Mondeo som inte vill regenerera
-
André
- Nybörjare
- Namn: André T
- Kör: Mondeo 2011
Re: Mondeo som inte vill regenerera
Jag nollställde dpf learned values och den börjar räkna upp från noll med decimaler, efter en runda på ca 7km så kom den upp i 0,95% på dpf soot load (open loop) och dpf load (closed loop) började på 33,95% efter några kilometer hoppade den ner till 22,71 och en stund senare till 18,95 och i slutet upp till 26,52%getsome skrev: ↑sön feb 09, 2025 10:47 amDet är inte så att du har ett fel läsvärde på % ? Min har aldrig visar decimaler utan hela % så är din /10 så blir det mer rimligt att den tycker att det är för höga % , prova nolla dpf soot och learned values och se vad och hur den räknar då.. den ska räkna hela % och inte börja på 0.2 % typ. Trycket över filtret är också normalt. Den kan nog inte skapa dimma från spridaren då pumpen jobbar med 2-20 hz och det blir typ bara droppar från den , dieseln sprider ändå ut sig i filtret.
Jag kollade felkoder innan jag nollställde dpf learned values och där var P006A men den var borta när jag kom hem.
Ska bli spännande att se hur den gör när det blir dags för en regenerering igen, allt verkar lovande men jag har inte gjort något direkt som borde avhjälpa felet.
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Då håller vi tummarna att nollning av DPF var det som löste det i slutändan
-
André
- Nybörjare
Jag var ute och körde en något längre sträcka idag, ca 15mil och hade datorn inkopplad för att logga värdena, DPF soot ld började på 70% och klättrade sakta vidare till 75% DPF load rörde sig fram och tillbaka mellan ca 60-75% men vaporizorn kom aldrig igång sen stängde datorn ner och en liten stund efter det så kom det en del rök från bilen så jag fick igång datorn igen och då var vaporizorn igång men efter typ 30sekunder så slutade den och sen dog min dator igen (hann inte se temperaturerna). Efter jag laddat datorn kan jag se att DPF soot ld är på 77% och DPF load på 45%. Hur länge brukar en regenerering ta och hur brukar värdena se ut efteråt?
-
getsome
- Legend
den håller på ca 5 min (bilen kan stå still och på tomgång när den regenererar) och soot % går ner till 23-25 % men iom att du såg rök så tänder den inte dieseln som den ska , jag lutar åt att du fått nåt kajko partikelfilter installerat när dom bytte ut ditt riktiga , vad fick du betala för filtret samt var köptes den in från ? jag hoppas dom har ditt gamla kvar och att dom kan montera tillbaka detta ifall det visar sig att det det nya är kass
-
André
- Nybörjare
Det köptes från allparts sweden ab tror det kostade 4000:- jag har hört med dom och dom har dubbelkollat och påstår att det ska vara korrekt. Få köra till verkstaden och se om dom har kvar det gamla.getsome skrev: ↑mån feb 24, 2025 11:13 amden håller på ca 5 min (bilen kan stå still och på tomgång när den regenererar) och soot % går ner till 23-25 % men iom att du såg rök så tänder den inte dieseln som den ska , jag lutar åt att du fått nåt kajko partikelfilter installerat när dom bytte ut ditt riktiga , vad fick du betala för filtret samt var köptes den in från ? jag hoppas dom har ditt gamla kvar och att dom kan montera tillbaka detta ifall det visar sig att det det nya är kass
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Nja att det tar 5 min stämmer inte, nedanstående taget från boken som ingen läser.
Om du endast kör korta sträckor eller om färden består av många stopp/start, med ökad acceleration och retardation, kan körning då och då under följande förutsättningar underlätta evakueringsprocessen:
Kör bilen med konstant hastighet, helst på en landsväg eller motorväg i upp till 20 minuter.
Undvik längre perioder av tomgångskörning, följ alltid hastighetsgränserna och beakta körförhållandena.
Vrid inte av tändningen.
Använd en lägre växel än vanligt för att om möjligt bibehålla ett högre motorvarvtal under färden.
Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
Om du endast kör korta sträckor eller om färden består av många stopp/start, med ökad acceleration och retardation, kan körning då och då under följande förutsättningar underlätta evakueringsprocessen:
Kör bilen med konstant hastighet, helst på en landsväg eller motorväg i upp till 20 minuter.
Undvik längre perioder av tomgångskörning, följ alltid hastighetsgränserna och beakta körförhållandena.
Vrid inte av tändningen.
Använd en lägre växel än vanligt för att om möjligt bibehålla ett högre motorvarvtal under färden.
Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
-
getsome
- Legend
Min har aldrig tagit längre tid än 5 min när jag loggat men då har mina värden alltid varit runt 80% när en regen startat ... Är boken från en MK4.5 eller MK4 för mk4an hade ingen vaporizer och behöver således köras enl ovan beskrivning. Jag hjälpte en vän när han bytte vaporizer och hade 280% sot , vi körde upp bilen i temp såg att regen startde , körde hem til mig och lät den stå på tomgång , 15 min senare var soot 23% och regen avslutad
-
André
- Nybörjare
Uppdatering:getsome skrev: ↑mån feb 24, 2025 11:13 amden håller på ca 5 min (bilen kan stå still och på tomgång när den regenererar) och soot % går ner till 23-25 % men iom att du såg rök så tänder den inte dieseln som den ska , jag lutar åt att du fått nåt kajko partikelfilter installerat när dom bytte ut ditt riktiga , vad fick du betala för filtret samt var köptes den in från ? jag hoppas dom har ditt gamla kvar och att dom kan montera tillbaka detta ifall det visar sig att det det nya är kass
Verkstaden som har hjälpt mig hade inte kvar det gamla filtret men firman som sålde det nya var i kontakt med sin leverantör och dom kunde inte garantera att det skulle fungera på min bil så dom beställde hem ett från en annan leverantör som kunde garantera att det var korrekt, efter att jag har monterat det nya så har bilen rullat 1800km utan problem men den verkar inte ha regenererat någon gång, vid den senaste loggningen så är dpf_soot uppe i 106% och dpf_load började på 20% men efter kört några minuter gick den ner till 15%, DP_DPF varierar mellan 0,7-3,3kPa
På det förra filtret så startade regenereringen vid soot ca 80% men då var även load på ca 80%.