S-max gen1 o gen2 däck o fälgdimension
-
Ingooo
- Nybörjare
- Namn: Lars L
- Kör: Ford S-Max -14 2.0 Tdci 163/aut
S-max gen1 o gen2 däck o fälgdimension
Har en S-max 2014 där jag har 225/50 R17 i däckdimension. Alltså generation 1
Funderar på att sätta på 235/55 R17 från en S-max 2016 dvs gen 2.
Alltså gå upp i storlek och omkrets. Tilltalas av att det bör bli lite mindre vägljud tack vare en högre profil och jag behöver dessutom nya fälgar.
Om jag räknar rätt så är det inom de 5% som är ok +/- i omkrets men är det någon som har koll på om det kommer funka eller finns risk att det tar i skärmkanter etc?
Funderar på att sätta på 235/55 R17 från en S-max 2016 dvs gen 2.
Alltså gå upp i storlek och omkrets. Tilltalas av att det bör bli lite mindre vägljud tack vare en högre profil och jag behöver dessutom nya fälgar.
Om jag räknar rätt så är det inom de 5% som är ok +/- i omkrets men är det någon som har koll på om det kommer funka eller finns risk att det tar i skärmkanter etc?
Tags:
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
Re: S-max gen1 o gen2 däck o fälgdimension
Det skiljer 3,3 cm i diameter på däcken. Det kan funka, det är bara att prova. Vill du ha högre profil så hade jag nog satsat på 225/55-17, den storleken är dessutom närmare i diameter. (2,2 cm)
Om man ska vara riktigt petig så är bilen helbilsgodkänd, då får man inte ändra på något alls
Mindre vägljud är jag tveksam till, eftersom ett bredare däck bör låta mer än ett smalare.
Vägljudet beror mest på den grova asfalt som vi har i Sverige. Sen finns det vissa däck som låter mer än andra.
Om man ska vara riktigt petig så är bilen helbilsgodkänd, då får man inte ändra på något alls
Mindre vägljud är jag tveksam till, eftersom ett bredare däck bör låta mer än ett smalare.
Vägljudet beror mest på den grova asfalt som vi har i Sverige. Sen finns det vissa däck som låter mer än andra.
-
Ingooo
- Nybörjare
Tack för svar. Det där med helbilsgodkännande har jag knappt reflekterat över tidigare
Dock så konstaterar jag att originalhjulen när den rullade ut fabriksny var på 18 tum fast de står 225/50 r17 hos transportstyrelsen
orgfälgarna har jag inte kvar då jag tilltalas mer av högre profil än många tum i denna familjefraktare. Dock alltid tyckt att mina 225/50 r17 ser lite futtiga ut i hjulhuset och de borde funka med 235/55 bara det inte tar i hjulhus när bilen maxas i kurvorna.. Vilket dock knappt aldrig sker eftersom jag ogärna busar i denna bil. Å så får jag ju 1,65 ca högre markfrigång vilket också tilltalar mig så tror jag kör på det om inte någon vet att det är olämpligt av någon anledning? Återkommer med hur det funkar 
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
Hastighetsmätaren lär visa fel, kolla det med någon GPS. Tråkigt att få böter.
-
Ingooo
- Nybörjare
Har kollat några ggr mot gps med nuvarande dimension och ser att den visar ca +5% för mycket på mätaren så det blir snarare att den kommer visa mera rätt men jag får mindre marginal vid fartkameror och när polisen är framme med sin laserTomas_vartofta skrev: ↑ons jul 06, 2022 7:03 amHastighetsmätaren lär visa fel, kolla det med någon GPS. Tråkigt att få böter.
-
CSEB
- Erfaren
- Namn: Conny Bredhagen
- Kör: Mondeo TDCi 2.0 MK5 2020
En liten petitess är att om man ökar diametern så ökar bränsleförbrukningen. Låter kanske konstigt men hjulen snurrar mindre varv per kilometer vilket då lurar datorn till detta fenomen.
MVH Conny
MVH Conny