Henrik Widmark
Kör: Ford Mondeo 2015 samt Ford Galaxy 2016

Re: parkeringsvärmare mondeo

Inlägg av knutte2 »

Vill bara tipsa om ett problem jag hade (om det kan vara samma). Min dieselvärmare startade och gick några minuter och stängde sedan av sig. Men när jag startade motorn kom dieselvärmaren igång. Det visade sig vara för låg kylarvätskenivå i expansionskärlet. Förmodligen gick värmaren varm när bilen var kall och motorn avstängd, men när motorn var igång så pumpade nog vattenpumpen runt vattnet och då funkade värmaren. Efter att ha fyllt upp expansionskärlet till rätt nivå så funkade värmaren som den skulle.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

riktigt bra trådlyft :) 9 år :)

Tomas_vartofta
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Om inte värmaren har startat på 9 år, då startar den nog inte heller :516: :biglaugh:
Startar inte cirkulationspumpen till värmaren så blir den överhettad direkt och stannar. :a_smil17:

knutte2
Nybörjare
Namn: Henrik Widmark
Kör: Ford Mondeo 2015 samt Ford Galaxy 2016

Inlägg av knutte2 »

Haha 😂 Jag sökte på något helt annat och fick upp denna tråden och missade helt att den var gammal 😂 Men jag låter svaret ligga. Kanske någon som kan bli hjälpt av det i framtiden.

Skriv svar